pyknet پيك نت

نسل كيهان تكثير می‌شود!
سقوط اعتبارروزنامه ايران
وخبرگزاری جمهوری اسلامی



تحصيل كردگان ايران
سالی 180 هزار می‌روند
و پشت سرشان را هم نگاه نمی‌ كنند

      پیک هفته 52    --------- 13 آذر 1384 -4 دسامبر 2005

  infos@peiknet.com  

هنر و اندیشه


خاتمی در جشنواره
 سينمای دفاع مقدس
خشونت
در لباس تقدس
درد بشر است


هفتمين سال قتل
 مختاری
 و پوينده


فريده لاشائی
پنجه در پنجه
سرطان


مميز رفت
مميزی و سانسور
همچنان مانده
!


مرتضی مميز
گرافيست نامدار
 را سرطان برد


آتشی
درخاك بوشهر
خوابيد



 
 

مصاحبه ناصرزرافشان، در آستانه بازگشت به اوين
پرونده ملی اين جنايات، بايگانی نخواهد شد
اسرار قتل های زنجيره ای
هنوزهيچكدام فاش نشده
در يكی از قتل های زنجيره ای بچه  8 - 9 ساله را
 جلوی پدرش قطعه قطعه كردند.

من چه در زندان و چه بعد از دوران زندان، همچنان وكيل خانواده قربانيان قتل های زنجيره ای هستم. هيچ انسان شرافتمندی فراموش نمی‌‌كند. من سمتم در پرونده سر جای خودش هست. اين پرونده در محضر جامعه و مردم همچنان مفتوح است. اين مطالبه جامعه است. حق من نيست، حق اوليای دم است. من فقط وكالت از آنها دارم كه روزی رسيدگی و احقاق حق شود و اين خونها پايمال نشود.


مصاحبه وزير كشور
ورود نظامی ها و امنيتی ها
به دولت ادامه خواهد يافت
جانشين سابق فرمانده كل سپاه پاسداران، نه تنها قائم مقام وزارت كشورشد،
بلكه امور امنيتی و هدايت نيروی انتظامی در وزارت كشور برعهده وی گذاشته شد.


توطئه دولت و شخص احمدی نژاد
عليه خبرگزاری دانشجوئی "ايسنا"

ستاد كنترل همه روزنامه ها و خبرگزاری ها در رياست جمهوری، پس از دست گذاشتن روی خبرگزاری ايرنا و روزنامه ايران، اكنون برای قبضه خبرگزاری ايسنا خيز برداشته است. از آنجا كه اين خبرگزاری با حمايت مالی دفتر رهبری اداره می‌شود و تاحدودی مورد حمايت رهبر است، تلاش هائی شروع شده تا ابتدا اين حمايت و پشتيبانی را قطع كنند و سپس يك مديرانتصابی از طرف احمدی نژاد بر راس آن قرار دهند. برای اين هدف، احمدی نژاد بصورت تحريك آميزی مدعی شد كه خبرهای اين خبرگزاری باعث موضع گيری های جهانی عليه ادامه نقض حقوق بشر در ايران شده است. منظور او خبرهای بسيار دست و پا شكسته و سانسور شده ايست كه اين خبرگزاری گهگاه درباره گنجی منتشر كرده و يا درباره دانشجويان زندانی و يا اظهارنظر مغضوبين و ستمديدگان سياسی.
ماجرا دراين حد متوقف نمانده و برای قبضه تمام ارگان های خبررسانی، روز گذشته و با هدف آشكار تحريك بيت رهبری و جلب موافقت آنجا برای يورش به خبرگزاری ايسنا، يك عكس خامنه ای در كنار عكس آيت الله خمينی روی خروجی ايسنا فرستاده شد كه روی عكس خامنه ای خط كشيده شده است. اين عكس مونتاژ شده، گويا از محلی كه احمدی نژاد در سفر به ايلام در آنجا حضور داشته و تشكيل جلسه داده مخابره شده است. ظاهرا در همان محل اين توطئه سازمان داده شده است. جمع كردن بساط روزنامه ها و خبرگزاری ها توسط تيم امنيتی – بسيجی احمدی نژاد به گونه ای پيش می‌رود كه حتی گمان می‌رود می‌خواهند دست رهبر را هم از رسانه ها كوتاه كنند!


