ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پيوندهای پيک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

یک هیات پارلمانی تا 48 ساعت دیگر راهی ایران می شود
پارلمان اروپا
انتخابات ایران را زیر نظارت گرفت!

 
 
 
 

شب گذشته کسب اطلاع شد، که یک هیات پارلمانی، از سوی احزاب پارلمان اتحادیه اروپا بزودی راهی ایران خواهد شد. این هیات، که گفته می شود تا 48 ساعت آینده راهی ایران خواهد شد، قراراست تدارک انتخابات ریاست جمهوری در ایران را بررسی کرده و گزارش خود در این زمینه را تسلیم پارلمان اتحادیه اروپا کند. گفته می شود این هیات با زندانیان سیاسی و دانشجوئی ملاقات نخواهد داشت و تنها با تعدادی از فعالات سیاسی خارج از زندان جهت آگاهی از اشکالات انتخابات آینده ایران و مقایسه آن با قوانین حقوق بشر دیدار کرده و تحقیقات خود را کامل خواهد کرد.


ژنرال های داخلی و خارجی
سوار بر اسب تيزپای قهر از انتخابات

عيسی سحرخيز در نشست نفی خشونت كه به مناسبت سالگرد ترور حجاريان برگزار شده بود سخنان خود را با ياد زندانيان سياسی و مطبوعاتی به ويژه آرش سيگار چی، حسين قاضيان، عباس عبدی، هدی صابر، تقی رحمانی، رضا عليجانی و مخصوصا اكبر گنجی آغاز كرد و گنجی را در اين بين قربانی كنيه جويی ها معرفی كرد و گفت: نمی‌ دانم چرا خاتمی و آيت‌‏الله شاهرودی ساكت نشسته و اقدامی انجام نمي‌‏دهند و جلوی اين بي‌‏قانونی ها و برخوردهای غيرانسانی و غيراخلاقی را نمي‌‏گيرند.
وی با اشاره به ايام مرخصی برخی زندانيان در طول دوران عزاداری محرم و صفر و در بيان علت آن مدعی شد؛ در پس پرده مي‌‏گويند چرا اكبرگنجی خانم شيرين عبادی را به عنوان وكيل خود انتخاب كرده است؟

ما چون پذيرفتيم با گوريل شطرنج بازی كنيم، در بسياری جاها پوست از سرما كندند و ما درحفظ حرمت قانون چيزی نگفتيم و حتی لبخند زديم اما قافيه را باختيم و مردم به ويژه دانشجويان اصلي‌‏ترين قربانيان خشونت را از صحنه سياست فراری و حتی در مقابل خودمان قرار داديم.
سحرخيز با يادآوری وقايعی چون كوی دانشگاه، ترور حجاريان، 18 تير، حمله به خوابگاه های دانشجويی و دستگيری های گسترده فعالان دانشجويی، سياسی و مطبوعاتی، تصريح كرد: تصور آنان اين بود كه پرنده ای كه مغز او را هدف قرار داده‌‏اند، بال هايش از بيخ بريده شده اما نمي‌‏دانستند كه اين پرنده ققنوسی است كه هر بار از خاكستر بيرون خواهد آمد و آواز آزادگی و مردم سالاری و صلح و دوستی سر خواهد داد .
 بايد هرگونه خشونتی را نفی كرد و خواستار فراگيری شعار" زنده باد دشمن من" شد. ما نمي‌‏پذيريم كه در يك انتخابات فرمايشی و غيرآزاد، نظاميان شخصی پوش، طرفداران جنگ و خشونت بر اين سرزمين حاكم شوند و در افق حيات ما همواره جنگ و خشونت ديده شود .
 در شرايط كنونی برای جبهه دموكراسی خواهی به منشور وحدت ملی نياز داريم، منشوری كه مردم سالاری، جمهوريت، حقوق بشر و عدالت سياسی، اقتصادی، اجتماعی و جنسيتی را سرلوحه برنامه خود قرار دهد.
بايد تمام ايرانيان دموكرات آزادی خواه و اصلاح طلب كه كنوانسيون حقوق بشر را سرلوحه فعاليت های خود قرار داده اند، جنش اصلاح طلبی را در چارچوب اين منشور به پيش ببرند.
 اگر مردم از انتخابات قهر كنند، ژنرال های داخلی و خارجی آينده ايران را ترسيم خواهند كرد.
وی بااميدواری نسبت به روزی كه تمام انتخاب كنندگان و انتخاب شوندگان به دور از تحميل نظارت استصوابی وارد جريان انتخابات شوند، ادامه داد: بايد در جهت اين هدف گردهمايی ها و ميتينگ‌‏های خود را در فضای باز، ميادين و پارك ها آغاز و در آن همه لباس سفيد و روشن برتن كنيم و خشونت را نفی و بر انتخابات آزاد تاكيد كنيم.
 اگر در روز انتخابات، آزادانه به هر نامزدی كه خواستيم رای داديم، باز در صحنه خواهيم ماند، سفيد خواهيم پوشيد، پرچم سفيد در دست خواهيم گرفت و اين بار فرياد خواهيم زد "رئيس جمهور و تداركاتچی نمي‌‏خواهيم" و اگر نامزدهای ما را رد صلاحيت كردند، باز 27 خرداد با جامه ای روشن و پرچمی سفيد در دست و اگر اجماعی صورت گرفت، با برگ رای سفيدی در صندوق به خشونت طلبان" نه" خواهيم گفت، اين رای پيام مردم ايران خواهد بود كه در يك رفراندوم خودجوش اعلام مي‌‏كنند كه رئيس جمهوری معرفی شده نماينده آنان نيست، بلكه راه‌‏يافته ای است به كاخ رياست جمهوری.


