پيک هفته

   

حسن اسفندیاری رئیس مجلس و موسی نوری اسفندیاری سفیر ایران در آلمان در ديدار با هيتلر

دو شنبه 3 شهریور- رادیو تهران:
حمله به ایران
از شمال و جنوب آغاز شد
آخرین یادداشت های تاریخی رضا شاه
رضاشاه: امیدوارم اوضاع جبهات به نفع آلمان باشد!

رضاه شاه از وقتی به آلمان ها نزدیک شد، ذکاءالملک فروغی را که عامل انگلستان بود، از دربار طرد کرده بود. شبی که حمله شد، با عجله فرستاد عقب فروغی که بیاید و کابینه تشکیل بدهد. رئیس کل تشریفات دوید خانه فروغی، او دررختخواب بود و داشت با تلفنی انگلیسی حرف می زد. وقتی تلفنش تمام شد به "انتظام" گفت: کاراعلیحضرت تمام شد و باید برود. انتظام پرسید: کجا؟ فروغی گفت: تبعید!

رضاشاه- پایان کار در تبعید

فروغی - موتمد انگلیس

تاج الملوك- سالهای پایانی

مردم از همه چیز و همه جا بی خبر بودند!

تا آخرین ساعاتی که حمله به ایران شروع شد، مردم از مذاکراتی که دردربار با سفرای شوروی، آلمان، انگلستان و امریکا جریان داشت بی خبر بودند.

رضا فورا به رادیو دستور داد خبرهای حمله را پخش نکنند. بنابراین رادیو بجای پخش اخبارجنگ مردم را به حفظ انضباط ورعایت اصول شهروندی دعوت می کرد. اما مردم که می دیدند برنامه رادیو با برنامه های روزهای قبل فرق دارد بیشتربه وحشتشان اضافه می شد. آنها که رادیو داشتند بیشتربه برنامه های رادیو دهلی ورادیو بی.بی.سی گوش می دادند که به زبان فارسی برای ایران برنامه پخش می کردند. شاید باورتان نشود که ما خودمان هم دردرباراطلاعات واخبارمورد نیازمان را ازرادیو دهلی، رادیو لندن ورادیو برلن می گرفتیم. این سه رادیو به زبان فارسی برنامه داشتند.


8 آذرماه
صدای شجریان در
تهران خواهد پیچید؟


درکنار بوچلی
دولسه پنتس
صدائی برای همه ملیت ها

او می توانست یک رقصنده جهانی شود و یا با صدایش پول بسازد. اما بدنبال هیچیک از این دو نرفت. خواننده شد اما نه برای پولسازی.
 دولسه پنتس متولد پرتغال است. سال 1969. سال های دیکتاتوری سالازار در پرتغال و فرانکو در اسپانیا. وقتی فرانکو مرد و سالزایسم در پرتغال سقوط کرد، او دختر بچه ای بود که شاید هنوز صدایش خویش را هم کشف نکرده بود. سالهای قیام افسران چپ در پرتغال و بدست گرفتن قدرت و سپس بالا گیری اختلافات کمونیست ها و سوسیالیست ها و سرانجام از پلکان حکومت پائین آمدن.
 سال 1991 برنده جایزه ملی فستیوال صدای پرتغال شد. صدای او با ترانه " لوسبتانا پایکساو" ار مزرهای پرتغال گذشته و برای نخستین بار به اروپا رسید. "لوسبتانا" سپس روی آهنگ ها و موسیقی فولکلوریک پرتغال کرد. یعنی موسیقی که بسیاری فکر می کردند مرده و با نسل ملوانان پرتغالی منقرض شده است. از ویژگی های "لوسبتانا" آنست که به زبان های مختلف و سبک های مختلف می تواند بخواند و اجراهای شناخته شده ای دراین زمینه دارد... ادامه


دولت زیرگوشی

هر چه دولت خاتمی، دولت شفافیت در سیاست و بازکردن سراپرده های رازناک حاکمیت به روی مردم بود، دولت احمدی نژاد دولت بستن دریچه ها، پچ پچه ها و زیر گوشی زمزمه کردن ها. حتی با هم نیز بازی اطلاعاتی می کنند، چه رسد با مردم. مثلا دولت با مجلس، شورای امنیت ملی با دولت، لاریجانی با حداد عادل و با هنر با احمدی نژاد. داستانی است کار این دولت. دولت زیر گوشی و قایم موشک بازی امنیتی! نگاه کنید. جز اینست؟


با صدای هایده
آخرین ترانه رهی معیری


20 سال پیش

غلامحسین ساعدی

جوان مرگ 50 ساله

آخرین نمایشنامه او بود


شنبه ای که در پیش است
سایه در شهر " بن" شعر می خواند

شنبه 26 نوامبرهوشنگ ابتهاج در شهر "بن" آلمان شعر می خواند. این شب شعر بدعوت جمعیت ایرانیان مقیم بن (کوچ) و از ساعت 18 تا 22 برگزار می شود.

اطلاعات بیشتر درباره این شب شعر را در سایت زیر که اخبار (کوچ) را منتشر می کند می توانید بخوانید: www.kutschbonn.de


   3 آذر 1384 

شماره 51                
پيک هفته

آتشی
امروز برخاک وطن شد

من؟
منوچهرآتشی بودم


غلامعلی لطیفی
کاریکاتور و طنز
آنگاه که نمی توان نوشت


58 سال پیش
سرورمهکامه
سخنران اولین کنگره
شاعران و نویسندگان ایران
و.  سهیل آصفی

گرامی داشت
ایراندخت محصص
مبادا که از یاد رود
 اردشیر محصص


شهرام ناظری
موسیقی می ماند
بشکنند ساز را
ببندند دهان را


آزادی
با صدای زوجی که
خوب پیر شده اند


گفتگو با حمزوی
در انتهای
 یک کوچه قدیمی
زينب كاظم‌خواه

شهر بانه
هفتمین جشنواره
داستان نویسی
در کردستان بزرگ ایران

شعر و داستان


کُلیه عزت
و. یونان من


انسان هائی
با چهار چهره درایران
سیبستان