pyknet پيك نت

پرواز مرگ و بيانيه ارتش
فرمان تغيير ناگهانی ارتفاع
چرا و بدستورچه كسی صادر شد؟



احمدی نژاد - اسامه بن لادن
دو بال پرواز پيروزی
امريكا و انگليس درمنطقه

      پیک هفته 52    --------- 19 آذر 1384 -10 دسامبر 2005

  infos@peiknet.com  

هنر و اندیشه


آواز را
درگلو
بايد گشت
!
و. نقطه ديد


منوچهر نوذری

خاموش شد!

منوچهرنوذري، نقش آفرین فراموش نشدنی تئاترهای رادیوئی در سالهای پیش از انقلاب، سرانجام پس از چند هفته که در بیمارستان بستری بود چشم بر جهان فرو بست.او یکی از دوبلورهای مسلط و برجسته ایران بود. متولد اردیبهشت 131. پیک هفته در دو شماره گذشته درباره بستری شدن وی در بیمارستان و چهره هنری اش گزارشی منتشر کرده بود که آن را می توانید در شماره 50 پیک هفته( در آرشیو پیک هفته) بخوانید


درجشنواره بوستون
زن زيادی
گُل كرد!


منوچهرآتشی
آتشی كه
 دوباره
متولد شد!


به يادآتشی
هفتمين شب
در ميدان
هفت تير


مسعود كيميائی:
دريغ و درد
كه "انتظامی

تمام می‌شود


خاتمی در جشنواره
 سينمای دفاع مقدس
خشونت
در لباس تقدس
درد بشر است


هفتمين سال قتل
 مختاری
 و پوينده


فريده لاشائی
پنجه در پنجه
سرطان



 
 

مصاحبه مهم محمد خاتمی درتهران
برخی‌ها می‌خواهند از
بن لادن جلو بزنند!
من برای انقلاب و نظام احساس خطر می‌كنم

آنكه با "بسم الله" ترور می‌كند، دو جنايت می‌كند. هم قتل می‌كند و هم عليه اسلام جنايت! اگر دين را با دمكراسی آشتی ندهيم، سكولاريسم حاكم خواهد شد. به تندروانی كه اوقاتشان از اين تلخ شده كه بن‌لادن در دنيا مطرح شده است می‌گويم به آسمان و زمين كه برويد و هرچه هم تندروی كنيد، سرانجام در ته صفی قرار می‌گيريد كه در راس آن بن لادن قرار گرفته‌است. اگر به سمت استبداد و اختناق برويم در ته صفی قرار می‌گيريم كه در راس آن كسانی هستند كه از ابتدا با انقلاب اسلامی مخالف بوده‌اند. من از قرائت متحجرانه از دين نگرانم. برای انقلاب و نظام احساس خطر می‌كنم. كسانی كه با اصلاحات تقابل می‌كنند نخواهند توانست بر جامعه مسلط شوند.

 جنبش دانشجوئی- امروز اصلاحات مهمی در ذهنيت دانشجوی ما ايجاد شده است. معتقدم بسياری از جريانات تند دانشجويی ديروز، امروز عاقلانه و عميق‌تر به مسايل می‌نگرند و شاهد نوعی تحول در متن جريان دانشجويی هستيم. بسياری از احزاب و گروه‌هايی كه در جامعه ما نمی‌توانند و اجازه نمی‌دهيم حرف‌هايشان را بزنند از جنبش دانشجويی سوءاستفاده می‌كنند. جنبش دانشجويی هم مانند يك جريان انسانی اشتباهاتی داشته كه شايد در مجموع بسياركمتر از اشتباهات سايرين باشد.

18 تير- به دليل برخوردی كه با جريان قتل‌های زنجيره‌ای داشتم انتظار تاوان بسياری داشتم كه يكی از آنها همين اتفاق(18تير) بود كه انجام شد. گلايه دانشجويان را با كمال ميل می‌پذيرم، در عين حال مسوول اين بودم كه جامعه و نظام ما دچار پاشيدگی نشود و بايد انسجام را حفظ می‌كردم و اگر اشتباه كردم عذرخواهی می‌كنم.

من- خاتمی- يك روحانی مسلمان هستم كه خواست دائمی و قطعی دوران خود را درك كرده‌ام و می‌دانم كه جوامع امروز راهی جز مردم سالاری ندارند. خدا را شكر می‌گويم كه در تمام اين سال‌ها كسی به خاطر انتقاد‌ها و جفا‌هايی كه به من كرده است، مورد ماخذه قرار نگرفت و معتقدم كه اين شيوه بايد ادامه يابد.

