peiknet پيك نت
"دوبی" هم رويا- هم واقعيت
شيوخ خليج
درانتظار رقص مرگ
برفراز جنوب ويران شده ايران


گزارش "سوزان فيشر" روزنامه نگار آلمانی از عراق
دوسال
زندگی، بدون همزيستی
عراقی ها و امريكائی ها
     

     infos@peiknet.com

 

هنر و انديشه


معين

در اپرای
رستم و سهراب

جشنواره

مستند سازان

صنعتی

ادامه می يابد؟

 نادرابراهیمی
70 ساله‌ای که زبان کودکان و نوجوانان رامی داند

پايان زمستان
تولد
اخوان ثالث

درانتظار
اِكران
دو فيلم


آمد نوبهار
اما افسوس
نواب صفا
دربستر است

نمايشگاه
طرح متحرك
پرستو فروهر
در برلين


داستان ناتمام


نهضت
احيای هويت
مشاهير ايران
را برپا داريم


 
 

سيد مصطفی تاج زاده:

سكوت آيا فرياد است؟

زنده باد انتخابات

حتی نيمه آزاد آن!

آزادی انتخابات در ايران، مادر همه آزادی هاست. هر زمان انتخابات آزاد برپا شود، آزادی بيان، قلم، اجتماعات و احزاب نيز تأمين می شود. بايد چنين انتخاباتی را به اقتدارگراها تحميل كرد. در اين صورت اصل بر شركت فعال در انتخابات است. اگر نتوانستيم چنين انتخاباتی را – حتی انتخابات نيمه آزاد- را به حاكميت تحميل كنيم، آنگاه ضرورتی به شركت در انتخابات فرمايشی نيست و با عدم شركت در آن بايد نا مشروع بودن چنين انتخاباتی را نشان داد. كاری كه درانتخابات مجلس هفتم شد و اكنون مسئوليت هر نوع تصميم مجلس هفتم متوجه كانون اصلی قدرت است.
انتخابات رياست جمهوری نهم امكان منحصر به فردی را برای طرح مجدد مطالبات واقعی مردم، افشای مبانی فاشيسم مذهبی، دفاع از حقوق شهروندی، عادلانه شدن توزيع قدرت و ارتقای موقعيت بين المللی ايران فراهم كرده است. اين فرصت را نبايد از دست داد.
شعار بزرگ ملی در يك انتخابات آزاد "ايران برای همه ايرانيان است". با اين شعار، ما عملا به مقابله با درجه بندی مردم به "خودی” و "غيرخودی” می رويم كه در دهه دوم انقلاب ايجاد شده است.
ما با با تجربه آموزی و علم بر اينكه برگزيدگان ملت نتوانستند از برخی از نواحی آزاد شده از چنگ "قدرت" به طور كامل استفاده كنند، به سمت انتخابات می رويم.

چرا بايد در حاكميت حضور يافت:

اختيارات و مسؤوليت های نامحدود حاكميت در زمينه های اقتصادی،‌ سياسی، بين المللی، خدماتی، ‌آموزشی، فرهنگی و حتی ورزشی، به علاوه درآمدهای نفت، حكومت را به تشكيلاتی (لشكری و كشوري) مقتدر و غول پيكر تبديل كرده كه پيشرفت ميهن، بهبود معيشت مردم و تأمين حقوق و آزادی های شهروندان منوط به حضور تحول جويان در اركان قدرت و نيز در جامعه مدنی است
در انتخابات 76 محافظه كاران می خواستند اين قدرت را قبضه كنند و ملت جلوی آن را گرفت، اين باراگر غفلت كنيم، اين تشكيلات و اركان قدرت ازسوی اقتدارگرايانی تسخير خواهد شد كه تصور می كنند با اعدام چند مفسد يا محتكر مشكل اقتصاد كشور حل می شود و ارزانی سراسر ايران را فرا می گيرد؛ كشتن چند زن خيابانی پديده زنان خيابانی را بر می چيند؛ تيرباران چند قاچاقچی توزيع مواد مخدر و معضل اعتياد را برطرف می كند؛ اعزام يك اتوبوس از فرهنگيان و هنرمندان به ته دره و هلاك كردن آنان حلال مشكلات فرهنگ است؛ قتل های زنجيره ای عرصه سياست را می پالايد و چند انفجار در كشورهای خارجی امنيت ايران را تثبيت می كند و دولت آمريكا را به خاك سياه می نشاند.


چهارشنبه سوری انفجاری
ديشب گوش فلك كر شد، اما
حاكميت بازهم خود را به خواب زد

شب چهارشنبه آخر سال 83 (چهارشنبه سوری) بيش از آنكه در خيابان ها و محلات تهران مراسم پريدن از روی "بته"  باشد، بيش از هر سال ديگر "نمايش انفجار" بود. انفجار نارنجك های دست ساز و ترقه هائی كه معلوم نشد چگونه ساخته شده اند و مواد درونی آنها، دقيقا چيست و از كجا آمده، تهرانی ها را برای ساعاتی به ياد دوران جنگ با عراق و روزهای سقوط شاه و سقوط پادگان های نظامی انداخت. هوای آلوده تهران، كه در روزهای اخير و براثر بارش باران قابل تنفس شده بود، در اولين ساعات شب گذشته غرق در دود باروت شد. در گذرگاه های مختلف جوانان نارنجك های دست ساز را به سمت نيروهای ويژه انتظامی كه وسيعا در شهر مستقر شده بودند پرتاب می‌كردند. دستور مركزی به پليس و نيروی انتظامی برای خود داری از هرگونه واكنشی، خوشبختانه منجر به درگير نشد.
چهارشنبه امسال نيز، نسل جوان ايران كه حرف و سخن و خواستش به گوش حاكميت نمی‌ رود، به زبان انفجار سخن گفت. ايكاش حاكميتی كه با اخبار و گزارش ها و هشدارهای مطبوعات نخواست از خواب بيدار شود، با انفجارهای مهيب ديشب از خواب بيدار شده و فهميده باشد كه زمان پرحرفی های خسته كننده گذشته است. جامعه نيازمند رفُرم است. به تمام آنچه كه طی 25 ساعت حاكميت پشت كرد و در ستيز با آن سيمای جمهوری اسلامی را بسيج كرد، عملا به ابزاری برای ابراز وجود نسل جديد تبديل شده است. مردم هويت ملی خود را می‌خواهند. هويتی كه اسلام و مذهب بخشی از آنست و نه همه آن. اين ميخ بر سنگ حكومتی فرو خواهد رفت؟


سرانجام رضا خان قلدر را
به قلدرهای ج.ا يادآوريد
!
                                           مهندس تولايی ـ نامه


حسن روحانی:

امريكا بد است، چون می خواهد

حكومت فوكل و كراوات بيآورد!


سال 83 با سه خبر انتخاباتی رو به پايان است

تجليل خاتمی از نقش هاشمی

در ساختن شبكه متروی تهران

دكتر معين:

انتخاب من بعنوان يك شهروند "هاشمی" است!

تلاش ناكام ناطق نوری
برای اعلام "لاريجانی” بعنوان كانديدای اصلح


دبيركل جبهه مشاركت

پرونده اتمی ايران، با يك

دولت دمكراتيك بسته می شود


"بيجه" امروز اعدام می شود

اما پرونده واقعی پاكدشت بسته نمی شود


از سوی مشاور امنیت ملی کاخ سفید
دستور کار امريكا
درباره ایران اعلام شد
مشاور امنیت ملی کاخ سفید: تنها مساله‌ هسته‌ ای مطرح نیست، بلکه"قطع حمايت از تروريسم"، "پایان تخريب روند صلح خاورميانه" و "عدم وجود آزادی و

دموكراسی براي ملت اين كشور" نیز مطرح است.


"واترغمزه" در مجلس فرمايشی
دين و ايمان نمايندگان امام زمان
به دو لنگه ابروی خبرنگار بند است!


