پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 


کنفرانس پایان مناقشه
خودمختاری کردها
دولت فدرال در ترکیه

کنفرانس متفکران ترک و کرد برای حل مناقشه‌ کردستان ترکیه درجنوب شرقی این کشور که منطقه کرد نشین است، تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

     این کنفرانس با هدف ارتقای راه‌کارهای پایان دادن به درگیری در کردستان ترکیه که مانع پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا شده برگزار شد. بیش از 45 متفکر ترک و کرد، سیاستمداران و روزنامه‌نگاران با عقاید سیاسی مختلف در این کنفرانس حضور داشتند. عنوان این کنفرانس "مشکل کردها در ترکیه: راه‌کارهای حل و فصل دموکراتیک" بود.

     از سال 1984 زمانی که حزب کارگر کردستان (PKK) مبارزه برای خودمختاری را آغاز کرد، تاکنون37 هزار تن در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند. اقتصاد ضعیف منطقه نابود شده است. در پی درگیری‌های کردستان ترکیه صدها هزار تن از مردم فقیر منطقه به مناطق زاغه نشین حاشیه شهرها مهاجرت کرده‌اند.

     سخنرانان حاضر در کنفرانس با تایید پیشرفت‌های صورت گرفته در ارتقای حقوق کردها که در راستای تلاش‌های دولت برای عضویت در اتحادیه اروپا صورت گرفته، اعلام کردند، برای تضمین کامل آزادی‌ها فرهنگی و سیاسی کردهای ترکیه باید اصلاحات بیشتری صورت گیرد. بسیاری از حاضران در کنفرانس از PKK خواستند تا سلاح‌های خود را زمین بگذارد.

     ارکان کاراکاس، وزیر سابق فرهنگ ترکیه که دراین کنفرانس حضور داشت گفت: برخی محدودیت‌ها در حقوق کوردها لغو شده‌اند اما اصل مشکل هنوز پابرجاست. وی افزود: مشکل کردها مشکل دموکراسی است. دولت قول‌هایی می‌دهد اما به آنها عمل نمی‌کند.

     سرتاک بوکاک، مبارز حقوق بشر کرد نیز سخنران دیگر این کنفرانس بود و گفت: بین دو طرف بحران بی‌اعتمادی بیداد می‌کند. در ترکیه کردستیزی وجود دارد. وی خاطر نشان ساخت: راه‌حل نهایی این مناقشه استقرار یک دولت فدرال است که به کردها خودمختاری می‌دهد. بوکاک تصریح کرد: کارهایی نیز وجود دارد که کردها باید انجام دهند. PKK  باید بدون هیچ قید و شرطی از خشونت دست بردارد؛ زیرا خشونت، با خشونت پاسخ داده می‌شود و به نفع کسانی است که از شرایط حاضر بهره می‌برند.(برگرفته شده از سایت فرقه دمکرات آذربایجان ایران- با تغییر برخی اصطلاحات و برگردان فارسی رایج درباره نام‌های ترکیه و کردستان!)