پايان شكست اصلاحات- نوعی دلسردی از اصلاح طلبی در جامعه ايجاد شده كه بسيار خطرناك است. اگر اين دلسردی تقويت شود، حاصل آن در سفره‌ كسانی كه شعار ضد اصلاحات می‌دهند نمی‌رود، بلكه به معنای دور شدن جامعه از نظام و انقلاب و جست‌وجوی راهی غير از اصلاحات و غير از جريانات ضد اصلاحات خواهد بود و در نهايت امنيت نظام به خطر می‌افتد.


نشست ماهانه
كابينه خاتمی تشكيل جلسه داد


مصطفی تاج زاده
اعلام مواضع در برابر
ماجراجوئی‌های دولت الزامی شده


ازراست- محسنی اژه ای وزیراطلاعات، غلامحسین الهام سخنگوی سابق شورای نگهبان و سخنگوی کنونی دولت، احمدی نژاد، هاشمی ثمره نماینده مصباح یزدی در کابینه و چند تنی از مشاوران و معاونان و وزرای دیگر کابینه درحلقه گروهی از امنیتی ها. سخنرانی جدید و جنجال برانگیزاحمدی نژاد محصول این تیم بود. قرار است اینها از اسامه بن لادن جلو بزنند!


يكبار به مردم راستش را بگوئيد: چرا هواپيما افتاد؟
حرف‌های من "ملامهدی" را
لااقل مثل حرف‌های "ملاحسنی" منتشر كنيد!


سردارسرپرست سيما:
خبرنگاران كشته شدند، اما
بنازم به پيام زيبای رهبر!


هوشنگ اميراحمدی
گفتگوی پشت دری
جمهوری اسلامی با امريكا


روزشماره چند قتل زنجيره‌ای
قتل با فتوای مجتهد
گوشه‌ای از كارنامه جنايات
نامه- رضا خجسته رحيمی


مديركل آژانس اتمی
صبر جامعه بين المللی
دربرابر ايران رو به پايان است


مصاحبه وزيردفاع روسيه
ضد موشكTOR-MI روسی
دفاع از ايران را برعهده می‌گيرد


كارسياسی
در دانشگاه‌های تهران دشوار
دردانشگاه شهرستانها دشوار تر


عليه انتصاب مديريت جديد
تجمع اعتراضی در شهرك مهديه قم


نه درجنگ و نه در صلح

جهان چنین حادثه ای را به یاد ندارد

رازسقوط هواپیمای خبرنگاران

در11 پرسش که بی پاسخ مانده!


 آیت الله خمینی به مدعیان ارتباط با امام زمان:

بروید شیادها!


بنام بسیجی

درمحل سقوط هواپیما دست به غارت زدند


اسامی 69 تن از قربانيان سقوط نظامی- خبری


احمدی نژاد به استانداران: جلوی فعاليت مسيحی ها را بگيريد
قتل  يك تركمن مسيحی پس از توصيه احمدی نژاد


دیدار معصومه شفیعی با گنجی

سایه ای آمد و رفت


16 آذر
مرده اش خوبه، زنده اش خطرناك!
مراسم فاتحه خوانی دولتی سر قبر 16 آذری ها در امام زاده عبدالله


سمينار 4 روزه در مشهد
گام عملی مصباح يزدیبرای رياست مجلس خبرگان


سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


 حساب بانكي پيك
S.G
.
Bardeh
 
Kontonr.: 277978300
 BLZ:100 700 24
 
DeutsheBank (Germany)

نشاني پستي پيك نت
 
KHMI
 
Postfach 210453
 10504 Berlin-Germany


    

 

   

دیدگاه ها


اسارت
درمحدوده
وزارت خارجه

دروزارت امورخارجه كارمندان قراردادی هستند، با سابقه كارطولانی كه عموما از ده سال به بالاست. هرگاه پيگير تبديل وضع شان می‌شوند با شگرد خاص مسئولين ذيربط و تهديد و ارعاب مجبور به سكوت و تن دادن به وضعيت موجود می‌شود.

بعنوان مثال مديركل اموراداری اين وزارتخانه در جلسه‌ای درحضور بعضی ازكاركنان قراردادی گفت: بايد خدارا شاكرباشيد كه ما اجازه سوارشدن شما درسرويس اداره را می‌دهيم.

