پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 

 

16 پرسش و 16 پاسخ در مصاحبه تایم با علی لاریجانی
حرف احمدی نژاد ملاک نیست، به من گوش کنید!

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در جمهوری اسلامی در آستانه اجلاس شورای حکام اتمی با مجله‌ آمریکایی تایم مصاحبه کرد و نقطه نظراتی را طرح کرد که بکلی با آنچه تا حالا احمدی نژاد گفته و یا حتی خود وی در کارزارانتخاباتی اش مطرح کرده بود متفاوت است. لاریجانی دراین مصاحبه که بلافاصله در تمام سایت‌های خبری جهان انعکاس یافت گفت:

 

1- ایران درصدد ماجراجویی نیست و تصمیماتش را با شکیبایی اتخاذ می‌کند.

2- ایران مشکلی برای مذاکره با آمریکا نمی‌بیند، اگرآمریکایی‌ها صادق باشند و از تهدید کردن دست بردارند.

3- ما می‌پذیریم که ان.پی.تی یک میثاق بین‌المللی است.

4- ما کشوری پاسخگو هستیم. نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس (بین‌المللی انرژی اتمی) را می‌پذیریم. اگر پرسش‌هایی وجود دارد، آماده‌ایم به آن پرسش‌ها پاسخ بگوییم.

 

پرسش: آیا ایران یک بار دیگر برای پایان دادن به این بحران فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را داوطلبانه تعلیق خواهد کرد؟

پاسخ:

 

5- ما انعطاف پذیر هستیم؛ اما اگر تحقیقات را متوقف کنیم، چه چیزی را حل خواهد کرد؟ آقای بوش گفته است که ایران به دنبال بمب هسته‌یی است؛ اگر تحقیق را متوقف کنیم، آیا نگرانی او را کاهش خواهد داد؟

6- اگر فکر می‌کنند ما با تهدید ارجاع به شورای امنیت تسلیم خواهیم شد، اشتباه می‌کنند.

 

پرسش:  آیا ایران اصلاح سیاست‌های خارجی‌اش را که ریشه‌ی مخالفت‌های غرب با برنامه‌ی هسته‌یی ایران است در نظر می‌گیرد؟

 

پاسخ:

 

7-  باید ببینیم  مشکل چیست تا اینکه سیاست خارجی سازگاری را برای آن طراحی کنیم.

8- آنها [نیروهای آمریکایی] هر چه زودتر از عراق بروند، مشکلات آنجا  بهتر حل خواهد شد. مشکل عراق این است که حضور نیروهای آمریکایی بهانه‌ای را برای وجود تروریست‌ها در آنجا فراهم کرده است. باید به دولت عراق کمک شود تا ارتش و یک سیستم امنیتی داشته باشد. مادامی که آمریکایی‌ها آنجا پرسه بزنند، آن مشکلات حل نخواهد شد.


9- ما قدرتی منطقه‌ای هستیم. اما یک نیروی منطقه‌ای نجیب هستیم. عراق کشور همسایه‌ی مسلمان است. ما متحدین طبیعی هستیم. ثبات دموکراسی و امنیت در عراق قطعا به نفع ما نیز هست. وقتی آمریکایی‌ها از صدام حمایت کردند، تمامی رهبران کنونی مهمانان ما بودند از جمله طالبانی، بارزانی، جعفری، حکیم و دیگران. دلیل دوستی ما اکنون به سال‌ها قبل باز می‌گردد.

 

10- در نامه‌ای که برای اروپایی‌ها فرستادم به وزیران گفتم که ما آماده‌ایم با شما برای رسیدن به فرمولی که از انحراف فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌یی‌مان جلوگیری می‌کند مذاکره کنیم. اگر اراده‌ای باشد، راهی وجود دارد. این می‌تواند حتی در چند روز آینده حل شود.