اختلاف مجلس و دولت بر سر وزيرنفت
در مصاحبه با سعيد ليلاز
ريشه دعوا اينجاست
می خواهند نفت را از اين مافيا
بگيرند و بدهند به يك مافيای ديگر


اجتماع اعتراضی درمقابل قوه قضائيه
بازداشت سلطانی چرا ادامه دارد؟


بچه ها!
يكی بود- يكی نبود
يك پروانه بود با شوهری
 قد بلند و سبيلو، بنام "فروهر"
و. آزاد نويس


ايران: بزودی مذاكرات شروع می‌شود
اروپا: ابتدا تعليق غنی سازی و بعد مذاكره


دكتر معين
خطر عقب افتادن ايران
از كاروان ارتباط جهانی جدی است


قطعنامه راهبردی دفترتحكيم وحدت منتشر شد
عدالت - آزادی - حقوق بشر
3 محور جديد جنبش دانشجوئی


اجلاس مهم "انترپرايز"
با حضور كارشناسان وماموران
اطلاعاتی ارشد امريكا در امور ج. ا


بهارامسال
حمله نظامی آغاز ميشود؟


دربدر بدنبال مدرك
برای پرونده سازی امنيتی
 
عليه سخنگوی دولت خاتمی


نگاهی به مصاحبه فرمانده نيروی انتظامی تهران
تهران
بندر بزرگ نا‌امنی و لنگرگاه
هر جنايتی كه تصور كنيد
!


دولت خاتمی - دولت احمدی نژاد
مقايسه و قضاوت مردم
زودتراز پيش بينی ها آغاز شد


هيچكس نمی‌ گويد چه تعداد دانشجو زندانی اند
دانشجويان زندانی
16 آذر به خانه باز می‌گردند

بسيج دانشگاه امير كبيربرگزار می‌كند
تريبون "زندانيان سياسی"!


مصاحبه راديو آلمان با احمد شيرزاد
آفت‌های فضای بسته بحث درباره برنامه اتمی ايران


شهرداری- رياست جمهوری
اين بُخور، بُخورميلياردی
خودش يك هنر است!

و. ندا دهقانی


بزرگداشت كم سابقه
يادبود مرتضی مميز


سايه حسين شريعتمداری بر سر خبرگزاری جمهوری اسلامی  
نقش پيام رسانی بی‌بی سی
در شب كودتای 28 مرداد


فضای باز و مشاركتی در عربستان سعودی


پايان اعتصاب غذا در زندان لاكان رشت


فيلم و گزارش
احمدی نژاد در نيويورك
رئيس جمهور ‌بی‌نياز از توصيف
بزودی تلويزيون‌های جهان اين فيلم را بعنوان
سخنان يك بيمار روانی پخش خواهند كرد

حمله به آيت الله جوادی آملی از سوی اعضای حزب پادگانی، در انتخابات رياست جمهوری يكی از خبرهای داغ بود. او هم بعدا با اشاره به مصباح يزدی گفت: شماها عددی نيستيد! داستان احمدی نژاد در نيويورك از زبان خود او برای جوادی آملی در فيلمی كه می‌بينيد، يك جهان نمك است. خودتان ببنيد. واقعا ملت ايران مستحق چنين رئيس جمهوری بودند؟  اين فيلم را اگر به زبان‌های مختلف ترجمه كرده و در سينماها و تلويزيون‌ها نمايش بدهند، جهان درباره ايران و ايرانی چگونه خواهد انديشيد؟



سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


 حساب بانكي پيك
S.G
.
Bardeh
 
Kontonr.: 277978300
 BLZ:100 700 24
 
DeutsheBank (Germany)

نشاني پستي پيك نت
 
KHMI
 
Postfach 210453
 10504 Berlin-Germany


    