تيمورعلی عسگری خبر داد: ناطق نوری امروز دلايل انتخاب لاريجانی را تشريح مي‌كند

«تيمورعلی عسگري» از حضور ناطق نوری در جلسه‌ی بعد از ظهر مجمع عمومی فراكسيون اصولگرايان مجلس خبر داد.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس، افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين «علي‌اكبر ناطق نوري» رييس شورای هماهنگی نيروهای انقلاب در جلسه‌ی امروز بعد از ظهر مجمع عمومی فراكسيون اصولگرايان مجلس درباره‌ی دلايل در اولويت قرار دادن علی لاريجانی در بين كانديداهای مطرح شورای هماهنگی صحبت خواهد كرد.
وی گفت: اعضای شورای هماهنگی تصميماتشان قطعی شده و از اين جهت امروز بعد از ظهر رييس شورای هماهنگی نيروهای انقلاب و عضو برجسته‌ی جامعه‌ی روحانيت مبارز دلايل انتخاب لاريجانی را به عنوان فرد كانديدای نهايی برای اصولگرايان مجلس تشريح خواهد كرد.
وی درباره‌ی اين كه پيش از اين عنوان شده بود افكارسنجي‌ها ملاك تصميم نهايی شورای هماهنگی خواهد بود، گفت: اين مساله درست است، تا امروز در افكارسنجي‌هايی كه در سراسر كشور صورت گرفته لاريجانی در اولويت است. اما اگر در دقايق پايانی انتخابات افكارسنجي‌ها نتايج ديگری را نشان دهد با اجماع شورای هماهنگی تصميم خواهد گرفت. اما در حال حاضر نتيجه‌ی به دست آمده بر روی آقای لاريجانی دور مي‌زند.
وی در پاسخ به اينكه نفر دوم در نظرسنجي‌ها چه كسی است؟ گفت: در حال حاضر آقای لاريجانی و ولايتی مورد نظر هستند. اين در حالی ست كه شورای هماهنگی حجت‌الاسلام و المسلمين هاشمی رفسنجانی را در نظرسنجي‌ها مورد توجه قرار نداده‌اند و اين امر را منوط به اعلام رسمی هاشمی رفسنجانی كرده‌اند.
عضو كميسيون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: تصور مي‌كنم در بين تمامی كانديداها هاشمی رفسنجانی خويشتن‌داری و اخلاق سياسی انتخاباتی بيشتری را رعايت كرده است.
عسگری گفت: فعلا بنا نيست در شورای هماهنگی در برابر هاشمی رفسنجانی موضع‌گيری منفی صورت گيرد.


گورباچف
ضعيف تر از آن بود كه
اصلاحات را در شوروی رهبری كند

راديو بی‌بی سی، در سالگرد آغاز فروپاشی اتحاد شوروی با چند فعال سياسی در خارج و داخل كشور مصاحبه كرد. از جمله با محمد علی عموئی در ايران. آنچه می‌خوانيد نظرات وی دراين ارتباط است:

هم شخصيت و هشياری خود گورباچف مؤثر بود و هم شرايط ويژه ای كه از دهه ای پيش بر اقتصاد و سياست شوروی حاكم بود. او كه از سياست نوانديشانه يوری آندروپوف پيروی می‌كرد، قصد داشت همان برنامه اصلاحات را به اجرا بگذارد، كه قبلا در رهبری حزب كمونيست تصويب شده بود.