به سوی انتخابات
تحرك ها و تحولات جديد
در دفترتحكيم دانشجوئی


سخنگوی شورای نگهبان:
صلاحيت يزدی را رد می‌كنيم!
تاريخ به رهبران و حاكميت ها
با پس گردنی درس می‌آموزد!


قدرت نمائی يك ميليونی دیروزدربیروت
لبنان
عملا به دو نيمه سياسی تبديل شده

بيروت به صحنه قدرت نمائی يك ميليونی موافقان و مخالفان خروج سوريه از لبنان و دولت اين كشور تبديل شده است.

بدنبال تظاهرات وسيعی كه حزب الله لبنان و احزاب و سازمان های مخالف خروج نيروهای نظامی سوريه از لبنان توانستند در بيروت برپا كنند و عملا دولت مستعفی "عمركرامی" را به قدرت برگردانند، مخالفان اين دولت و موافقان خروج نظامی سوريه از لبنان نيز روز گذشته تظاهرات وسيعی را توانستند سازمان بدهند كه خبرگزاری ها شمار اين تظاهرات را نيز بيش از يك ميليون نفر اعلام كردند. تظاهر كنندگان ديروز بيروت نيز پرچم های سه رنگ لبنان را وسيعا در دست داشتند. گفته می‌شود اين بزرگترين تظاهرات در تاريخ لبنان بوده است.

كانون تجمع ميدان شهدا بود. يعنی محلی كه رفيق حريری براثر انفجار بمب درآنجا كشته شد. تمام خيابانهای اطراف اين محل ديروز از جمعيت موج می‌زد. تظاهرات بزرگ قبلی نشانگر حضور شيعيان بود و تظاهرات ديروز حضور مسلط مسلمانان سنی را به نمايش گذاشت. مسيحيان و دروزی های لبنان نيز در تظاهرات ديروز وسيعا شركت كرده بودند.

تظاهركنندگان از چهار گوشه لبنان خود را به پايتخت رساندند و صدها اتوبوس در كنار اتومبيل های شخصی مردم را از دره بقاع در شرق لبنان به بيروت آوردند تا به كسانی بپيوندند كه از جونيه در شمال بيروت با مسير دريايی به محل تظاهرات رسيده بودند.

جهت گيری شعارهای تظاهر ديروز لبنان، عليه دولت دوباره به صحنه بازگشته"عمركرامی" بود كه موافق خروج نيروهای سوری از لبنان نيست.


تشديد جنگ روانی باانتشاريك گزارش
تمرين حمله نظامی اسرائيل به ماكت های اتمی نطنز


"منویات ملوکانه شاهنشاه" تبدیل شد، به " فرامین رهبرمعظم"
احیای سلطنت دشوارترازجابجائی قاجاریه با پهلوی بود
مصاحبه رييس كل دادگستري  تهران
« من از بهرحسین در اضطرابم تو از عباس می گوئی جوابم!»


سیاسی ها درزندان می مانند
2500 کلاهبردار و مال مردم خورشب عید می آیند مرخصی نوروزی


مصاحبه پایان سال رئیس پزشک قانونی
پزشک قانونی با کارشناسی کامل اعلام کرد
زهرا کاظمی   با ضربه مغزی به قتل رسید


صدا و سیما جلوتر از همه به استقبال تحریم انتخابات رفت
شبنامه سپاه پاسداران
برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری
مشابه انتخاباتی مجلس فرمایشی هفتم


نارنجك رفسنجانی در حلقه كانديداهای جناح راست


مفاهيم جديدی از خودگردانی مردمی
طرح و ديدگاه "اوجلان" رهبر كردهای تركيه


پايان تحصن دانشجويان اميركبير
آنها خواهان آزادی نقد و پايان انسداد سياسی بودند


ای كاش باندازه "سيد حسن نصرالله"
درك شرايط در حاكميت ج. ا وجود داشت


در صورت عدم توافق بر سر دستمزدها
نمايندگان كارگران در مقابل دفتر كانون كارفرمايان تحصن می‌كنند


زن و مرد در مجلس هفتم
سربه زيرهائی كه فقط پائين را می بيننند


تقويم زنانه، درايران
از روی 8 مارس عبور نمی‌ كند


لباس شخصی ها، نقاب سوپرانقلابی زده اند!
ايران را سراسر
" كنفرانس برلين" می‌كنيم!