ما با اين شيوه‌های تحقير آميز روبرو هستيم. آقايان فكرمی كنند پرچم تمدن جهانی را در دست دارند، حال آنكه حتی بعضا از بينش كافی درخصوص كاری كه به آنها محول شده هم برخوردار نيستند.


اين توحش
تا كی؟ تا چند؟
و. منجمد

ديشب با مسعود و حنيف رفته¬بوديم گوهر¬دشت، وقتی داشتيم بر مي¬گشتيم با صحنه¬ی جالب توجهی برخورد كرديم، يك ماشين نيروی انتظامی توقف كرده¬بود و سه مامور تلاش مي¬كردند كه يك جوان را بازداشت كنند. جوان مقاومت مي¬كرد و دائم فرياد مي¬زد كه :" برای چه مرا بازداشت مي¬كنيد؟" ،"مگر چه كار كرده¬ام ؟"،"من هم پدر و مادر دارم" و.... هرچه مقاومت جوان برای اينكه سوار نشود بيشتر مي¬شد ، رفتار ماموران هم خشن¬تر و حيواني¬تر مي¬شد، سعی مي¬كردند با خم كردن گردن و كمر جوان اورا داخل ماشين بياندازند، دو سه باری هم تا نيمه¬های راه موفق عمل كردند اما جوان دو باره بيرون مي¬جست، برخورد وحشيانهن نيروهای انتظامی وقتی به اوجش رسيد كه سعی كردند جوان را داخل صندوق عقب ماشين GLX شان بندازند، حالا ديگر جمعيت زيادی دورشان حلقه زده¬بود، جوان ديگری جلو رفت و خودش را حائل كرده، با لحن محكمی گفت:" مگر چه كار كرده؟" و اين شد كه چند نفر ديگری جلو رفتند و با تكرار همين سوال جوان را رهاندند، ماموران بهتشان زده بود، نمي¬دانستند چه بايد بكنند.هيچ جواب قانع كننده¬ای نداشتند، همان جوان اولی كه شجاعانه خودش را حائل كرده بود ؛ با اشاره به پسری كه مي¬خواستند بازداشتش كنند( و دماغش خونی شده¬بود) پرسيد: "كی اين را زده؟" و حالا خود پسرك و چند نفر ديگری طلبكار شده بودند كه بايد معلوم شود كه كی او را زده؟ پسرك را رهاندند كه برو و لازم نيست طلبكار هم بشوی؛ ماموران هم كه مي¬ديدند جمعيت زيادی دورشان را گرفته و منتظر جواب است، يكريز مي¬گفتند كه"ما كتكش نزده¬ايم خودش خون آمده..." چند لحظه‌ای كه گذشت ماموران كه ناكام مانده بودند برای سرپوش گذاشتن به ذلالتی كه گرفتارش شده بودند، سعی در پراكندن جمعيت داشتند و دائم داد مي¬زدند كه " برای چه ايستاده ايد متفرق شويد" و جمعيت كم¬كم متفرق شد، در حاليكه همه همديگر را تحسن مي¬كردند كه خوب جلويشان ايستاديم، اميدوارم يك چنين ايستادگی‌هايی در برابر حركت¬های غير¬قانونی نيروهای انتظامی افزايش يابد.
حالا اينكه چرا اين را نقل كردم اولا حتما مي¬دانيد كه چند روز مانده به روز جهانی حقوق بشر، راستش را بخواهيد بايد بپرسيم كه كجای اين حركات منطبق بر اعلاميه¬ی جهانی حقوق بشر است؟ اولا بدون هيچ دليل خاصی فقط و فقط به خاطر قدرت نمايی كسی را بازداشت می‌كنند، حالا گيريم كه تا 24 ساعت حق اين را داشته باشند كه تفهيم اتهام نكنند، ولی اين رفتار ی با بازداشت شده درست است؟ اين كه بخواهند او را توی صندوق عقب ماشين بياندازند؟ شان انسانی او چه می‌شود؟ امنيت اجتماعی و شان و آبرويی كه اعلاميه ی جهانی حقوق بشر تضمين مي¬كند چه مي¬شود؟ حتما می‌دانيد كه مطابق همان اعلاميه تا مجرم بودن فرد توسط دادگاه مصلح و‌بی‌طرف اثبات نشود، فرد متهم‌بی‌گناه است. آيا اين طرز رفتار با يك انسان‌بی‌گناه درست است؟
اتفاقی كه افتاد، اتفاق چندان مهمی نبود ولی چند تا نكته را روشن مي¬كند:
1- نقض حقوق بشر در ايران فقط محدود به فشار به نيروهای فعال سياسی نمي¬شود بلكه يك موضوع گسترده¬ی اجتماعی است كه دامنه¬ی شمولش تمام شهروندان هستند. لذا نبايد دغدغه¬ی جماعت معدود سياسيون باشد، اين موضوع به همه¬ی ما بر مي¬گردد و همه¬ی ما بايد آن را طلب كنيم. به عنوان يك مثال ساده، مساله¬ی زنان در ايران، حقوق اوليه زنان به واسطه¬ی قانون و هم به واسطه¬ی حركات غير قانونی به طور گسترده¬ای نقض مي¬شود، زنان نيمی از جمعيت ما را تشكيل مي¬دهند، اين نيمه¬ی جمعيت علاوه بر آنكه در مورد مسائل مشترك با مردان حقوقش نقض مي¬شود بلكه مورد ظلم مضاعف هم قرار مي¬گيرد. مساله¬ی حقوق بشر به همه¬ی ما بر مي¬گردد و به اعتقاد من به دليل همين شموليت كليد مبارزه¬ی اجتماعی در ايران است.
2- به حقوق خودمان آشنا نيستيم، برای بسياری اتفاق افتاده است كه بدون اينكه بدانند برای چه با بي¬حرمتی بازداشت شده¬اند، اما نپرسيده¬اند كه به چه اتهامی مرا بازداشت مي¬كنيد و يا اعتراض نكرده¬اند كه چرا اينطور با من برخورد مي¬كنيد؟ و خلاصه تا وقتی كه حقوق شهروندي¬مان را ندانيم(حتی در چارچوب همين قوانين دست و پا شكسته¬ی خودمان) حقوقمان تضييع و مورد تجاوز قرار مي¬گيرد. لذا آگاهی دادن و آگاه شدن به حقوقمان اولين قدم برای جلوگيری از تضييع حقوقمان است.
3- وقتی مي¬توان اميدوار به نتيجه بود كه به طور هماهنگ وارد عمل شويم، نبايد فراموش كنيم كه نقض حقوق انسانی يكی از شهروندان ، نقض حقوق انسانی ما و توهين به انسانيت است ، لذا مشكل، مشكل ما هم هست و اساسا مشكل هر انسانی است در هر گوشه¬ی دنيا. هيچ وقت فراموش نكنيم وقتی كه به حقوق شهروند ديگری تعرض مي¬شود و ما لب به اعتراض باز نمي¬كنيم به تجاوزگر جرات تجاوز به حقوق خودمان را داده¬ايم. سكوت در برابر ظلم عملا همكاری با آن و تبديل شدن به ابزار دستی برای رواج جهل، ستم و فساد است.
دست آخر اين را هم اضافه كنم كه حقوق انساني¬مان به دو شكل مورد تعرض قرار مي¬گيرد.اول¬آنكه قوانينی داريم كه حقوق انسانی ما را به رسميت نمي¬شناسند و دوم آنكه در چارچوب همين قوانين دست و پا شكسته هم حقوق ما به رسميت شناخته نمي¬شود، يعنی سليقه¬ای عمل مي¬شود، اراده¬ی فراقانونی معنی پيدا مي¬كند، تصميم و نظر يك فرد به جای قانون،ملاك عمل مي¬شود. ما به هر دوی اين¬ها اعتراض داريم، بر خلاف استدلالی كه در اين سالها بسيار شنيده¬ايم كه مبارزه برای از بين رفتن "تضييع از نوع دوم" مقدم بر مبارزه برای اولی است، معتقدم كه بايد به هر دو پرداخته شود، چه معطل كردن اولی به بهانه¬ی تكميل دومی صرفا خيانتی است آشكار و نا بخشودنی، به ديگر بيان، به رسميت شناختن تمام حقوق انساني¬مان(حتی فراتر از چارچوب قانون موجود) بايد مورد نظر ما باشد، هر چند در اين ميان ممكن است كه مبارزه¬ی دوم در مراحل اوليه¬ی مبارزه صرفا فرم مبارزه را تشكيل دهد. به بيان ديگر محتوای مبارزه در تمام مراحل همان اولی است. و مثل هر جای ديگر روی فرم حاضر به كوتاه آمدن مي¬شويم ولی روی محتوی و اصول سر ميز مذاكره نخواهيم نشست .