اصلاحات گورباچف نبايد الزاما به فروپاشی نظام شوروی می‌انجاميد. او با نيت اجرای طرحهای آندروپوف پا پيش گذاشته بود، هم برای رشد اقتصادی كشور و هم برای باز كردن فضای سياسی جامعه. اما گورباچف آن ظرفيت اداری و قدرت رهبری كافی را نداشت تا آن كار سترگ را پيش ببرد. او نتوانست از برابر جنبش اصلاحات در برابر دشمنان آن دفاع كند. هم خود او و هم مشاوران نزديك او به علايق رويزويونيستی گرايش داشتند. آنها در مرحله اول در چارچوب نوآوری نظام عمل كردند و موفق هم بودند، اما رفته رفته به ويژه پس از سال ۱۹۸۷ به راهی افتادند كه پايان آن تسليم كامل به نظام سرمايه داری و اقتصاد بازار بود: بخش خصوصی در اقتصاد يكه تاز شد، حزب از كنترل حيات اقتصادی باز ماند و غيره. به ابتكار ياكولوف رسانه های گروهی در اختيار نيروهای ضدكمونيست قرار گرفت كه به بقای نظام كمترين علاقه ای نداشتند.

موج اصلاحات گورباچف در ايران ابتدا با استقبال زياد چپ گرايان ايرانی روبرو شد، اما با رشد روند پروسترويكا و گلاسنوست اين اميدها جای خود را به نگرانی داد، زيرا ديده می‌شد كه رهبری جامعه به دست كسانی مانند بوريس يلسين افتاده است كه نه اصلاح نظام بلكه نابودی آن را دنبال می‌كردند.

به عقيده من مردم روسيه در آينده از اصلاحات گورباچف ارزيابی منفی خواهند داشت. در شوروی امروز مردم به جای چشم اندازهای روشن آينده به گذشته چشم دوخته اند.


اكبر گنجی و حسين قاضيان در زندان
گنجی جاهای خطرناكی را نشانه رفته بود!

 ابطحي- در ميان دوستانی كه هزينه­های دردناكی برای رشد جامعه مي­دهند، اكبر گنجی و حسين قاضيان برای من متفاوت هستند. زمانی كه در سالهای 67-68 معاون بين الملل وزارت ارشاد بودم، اكبر گنجی در رايزنی فرهنگی در تركيه بود. از آن موقع تا كنون هر وقت به ياد دارم تلاش، خواندن، مطالعه، حرف زدن او در ذهنم مانده است. و البته همه‌‌ اين ها تا حدودی همراه با شيطنت. سال اول رياست جمهوری آقای خاتمی بود و هنوز دوران اوج قدرت اصلاحات . از اكبر كسی خبر نداشت. يك روز سعيد حجاريان در دفتر رياست جمهوری بود، كه خبر داد از داخل زندان اكبر گنجی زنگ زده كه مدت هاست در زندان است، چون يك جائی تحليلی داده است و او را دستگير كرده اند. برايمان عجيب بود روزنامه ها نبودند و كسی از سياست هم در روزنامه های موجود نمي‌نوشت. بعد از آن هم كه در حركت سياسی خود جاهای خطرناك را نشانه رفت و به زندان افتاد و ماند و ماند، هنوز هم ادامه دارد.

ممكن است  گروه های مختلف با محتوای ديدگاه اكبر اختلاف نظرهايی داشته باشند اما استقامت و پای بندی او به اعتقاد و ديدگاهش فراموش نشدنی است. امروز با همسرش تلفنی صحبت می‌كردم. سعی كرده ام كه وظيفه دوستی را انجام دهم و در مناسبت های شاد و شادی آفرين از خانواده اش احوالپرسی كنم. مي­گفت: قول داده اند به او برای عيد مرخصی بدهند. گرچه اميد چندانی  نداشت چون برای ده روز محرم كه به دزدان و قاچاقچيان هم مرخصی سراسری داده بودند به اكبر مرخصی نداده بودند. اميداوارم تعطيلات عيد خوبی داشته باشد.

از حسين قاضيان هم مي­خواهم ياد كنم. او به دليل نظرسنجی همراه با عبدی دستگير شد. آدم سياسی نبود. همواره در هر مسأله­ای از او كمك فكری مي­خواستيم، نظراتش راهگشا بود و عالمانه. آرام و بی‌صدا، زندان می‌كشد و كسی هم از او ياد نمي­كند.

من شخصاً هميشه نسبت به وسعت اطلاعات و انديشه­ی پر و قلم روان او احترام ويژه­ای قائل بودم.

آيا مي­شود روزی را شاهد بود كه كسی برای انديشه زندان نرود؟