 

   

دیدگاه ها


خروج ناگزیر

و دمکراتیک

از صحنه

ادوارنیوز- مجید گل محمدی

آنچه که اصلاح طلبان از آن به عنوان دولت سايه نام مي بردند ، امروز به روشنايي آمده است . دولتي که خود را ادامه سالهاي انقلاب مي داند و حتي ادبياتش را هم از آن وام ميگيرد . رئيس دولت از تعالي مي گويد ( بجاي توسعه ) و بسان آن روزها از حريت مي گويد به جاي آزادي. رئيس جمهور مشروعيت حکومت را از شريعت مي گيرد و در تمامي سخنراني هايش از حکومت اسلامي مي گويد، اعتقاد به جمهوريت نظام در مفاد قسم نامه کابينه اش جايي ندارد. او به لحاظ تبار شناسي سياسي متعلق به سنتي ترين لايه جناح راست موسوم به بنياد گراهاي اسلامي است. نگاه بنياد گرايان نسبت به سياست، فرهنگ و اجتماع يک نگاه مکتبي است که بر مبناي اعتقاد و التزام به دين حداکثري بنا نهاده شده . خواست حداکثري از دين به اين معناست که تمامي تار و پود تن اجتماعي و فردي آحاد جامعه مي بايست ديني باشد . نتيجه مستقيم چنين ديدگاهي قائل شدن به عدم تمايز و مرز بندي مشخص ميان حوزه خصوصي و حوزه عمومي است ؛ لذا فرد علاوه بر زندگي اجتماعي در زندگي فردي خود نيز تحت نظارت و کنترل حکومت ديني است .

 خاتمي با اعتقاد به دولت حداقلي حوزه شخصي افراد را از دسترس نظارتي و کنترلي خارج کرد؛ نقش دولت را در حوزه اجتماعي کمرنگ نمود و بي ترديد از مهمترين دستاوردهاي اينکار، شکستن تابوي فرهنگ رسمي در ذهن اجتماعي است. در دولت خاتمي آزاديهاي اجتماعي با عبور از فاز سياسي و استراتژيک وارد فاز فرهنگي شد .

 به عبارت ديگر در تفکر جمعي کاملا رشد کرد و دروني شد . با نگاهي دقيق به رفتار سياسي و کالبد شکافي تاريخي مجموعه دولت احمدي نژاد مي توان دو ديدگاه متفاوت در عملکرد اجتماعي دولت شناسايي کرد :

 1- استقرار الگوي مشابه الگوي بکار رفته در چين پس از حوادث ميدان تيان آن من . در اين الگو اعطاي آزاديهاي اجتماعي گسترده پس از محدوديت هاي شديد، خارج شدن از انزواي جهاني و جذب سرمايه هاي خارجي و در عين حال محدوديت کامل حقوق و آزادي هاي سياسي مردم مورد تامل است .

 2- اعمال محدوديتهاي شديد ولي مرحله به مرحله در هر دو حوزه سياسي و اجتماعي . دولت مي تواند با جايگزين کردن رفاه اقتصادي و جلب نظر پشتوانه خارجي از بروز تنشهاي داخلي پرهيز کند. ديدگاه اول پيش از برگزاري انتخابات و با سرمايه گذاري روي چهره هايي چون قاليباف و لاريجاني، نگاه اکثريت عقلاي جناح راست بود . اگر چه اين ديدگاه در ميان متحدان فعلي دولت طرفداراني دارد ولي به جهت ماهيت کابينه و تيم مشاوران نمي تواند نگاه مطلق و غالب مجموعه دولت باشد .

