مخالفت دولت با مراسم سالگرد قتل فروهرها

حریق درکتابخانه دانشکده حقوق- 8 هزار کتاب سوخت

پيک هفته

   

محمدرضا پهلوی فوزيه ثريا اسفندياری

فرح ديبا

طرفداران ديكتاتوری مصلح درج. ا بدقت بخوانند
خاطرات تلخ و شيرين تاج الملوك
انفجار شادی مردم
پس از سقوط رضا شاه

من و رضا حيران مانده بوديم. اين مردمی كه تا روز قبلش مجيز می‌گفتند
يكباره به ما پشت كردند و جشن سقوط رضا شروع شد.

محمدرضا از اولش روحيه ضعيفی داشت. برعكس او عليرضا قوی بود و نظامی هم بود. ما چند بار به او پيشنهاد كرديم به جای برادرش بنشيند و حتی سفير انگليس هم اين پيشنهاد را به او كرده بود.
اسكرين انگليسی، روی عرصه كشتی تبعيد، خطاب به رضاشاه : اين كمترين تنبيهی است كه لندن برای اعليحضرت رضا شاه درنظر گرفته است. ما انگليسی ها خيلی وفادارهستيم. با آنكه اعليحضرت رضا شاه نسبت به انگلستان كم لطفی كرده ودرميانه راه خود را به آلمان نزديك كردند، معهذا انگلستان حاضرنشد اعليحضرت را مجازات جدی كند.

رضا خطاب به اسكرين: يك مشت احمق چاپلوس وكودن دراطراف من بودند كه بلااستثناء همه اعمال ورفتارمرا تاييد می‌كردند.

انتشار بخش هائی از كتاب خاطرات "تاج الملوك آيراملو" همسر اول رضا شاه و مادر محمد رضاشاه همچنان با واكنش هائی روبروست كه ما نيز از ابتدای شروع انتشار آن چنين پيش‌بينی را نمی‌ كرديم. از يك طرف در راديوها و تلويزيون های فارسی زبان مدافع نظام گذشته( بقول آيت الله منتظری دفاع چماقی) به ما چنگ و دندان نشان ميدهند و از يك طرف نيز مخالفان نظام سلطنتي( اعم از ملی و چپ). از پديده های جالب روزگار اينكه در جمهوری اسلامی ... ادامه


منوچهر نوذری را دريابيد
دُردانه حسن کبابی
در بستر

نوذری اولين بازيگری بود كه در تلويزيون ايران مقابل دوربين رفت و گفت: تصوير من را در جعبه‌ای می‌بينيد كه نامش ... ادامه


همه هنرها در مجلس جمع است
"عطارزاده" هم
از چهره های ماندگار است!

عطارزاده از اعضای قديمی موتلفه اسلامی است كه انتخاب او علاوه بر حذف رقبای اصلی او بوسيله شورای نگهبان، با تخلف در توزيع بيش از پنج هزاربرگه رای به نفع او روانه مجلس شد. مدير مسئول نشريه تندر و ليان در بوشهر بود كه هشت سال عليه  دولت خاتمی و نماينده اصلاح طلب بوشهر در مجلس ششم - محمد دادفر- فحاشی ... ادامه


"سووشون"
دو فصل در يك رُمان

 رُمان دلنشين "سووشون" ( سياوش كشان) سيمين دانشور به 10 زبان دنيا ترجمه و منتشر شده، اما درايران، بعيد بنظر می‌رسد با تجديد چاپ موافقت شود. آخرين كشوری كه ترجمه اين رمان در آن انتشار يافت، اسپانياست.
"سووشون" اولين بار در سال 1348 در ايران منتشر ... ادامه


آنچه در اوين روی داد، اينبار
در استاديوم 100 هزار نفره روی داد
يك عكاس ورزشی ايران
درآستانه هم سرنوشت شدن با زهرا كاظمی
خشونتی كه تا مغز استخوان جامعه رسوخ يافته، ريشه حكومتی دارد

