ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

طرح استیضاح

احمدی نژاد برای پاسخ

به 16 سئوال به مجلس فرا خوانده شد

تصمیمات شگفت انگیز و غیر قانونی، وعده های بی پشتوانه در سفرهای شهرستانی، تخریب نهادها و اشخاص در سخنرانی ها، سخنان جنجالی و مسئله ساز برای کشور، تصمیمات غیر کارشناسی، نقض قانون اساسی و دور زدن مجلس بخشی از 16 سئوالی است که احمدی نژاد برای پاسخگوئی به آنها به مجلس فراخوانده شده است.

 

نماينده تبريز اعلام كرد كه به منظور پاسخ‌ به برخي موارد، طرح سوال از رييس‌جمهور را تقديم مجلس مي‌كنند.

شماری از نمایندگان مجلس، سرانجام طرح استیضاح احمدی نژاد را زیر پوشش سئوال از رئیس جمهور تسلیم هیات رئیسه مجلس کردند. بموجب این طرح از رئيس‌جمهور خواسته‌ شد تا در مجلس حاضر شده و به سئوالات پاسخ دهد. سئوالاتی پیرامون مستند قانوني مواضع، برخي تصميمات و اقداماتي كه شگفت‌انگيز، فراسيستمي، غيركارشناسي، بدون برنامه‌ريزي، غيرمترقبه و خلق‌الساعه اند. رئیس جمهوری باید پاسخ دهد مبنای این حرکات و سخنان چيست؟

طرح استیضاح با عنوان "حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخگوئی به 16 سئوال شامل موارد زیر است:

1 - ناتواني در اتخاذ سياست‌هاي مناسب براي مهار قيمت‌ها در بخش مسكن،

2 - اتخاذ تصميمات و سياست‌هاي پولي و مالي مغاير با قانون برنامه‌ي چهارم توسعه كه منتهي به رشد نقدينگي بيش از 50 درصد در سال جاري شده و به شدت تورم‌زا بوده است و نيز ضعف برنامه‌ريزي كه خود را به صورت ارائه‌ي متعدد لوايح متمم نشان داده است.

3- طفره رفتن از پذيرش ضعف و مسووليت‌هاي دولت در نارسايي‌هاي موجود از جمله گراني‌هاي ماه‌هاي اخير و فرافكني و متوجه كردن تقصيرات به سوي اشخاص حقيقي و حقوقي ديگر.

4- اتخاذ تصميمات غيركارشناسي، فراقانوني و خارج از توان و ظرفيت كشور در هيات دولت و خصوصا در سفرهاي استاني،

5- دخالت‌هاي ناروا، دستوري و غير كارشناسي در امور اقتصادي و بانكي به منظور تنظيم بازار و پايين نگاه داشتن صوري قيمت‌ها، نظير واردات بي‌رويه‌ي ميوه، حذف تعرفه‌ها كه به اقتصاد ملي آسيب جبران‌ناپذيري وارد ساخته است.

6- نقض مكرر برخي از اصول قانون اساسي، نظير اصول مندرج در فصل سوم مربوط به حقوق ملت و نيز اصل 141 اين قانون مبني بر ممنوعيت تصدي بيش از يك شغل و فيلترينگ گسترده سايت‌ها و وبلاگ‌هاي اينترنتي مجاز و محروم كردن برخي از دانشجويان از ادامه‌ي تحصيل.

7- اتخاذ ديپلماسي تنش‌زا و ماجراجويي و ايراد سخنراني‌هاي حساسيت‌برانگيز و موضع‌گيري‌هاي تحريك‌كننده، غيرضرور و مغاير با مصالح ملي و عرف ديپلماتيك رايج در بعد سياست خارجي كه بهانه‌ي لازم را جهت تحت فشار قرار دادن و انزواي ايران به برخي از كشورهاي مخالف داده است و نيز اعطاي كمك‌هاي مالي و اعتباري به كشورهاي خارجي بدون اجازه‌ي مجلس.

8- فقدان روحيه‌ي مشورت‌پذيري و تحميل نظرات خود و بي‌اعتنايي به هيات وزيران بدون توجه به اصل 137 قانون اساسي كه هيات وزرا را نيز در برابر مجلس مسوول و پاسخگو بيان مي‌كند و نيز تصميم‌گيري‌هاي عجولانه و مبتني بر سلايق شخصي به جاي كار كارشناسي كه باعث تحميل هزينه‌هاي بعضا كلان مالي و اخلال در نظام اقتصادي كشور شده است، نظير تعطيلات بدون برنامه و اطلاع قبلي و الحاق غير مترقبه سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌ها و ثابت نگاه داشتن ساعت رسمي كه مستظهر به تجربه‌ي جهاني بوده است.

9- استفاده از ادبياتي كه موجب تصغير و تحقير مديران ارشد و مياني نظام از جمله وزرا و استانداران شده و به جايگاه و شان آنان آسيب جدي وارد مي‌سازد نظير تهديد آنان به گوش‌بري!

10- انحلال صندوق‌هايي كه با مصوبه‌ي مجلس تاسيس شده و ادغام آن در صندوق مهر امام رضا (ع) بدون مجوز مجلس ،

11- عدم پايبندي به شعارهاي انتخاباتي نظير مبارزه با مافياي نفتي و اقتصادي و كوتاه كردن دست آنان از اقتصاد كشور، آوردن نفت بر سر سفره‌هاي مردم و اجراي عدالت و كاهش فاصله‌ي طبقاتي.

12- فضاسازي‌هاي احساسي و هيجاني مكرر در كشور و التهاب‌آفريني‌هاي نافي آرامش و امنيت اقتصادي كشور از جمله تبليغ مداوم معرفي مفسدان اقتصادي و عدم اقدام جدي در اين خصوص و همچنين بها دادن بيش از حد به فروع و اموري كه نوعا جنبه‌ي تبليغاتي دارد و در نتيجه بازماندن از اصول و وظايف اصلي دولت نيز از جمله‌ي اين محورهاست.

13- بيان اظهاراتي كه به نحوي مردم و دولت را در مقابل مجلس قرار مي‌دهد. مصاديق آن در سفرهاي استاني فراوان است.

14- عدم مراعات جايگاه رياست جمهوري و بيان اظهاراتي كه علاوه بر تنافر با سياست‌هاي رسمي نظام، موجب وهن شخصيت حقوقي رئيس جمهور مي‌گردد. از جمله ترغيب و تشويق مردم به عدم اكتفا به دو فرزند و خروج از سياست تنظيم و كنترل جمعيت و همچنين مخاطب قرار دادن نمايندگان مبني بر اينكه حواستان باشد سال ديگر انتخابات است.

15- ناديده گرفتن خدمات گذشتگان و يا كوچك شمردن آن با هدف بزرگ‌نمايي اقدامات خود.

16- عدم ثبات در مديريت كشور و تغييرات ناگهاني در وزارتخانه‌ها كه موجب بي‌ثباتي زايدالوصفي در مديران ارشد و مياني كشور شده است و نيز دخالت‌هاي مكرر و فراقانوني مشاوران و نزديكان رييس جمهور در امور وزارتخانه‌ها از جمله ديگر اين محورهاست.