11- ما واقعا درصدد ماجراجویی در منطقه نیستیم؛ ما طرح‌های مختلفی را برای موقعیت‌های متفاوت طراحی کرده‌ایم. برای بدترین سناریو آماده شده‌ایم. آن‌ها نباید برای لحظه‌ای فکر کنند که اگر تحریم‌ها را اعمال کنند ما به زانو خواهیم افتاد. با تحریم‌ها، خسارت آن‌ها کمتر از ما نخواهد بود.

:
پرسش: بدترین سناریو چیست؟

 

پاسخ:

12- همان چیزی که آمریکایی‌ها می‌گویند؛ به عنوان مثال به اسراییل می‌گویند به برخی مواضع ما حمله‌ی نظامی داشته باشد. این قانون کلی است که کسی که اول شلیک کند، در مرحله‌ی دوم می‌میرد. اگر آن‌ها اقدام کنند پاسخ، چندان خوشایندشان نخواهد بود؛ ما قطعا باید دفاع کنیم؛ حتی ثانیه‌ای تردید به خرج ندهید. ما‌بی‌توجه نخواهیم ایستاد و حمله‌ی اسراییلی‌ها به تاسیسات‌مان را تماشا نخواهیم کرد.

 

پرسش:  هواپیماهای‌شان را هدف قرار می‌دهید یا به اسراییل حمله خواهید کرد؟

پاسخ:

 

13- نباید استراتژی‌های نظامی‌مان را اینجا فاش کنیم.

پرسش:  چرا مستقیما با آمریکا مذاکره نمی‌کنید؟

پاسخ:

 

14- ما هیچ مشکلی برای مذاکره درباره‌ی مسایل هسته‌یی و نیز مسایل مورد علاقه‌ی مسلمانان و چیزهایی که آرامش را به منطقه می‌آورد، نداریم؛ مشروط بر آنکه آن‌ها صادق باشند و آقای بوش نطق آتشین برای ما سر ندهد. از نظر ما مذاکرات هدف نیست. اگر هدف روشن باشد آنگاه این وسیله نیز می‌تواند به کار گرفته شود.
ما واقعا کشوری بی‌گناه هستیم. انقلاب ما به وسیله‌ی مردم سرکوب شده انجام شد. پس از انقلاب، آمریکایی‌ها هر چه می‌توانستند علیه انقلاب انجام دادند؛ آن‌ها صدام را علیه ما برانگیختند. خاتمی گفت‌وگو میان تمدن‌ها را آغاز کرد. در افغانستان ایران واقعا برای آوردن امنیت همکاری کرد. اما بعد رییس‌جمهور بوش، ایران را بخشی از محور شرارت خواند. اکنون آن‌ها 75 میلیون دلار را برای تغییر رژیم در ایران اختصاص داده‌اند.

 

پرسش: اما ایران از به رسمیت شناختن اسراییل خودداری می‌کند و در عوض از حماس و دیگر گروه‌هایی که علیه اسراییل می‌جنگند مبارزه می‌کنند.

پاسخ:

 

15- هر کشوری می‌تواند کشوری دیگر را مطابق با منطق خود به رسمیت بشناسد. نکته دوم این که حماس و جهاد اسلامی چه می‌خواهند؟ می‌دانید که سرزمین‌شان را می‌خواهند. وظیفه‌ی ما به عنوان یک مسلمان در چارچوب دیوارهای‌مان محدود نمی‌شود؛ اگر آمریکایی‌ها منطق اسلامی را نفهمند، مشکلات ادامه خواهد یافت.

پرسش: رییس‌جمهور ایران می‌گوید ما می‌خواهیم اسراییل از روی نقشه محو شود؛ آنگاه از غرب می‌خواهید اعتماد داشته باشد که بمب هسته‌یی نمی‌سازید؟

پاسخ:

16- این‌ها دو مساله‌ی جدا هستند. ما به دنبال بمب هسته‌یی نیستیم؛  نمی‌دانم چرا بر روی این حرف احمدی‌نژاد متمرکز شده‌اید.  او آن حرف را در یک سخنرانی گفت. آن را تعدیل کرد و توضیح داد که ما حل دموکراتیک این مشکل را خواستاریم. من به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گویم که این سیاست ایران است.