يك خبرنگارعكاس ايرانی زير مشت و لگد و عمليات كاراته و جودوی نيروهای امنيتی- انتظامی ورزشگاه آزادی به حال مرگ افتاد و به بيمارستان منتقل شد. حادثه روز سه شنبه اتفاق افتاد و امروز گزارش شده است كه حال وی وخيم  است و ظاهرا اميد چندانی به نجات او از مرگ نيست.
پس از ديدار دو تيم پرسپوليس تهران و ملوان انزلی در ورزشگاه آزادی، در حالی كه حشمت‌الله بهادری عكاس روزنامه‌ی پيروزی و موسسه فرهنگی تبيان قصد گرفتن عكس و صحبت با بازيكنان تيم پرسپوليس را داشت با يكی از ماموران امنيتی ورزشگاه درگيری لفظی پيدا كرد و سپس اين مامور، به سبك قاضی مرتضوی كه با زهرا كاظمی روبرو شده بود تا عكس نگيرد، با اين عكاس روبرو شد. يعنی لت و پارش كرد. با همان ضربانی كه زهرا كاظمی را زده بودند. البته او را ابتدا جلوی اوين زدند و سپس در داخل اوين دخلش را آوردند، اما در دولت جديد، عكاس را می‌شود در استاديوم يكصدهزار نفری هم از پای در آورد.
عكاس را با آمبولانس به بيمارستان بردند، اما مامور امنيتی، چون سازمان امنيت در تاريكی است، به دل تاريكی رفت.
ابوالفضل امان الله عكاس ورزشی كه در صحنه‌ بوده گفت: ... ادامه


حریق درکتابخانه دانشکده حقوق- 8 هزار کتاب سوخت

كتابخانه دانشكده حقوق دانشگاه تهران، که بزرگترین و معتبرترین کتابخانه های دانشگاهی ایران بود طعمه حریق شد و بموجب گزارش های رسمی که مخابره شد، نزدیک به 8 هزار جلد کتاب آن سوخت. دوره کامل نشریات سالهای گذشته ایران، در بخش نشریات این کتابخانه نیز سوخت.

حریق ساعت 4 بامداد آغاز شد و مانند همه آتش سوزی ها، اولین دلیل آن اتصال شبکه برق اعلام شد! در بخش كتاب‌هاي رفرنس اين كتابخانه ، كتاب‌هاي گران قيمت و ناياب  قرار نگهداری می شدند كه حتی به مراجعه‌كنندگان امانت هم داده نمي‌شد. كاركنان اين كتابخانه گفته اند، تقريبا 30 درصد كتابخانه سوخته است.


مردم را مثل سيب
از وسط به دو نيمه كرده اند

اين عكس را "بهساد" منتشر كرده، درست هم نوشته:
همان داستان زنانه - مردانه شدن است و حالا روی تابلو اعلانات. دليلش را نمی‌ دانم، قضاوتی هم نمی‌ كنم. شايد دليلی، مزاحمتی و ... بوده است، اما اگر آقايی خواست برای خانمش كار پيدا كند، با اين تابلو چه بايد بكند؟ اگر يك كسی هم به 3 كارمند و كارگر زن و به همين تعداد مرد نياز داشت، روی يك تابلو بايد بنويسد؟ اطلاعيه را در قسمت زنانه نصب كند يا مردانه ؟


"آزادی مشروع"

حصار جدید سپاه پاسداران

برای محدود کردن مطبوعات

سردار جزایری رئیس روابط عمومی سپاه پاسداران در پنجمين همايش باشگاه خبرنگاران افتخاري بسيج و رسانه‌هاي گروهي استان مازندران گفت:

 

  26  آبان1384 

شماره 50                
پيک هفته

خاطرات بنيانگذارانتشاراتی اميركبير
شاهنامه
اين حماسه عجم را
من منتشر كردم!
جُرم اين بود - جُرم اين است


منوچهر آتشی
آتشی كه از كاروان مانده
دو روز پيش، در يك عمل جراحی يك كليه او را قطع كردند.هنوز در بيمارستان بستری است، اما چشم "عطارزاده" دور، حال عمومی اش خوب است!

مجلسيان شاعر نيستند
اما شعر زياد می‌گويند
!


"شاليمار دلقك"
رُمان جديد سلمان رشدی
نگرانی او از آينده اسلام، بيش از آنهاست
كه فتوای قتل و ترورش را صادر كردند


والعاقبه للمتقين

عطر امام زمان نیست

بوی بحران است، آقا!
ا
لپر


خاطرات دو ايرانی كه با دوچرخه
دور دنيا را گشتند و به ايران بازگشتند

درهند و بنگلادش
مسجد هم جای آن
صدای مشكوك است!
safaram.com


تو مرو!
با صدای مرضيه

شعر و داستان


آسمان را
قیچی کنید بر سرما
منوچهر آتشی


روزی كه مرزها تغيير می‌كند
آن كه رفت - آن كه ماند
كامبيز گيلانی- داستان كوتاه


می روم، باداباد
و- شب صبح- خانه درخواب
مهدی گلسرخ تبار