 نظريه استقرار الگوي چيني در دراز مدت ، دولت را با چالشي جدي مواجه مي کند . از يکسو دولت با زير پا گذاشتن اصول ارزشي خود بناچار از بدنه سازمان يافته اش انشقاق خواهد کرد و از سوي ديگر ريسک شکل گيري نهادهاي مدني و منسجم برخاسته از دل اجتماع که دولت را وادار به عقب نشيني هاي پياپي در حوزه سياسي خواهد نمود ؛ با درصد بسيار بالايي يک آژير قرمز هميشگي است. توسعه اجتماعي ملتي که پروژه مشروطه را در رهگذر صد ساله به پايان نرسانده به معناي مرگ سياسي حاکميت مطلق گراست. دموکراسي خواهي خواست تاريخي ملت ايران است و در صورت مهيا بودن زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي ، اين پروسه با سرعت بالايي به سرانجام خواهد رسيد . اما ديدگاه دوم که طرفداران بيشتري در دولت دارد مي خواهد عدالت ورزي اقتصادي را جانشين آزادي خواهي کند . دو پيش شرط مهم در اين نظريه مستتر است :

  يکي آنکه ايران بتواند توسط يک ديپلماسي فعال در عرصه بين المللي با کشورهاي اروپايي روابط سياسي دوستانه و تجاري گسترده برقرار نمايد . پيش شرط بعدي موفقيت دولت در مبارزه با رانتها و ديگر مفاسد اقتصاد داخلي و خصوصا نفتي است . با تحليل شرايط جهاني بويژه پس از بحران هسته اي و بي اعتمادي مطلق اروپا بنظر نمي رسد که طرف ايراني قادر باشد چالشهاي ايجاد شده را در زمان اندک برطرف نمايد . اين نظريه از ديدگاه تئوريک نيز ضعفهاي اساسي دارد . کارل مارکس مي گويد : انسان پيش از آنکه به سياست ، علم ، هنر ، دين و... بپردازد؛ بايد بخورد، بپوشد و از سرپناه برخوردار باشد . مارکس با بيان حقيقت ارجحيت نيازهاي اوليه انسان بر خواسته هاي ثانويه اش چون هنر، علم و سياست مي گويد که اگر هنرمندي را در بند کنيد و آب و نان و ابزار هنر آفرين را از وي دريغ کنيد، پس از مدتي که از شرايط به تنگ آيد، تقاضاي ابزار نمي کند؛ براي زنده ماندن تقلا مي کند. ولي زماني که انسان نيازهاي اوليه اش بر آورده شود، خواسته هايش فراتر مي رود. با اين حقيقت که توسعه اقتصادي مقدمه توسعه سياسي است، نمي توان دل خوش ساخت که رفاه اقتصادي جايگزين آزاديخواهي شود ، بلکه روند قضيه به گونه اي ديگر خواهد بود. اما در کوتاه مدت و براي يک دوره مشخص دولت توانايي و ابزار لازم براي ايجاد محدوديتها و اعمال فشار خواهد داشت. در جامعه شناسي، فرآيندهاي اجتماعي معمولا قابل برگشت نيستند و يا برگشت پذيري بسيار هزينه بري خواهند داشت .

 نسل جوان امروز ايران از دينداري تکليف گرايانه فاصله گرفته، فمينيست در حوزه نظري خيزشهايي را داشته و حتي گاها در برهه هاي زماني، عرصه عملي داشته است . نافرماني مدني به عنوان يک شيوه رفتاري موفق به طور گسترده آزموده شده و حداقل در حوزه اجتماعي بارها حاکميت را وادار به عقب نشيني نموده است. علي رغم نمايان بودن فاکتورهايي از اين دست، آنچه مي تواند در اين جدال، سرنوشت ساز باشد؛ شيوه اي است که ملت در تقابل با حاکميت انتخاب مي کند، که اين انتخاب غالبا به صورت کاملا پيچيده و از لايه هاي زيرين تفکر جمعي نشات مي گيرد .

 در نهايت هر روشي که ملت بر گزيند منجر به عميق تر شدن شکاف بين خود با دولت خواهد شد و دولت جديد سر انجام ناچار به عقب نشيني خواهد بود . دولت جديد در عرصه اجتماعي وارد بازي باخت- باخت شده است و تنها راه نجات، قبول باخت و خروج دموکراتيک از عرصه بازيست.