ديدار با "عموئی"
نسل جوان چه شناختی  از حزب توده ايران دارد؟


سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


 

 حساب بانكي پيك
S.G
.
Bardeh
 
Kontonr.: 277978300
 BLZ:100 700 24
 
DeutsheBank (Germany)

نشاني پستي پيك نت
 
KHMI
 
Postfach 210453
 10504 Berlin-Germany


    

 

 
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 

 



26 اسفند  1383 - 16 مارس 2005


اجلاس اوپك

در اصفهان

اختلاف بر سر

قيمت و توليد

اجلاس اوپك در اصفهان با حضور وزرای نفت كشورهای عضو اوپك، بحث بر سر قيمت نفت و ميزان توليد آن را همچنان ادامه می دهند و اين در حالی است كه با وحدت نظر همچنان فاصله دارند.
عربستان مدافع اصلی افزايش توليد نفت است و ايران و الجزاير مخالف افزايش توليد.
 وزير نفت ايران در جلسه روز گذشته، پيرامون ملی شدن صنعت نفت ايران برای حاضران در اجلاس سخن گفت.
يكی از خبرنگاران ايرانی، پيش از اجلاس، درهمين ارتباط از وزير نفت پرسيده بود: آيا پيشنهادی مطرح خواهد شد برای يك دقيقه سكوت اعضای اوپك به احترام روز ملی شدن نفت ايران؟
وزير نفت كه مانده بود به اين پرسش چه پاسخی بدهد تا خبرنگار متوجه شود ملی شدن نفت، عزای ملی نيست و بايد از فضای مرگ و صلوات و شيون و زاری بالاخره خود را بيرون كشيد گفت:
« اگر فاتحه‌ ملی شدن صنعت نفت بود، بايد سكوت مي‌كرديم، ولی برای يك واقعه‌ تاريخی مثبت و موفق كسی سكوت نمي‌كند. فكر مي‌كنم آقای رييس جمهور در صحبت‌شان كه تنها صحبت رسمی از جانب جمهوری اسلامی ايران خواهد بود، به روز ملی شدن صنعت نفت اشاره كنند؛ من هم در بخشی از صحبتم در اجلاس وزرا به اين موضوع اشاره خواهم كرد.»
وزير نفت ليبی نيز در جمع خبرنگاران اعلام كرد:« نيازی به كاهش حجم توليد برای سه ماهه دوم سال جاری ميلادی نيست.»
مشاور نفتی رييس جمهور نيجريه نيز گفت:« اگر بر روی رقمی توافق كنيم بايد رقمی باشد كه بتوانيم از آن دفاع كنيم. مهم‌تر آن است كه هر كشوری ظرفيت توليد اضافی داشته باشد.»
وزيرانرژی و صنايع قطر نيز گفت:« قيمت‌ها بسيار بالاست، اما نبايد اوپك را مقصر دانست چون آنها همان كاری را مي‌كنند كه مي‌توانند انجام دهند؛ گاهی اوقات قيمت‌ها بالاست اما نبايد با آن احساسی برخورد كرد.»
وزير نفت اعلام كرد:« انتظار داريم حجم تقاضها از اوپك در سه ماهه‌ی دوم سال پايين بيايد.» هنوز معلوم نيست در همين اجلاس كه بعد از ظهر امروز پايان خواهد يافت، در باره دبيركل جديد اوپك تصميم گرفته خواهد شد يا خير. ايران در راس مدعيان اين سمت قرار دارد.
 


آخرين نظرسنجی در روسيه:
48 درصد
 روس ها
در حسرت گذشته
يكی از رهبران اتحادشوروی:
سقوط اتحاد شوروی به
مرز اجتناب ناپذير رسيده بود

 

مركز تجزيه و تحليل "يوری ليبادی" در مسكو نتيجه يك نظرسنجی را منتشر كرد كه براساس آن، تنها يك پنجم مردم روسيه ( يعنی 22 درصداز آنان) پرستوريكائی كه منجر به سقوط اتحاد شوروی شد را تائيد می‌كنند.
طبق اطلاعات جامعه شناسان روسيه، اين ديدگاه در تمام گروه های سني، ازجمله جوانان هيجده ساله تا 24 ساله نيز ديده می‌شود. تحقيقات نشان ميدهد كه حدود نيمی از مردم روسيه، يعنی 48 درصد از آنان، با اين نظر موافقند كه بهتر بود وضعيت كشور در همان وضعی كه قبل از آغاز پريسترويكا، در سال 1985 بود، باقی می‌ماند. در عين حال، بخش قابل توجهی از شهروندان روسي، يعنی چهل درصد، معتقدند كه روندی كه گورباچف آغاز نمود، اجتناب ناپذير بود.
درنظر سنجی مركز تجزيه و تحليل "يوری ليبادي"، 1600 نفر در 128 منطقه مختلف از 46 ناحيه فدراسيون روسيه شركت كرده بودند.
اخيرا "يابلاكوف" از رهبران اتحاد شوروی سابق در مصاحبه ای كه شبكه "فونيكس" آلمان با وی انجام داد، در ارتباط با پرستوريكا و سقوط اتحاد شوروی گفت: نمی‌ توان گفت گرباچف مقصر بود و يا كسان ديگری در آن دوران تقصير داشتند. دردرجه اول اتحاد شوروی از نظر اقتصادی به آخر خط رسيده بود و ديگر توان رقابت در دو سيستم جهانی _سوسياليسم و سرمايه داري_ را نداشت و از طرف ديگر مشكلات و مسائل درونی حزب كمونيست كه بايد بموقع خود و در طول زمان حل می‌شد، چنان متراكم شده بود كه انفجار در درون آن نيز اجتناب ناپذير شده بود.


رايس دراوكرائين
اوكرائينزه كردن لبنان

"كونداليزا رايس" وزير خارجه امريكا در جريان سفر به اوكرائين و پس از مذاكره با وزير خارجه اوكرائين "تاراسيوك" در يك جلسه مطبوعاتی مشترك شركت كرد.
رايس در اين مصاحبه، در ارتباط با ايران گفت:
 ايالات متحده و دوستان اروپايی اش، درباره برنامه هسته ای ايران، سرانجام به يك "راه مشترك" رسيدند.
امريكا مدت زيادی را صرف حمايت از تلاش ديپلماتيك سه كشور عضو اتحاديه اروپا – فرانسه، آلمان و انگلستان – با هدف جلب رضايت ايران برای دن ايران برای پايدار ماندن بر سر تعهدات بين المللی اش در زمينه عدم توليد سلاح های هسته ای كرد.
"آنچه ما تلاش كرده ايم با صرفنظر كردن خودمان از مخالفت با تقاضای عضويت ايران در سازمان تجارت جهانی و تدارك ارسال قطعات يدكی مشخص برای هواپيماهای غيرنظامی اين كشور انجام دهيم به آن دليل بود كه فعالانه تر از تلاش های ديپلماتيك حمايت كرده باشيم. نكته گرهی، انتخاب برنامه كار و مسيری مشترك در ارتباط با ايران بود. سه كشور اروپايی برای ايران اين امكان را فراهم می‌ساختند تا  اين كشور نشان دهد سعی ندارد تحت عنوان نيروی هسته ای غير نظامی به توليد سلاح هسته ای  دست بزند. من هنوز نيز به شدت اميدوارم كه اين مسير با موفقيت به پايان برسد.
رايس همچنين در باره لبنان و عقب نشينی نظامی سوريه از اين كشور گفت:
"لبنانی ها نيز نياز دارند كه به موقعيتی مشابه اوكرائين دست يابند تا برای آينده سياسيشان برنامه ريزی كنند. مدت ها ست كه سوريه نيز بايد اين پيام را دريافت كرده باشد."