پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 
 

 

نامه عزت الله انتظامی
دوران طلائی
تئاتر
پشت سر گذاشته می‌شود

دوران طلائی ریاست جمهوری محمد خاتمی نه تنها به پایان رسیده، بلکه جانشینان دولت او خوشه‌های خرمن را با ریشه‌هایش می‌خواهند از زمین درآورند. خرمن سینما، تئاتر، کتاب و... نمی خواهند بچینند و درو کنند، بلکه می‌خواهند به آتش بدهند. آن خام خیالی‌ها و رخوت‌هائی که شاخه‌های تحریم انتخابات نیز از کنار آن جوانه زد، حال محصول خود را در دولت احمدی نژاد و مجلس هفتم به بارآورده است. سر خرمن است و تقسیم. بودجه سال 85 را دولت احمدی نژاد به مجلس برده است. سهم مساجد و تعزیه خوانی، مداحی و گسترش سقاخانه‌ها بر سهم هنر، تئاتر، سینما، کتاب و... چربیده است. عزت الله انتظامی، بازیگر بزرگ تئاتر و سینمای ایران با درد و افسوس، نامه ای به مجلس نشینان هفتم نوشته و از آنها طلب یاری کرده است. شاید فراکسیون اقلیت این مجلس کلامی در تائید این نامه بگوید، اما اکثریت چند شاخه و مسلط بر این مجلس بعید است. بخش‌های عمده نامه انتظامی را می‌خوانید:

 

"... من به خوبی می‌دانم که شما بر این باور یقیق دارید که زیرساخت‌های جامعه پویا و مترقی بدون توجه خاص به ساختار فرهنگی، انسجام لازم را ندارد. اگر معماران و مهندسان با تکیه بر علم و دانش، شهرها را می‌سازند، بی‌شک هنرمندان، معماران خیال‌انگیز فضایی هستند که بنیان فرهنگی و بینش مردمان را طراحی و هدایت می‌کند.

صادقانه بگویم انگیزه من در نگارش این نامه بیان حقایقی بود که رسانه‌ها این روزها از زبان هنرمندان پیر و جوان، پیرامون ارزش و اهمیت و مخصوصاً مظلومیت هنر تئاتر منعکس کردند. این همه حرف و حدیث برای تئاتر و به خاطر تئاتر مرا به شوق آورد و از سوی دیگر دردهای کهنه‌ام را زنده کرد، به علی نصیریان آفرین گفتم به خاطر هشدارش که مبادا امیدواری اهالی تئاتر به یأس بدل شود. همین طور نامه اهالی تئاتر به ریاست محترم جمهوری و هیئت دولت، نامه هنرمندان تئاتر دفاع مقدس که گفته بودند "توقع داریم دولت نگران اوضاع مالی حوزه تئاتر باشد."

به من حق بدهید که برای تئاتر نگران باشم، وقتی به معیشت هنرمندان تئاتر مخصوصاً در شهرستان‌ها فکر می‌کنم نمی‌توانم نگرانی‌ام را پنهان کنم. توقع ما چیزی دور از هدف و برنامه‌های فرهنگی این دیار نیست. بی‌هیچ گزافه‌گویی در هیچ دوره‌ای همچون سال 84، نور امید در میدان تئاتر ایران بدین سان دمیده نشده بود. جدی گرفتن مقوله تئاتر از سوی ریاست محترم جمهوری، وزیر، رسانه‌ها و مجالس بحث و گفتگو، همه نشانه‌های امید برای رسیدن تئاتر به سامان بهتر بود.

بنابراین انتظار داریم در بررسی لایحه بودجه سال 85 سهم فرهنگ و هنر به تبع آن بودجه تئاتر را چنان ببینید که در شأن این هنر مرکب، فاخر، تاثیرگذار در فرایند برنامه‌های فرهنگی ایران اسلامی باشد.

با عرض ادب و احترام عزت‌اله انتظامی

رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر