پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 


مجلسيان شاعر نيستند
اما شعر زياد می‌گويند
!

 

منوچهر آتشی، شاعر ماندگار ايران است. درهمايش "چهره های ماندگار" كه سيمای جمهوری اسلامی هم آن را پوشش خبری داد، آنها كه صلاحيت بيشتری از نمايندگان مجلس هفتم داشتند بر اين ماندگاری مهر تائيد زدند.

فردای شبی كه سيما اين خبر را پخش كرد، آنهائی كه خودشان ريگ به كفش دارند و به مجلس راه يافته اند، به پخش اين خبر اعتراض كردند. چند نوحه سرا هم زير اين آش را هيزم گذاشتند. كسانی كه نه اصل و نسبی در شعر ايران دارند و نه ماندگارند.

شعر را هم گفتند كه خودی و غير خودی دارد. هر كس كه قدرت حكومتی دارد خودی است و آن كه ندارد بی‌خودی. شعر می‌گويند، اما فعلا آب سربالا می‌رود!

گفتند آتشی "سوابق هنری و ادبی و سياسی مناسبی ندارند." چقدر خودشان از شعر و ادب سر در می‌آورد، اظهرمن الشمس است. به فارسی نطق ها و نوشته هايشان نگاهی بياندازيد، شعر پيش كششان. از سياست هم  "چماق" را می‌شناسند. نه همه شان، اما اكثريتشان.

بهرحال، آتش بيار اين معركه شكرالله عطارزاده بود كه همه در بوشهر می‌دانند، او سردسته چماقداران شهر بود و جنتی او را به بعنوان نماينده مردم بوشهر به مجلس برد. گويا در بوشهر، اگر كسی شاعر هم می‌خواهد باشد، بايد ايشان تائيد صلاحيت كند. اما صلاحيت خودش كجا بررسی شده، مردم كه نمی‌ دانند، لابد شورای نگهبان می‌داند.

آتشی را انجمن شاعران ايران به عنوان چهره ماندگار شعر ايران انتخاب كرد. عطارزاده، از قوطی عطاری اش در آورده كه "آتشی در طول دوران زندگی خود با اشاعه گرايشهای لائيكی و ضد دينی با قلم مسموم خود ارزش‌های دينی و انقلابی را به باد تمسخر گرفته و در روزگاری كه حاكميت مطلق حكومت دست نشانده پهلوی همه دارايی‌های اين مملكت را به تاراج برده بود با مدح رضاخان ملعون در اشعار خود رضايت حكومت محمدرضا و ساواك را به خود جلب می‌نمايد تا آنجا كه افتخار مميزی ساواك را به دست می‌آورد."

نماينده خيلی مطلع، ظاهرا يادش رفته بود كه سن و سال آتشی به رضاخان نمی‌ خورد و اتقاقا از مغضوبان پسررضا خان هم بود. با انقلاب هم ميانه داشت، اساسا با هر انقلابی ميانه داشت. به شهادت شعری كه درهمين شماره پيك هفته منتشر كرده ايم و يكی از زيباترين شعرهای معاصر درباره فروپاشی اتحاد شوروی است.

تنها خبرگزاری داخلی كه حرف های عطار زاده را پوشش خبری داد، خبرگزاری مهر بود. البته خيلی هم سريع آن را برداشت تا پته عطار زاده بيشتر روی آب نريزد.

مشفق كاشانی، محمود شاهرخی، قيصر امين پور، سهيل محمودی، ساعد باقری، مصطفی رحماندوست، فاطمه راكعی، محمدرضا عبدالملكيان، عليرضا قزوه، عبدالجبار كاكايی، حسين اسرافيلی، محمدعلی بهمنی و بيوك ملكی طی نامه ای به سيمای جمهوری اسلامی از پوشش خبری برگزيده شدن آتشی تشكر كردند.

آنها در نامه خود نوشتند: تقديم صميمانه‌ترين سپاس‌های جامعه هنری و ادبی ايران به ويژه شاعران و اصحاب شعر جهت پذيرش پيشنهاد اين جمع و تحقق خواسته به حق و خداپسندانه مبنی بر معرفی شاعر ارجمند معاصر استاد منوچهر آتشی به عنوان چهره ماندگار كه به واقع ادای دينی است به پيشكسوتان واجب‌الاحترام و اسباب دلگرمی برای هنرآفرينان و صاحب قلمانی است كه در عين تلاش در جهت خلاقيت، ابداع و نوآوری، پيوند با ريشه‌های محكم هويت ملی و دينی و ابتناء بنيادهای هنر و ادبيات امروز را بر پايه‌های محكم فرهنگ و ادبيات اصيل اين سرزمين خواستارند. حسن نظر حضرت عالی و حرمتی كه به رای پيشنهاد دهندگان نهاديد، بسی مايه رضايت خاطر و سپاس‌مندی است. انجمن شاعران ايران در پايان نامه خود از رئيس سازمان صدا و سيما خواسته است مراتب امتنان و تشكر صميمانه خود را به دست اندركاران مراسم بزرگداشت چهره‌های ماندگار ابلاغ نمايد. (درباره عطار زاده و سوابق او نيز در همين شماره می‌خوانيد)