پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 
 
پيک هفته
 

شبح اپرا


 

 

 
 

 

 

 

 


شبح عاشق
از زير زمين
اپراخانه درآمد
و معشوق را ربود

 

 
   


 

"شبح اپرا"، كه تا سالها اپرائی آن روی صحنه برده می‌شد، به فيلمی پر بيننده تبديل شد. آميزه ای از تراژدی، جنايت، عشق و خيانت. "شبح اپرا" اثر "گاستن لروكس" است و ابهام درباره واقعی بودن و يا فانتزی بودن داستان آن همچنان پا برجاست. شبح اپرا را "گاستن لروكس"  در اوائل قرن 19 در پاريس خلق كرد و تاكنون بارها روی صحنه بزرگترين و معروف ترين اپراهای جهان برده شده است.

فيلمی كه از "شبح اپرا" ساخته شده اولين اثر سينمايی صامت  از سال 1925 تاكنون است.

يعنی در فاصله 80 سال. دراين 80 سال نه فقط آهنگسازان، خوانندگان اپرا و تماشاگران اپرا سر از راز اين اثر در نيآورده اند، بلكه حالا بينندگان فيلم نيز بر اين شمار افزوده شده اند.

داستان اين اپرا، در يكی از اپراخانه های پاريس اتفاق می‌افتد. نابغه ای كه در اثر يك حادثه نيمی از صورتش را از دست داده و با ماسك نيمه ديگرچهره اش را پوشانده، مخفيانه، در زير اپراخانه زندگی ميكند. روزی صدای " كريستين داو" خواننده تازه كار تماشاخانه را می‌شنود و سرانجام عاشق او می‌شود.

 نابغه نيم چهره، در همان زير زمين، داستان " شبح اپرا" را می‌نويسد و صاحب اپرا را با ايجاد ترس و تهديد وادار می‌كند با نمايش آن موافقت كند. پس از اين موافقت، او تعليم مخفيانه "كريستين داو" را آغاز می‌كند.

شبح نه تنها ترسناك است، بلكه سالخورده نيز هست، اما اين دو عيب مانع عشق نيست. اپرای شبح روی صحنه می‌رود. كريستين را فقط شبح دوست ندارد، بلكه خواننده مرد اپرا، بنام "رائول" نيز می‌پرستد. داستان هميشگی يك معشوق ميان دو عاشق.

شبح اهل دوئل نيست.  يك شب خود بجای خواننده مرد اپرا به صحنه می‌رود و كريستين را می‌ربايد.

كريستين دركنار شبح نا‌پديد می‌شود و با او می‌ماند. پرده در اينجا می‌افتد.

در سال 1986 " شبح اپرا" به روی صحنه رفت . با اجرای معروفی كه گوش بسياری از طرفداران موسيقی كلاسيك و حتی نيمه مدرن هم با آن آشناست: سارا برايتمن ومايكل كرافورد امريكائی.

سارا برايتمن انگليسی است و بسيار زود، از كودكی كار خوانندگی را آغاز كرد و اكنون 45 سال دارد.

اندرولويد در حين اين اجرا عاشق "سارا برايتمن" شد و از همسر خود جدا شد تا با وی ازدواج كند. اين ازدواج سر گرفت اما دوام نيافت. آنها پس از مدتی از هم جدا شدند و "اندرولويد وبر" زندگی دوباره را با زن اول خود آغاز كرد. اين بار گوئی "سارابرايتمن" شبحی بود كه "آندرو لويد" را ربود، با اين تفاوت كه لويد را پس داد!

اخرين اجرای فيلم موزيكال اين اپرا به سفارش اندرولويد(آهنگساز) و به كارگردانی جول شوماخر ساخته شد. او كارگردان فيلم بتمن ورابين درسالهای 1995 و 1997 است.

آنچه را می‌شنويد همين اجراست، از داستان مردی نيم چهره كه خواننده ای زيبا را برای هميشه از روی صحنه اپرا ربود.

هنرپيشگان اصلی اين فيلم كه در نقش "شبح" ظاهرشده "جراد بالتر" انگليسی است و نقش "كريستبن داوو" را "مری رسوم" ايفا می‌كند.