ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

هلیکوپتر سپاه با شلیک موشک سقوط کرد

جنگ داخلی محدود

 در غرب و شرق ایران

 

اخبار پراکنده ای که از عملیات نظامی در غرب کشور، در روزهای اخیر گاه منتشر می شد و گاه شفاهی نقل می شد، با سقوط یک هلیکوپتر سپاه و کشته شدن شماری از فرماندهان سرنشین آن، به یکباره پرده از عملیات گسترده جنگی در غرب کشور پرده برداشت. هلیکوپتر سپاه در منطقه خوی واقع در غرب کشور سرنگون شد و به محض سقوط منفجر شده و همه سرنشینان آن کشته شدند. با آنکه گفته می شود این سقوط  ناشی از یک فروداجباری بوده، اما از آنجا که گزارش های دیگری در ارتباط با عملیات نظامی در غرب کشور منتشر شده، این سقوط نیز نمی تواند بی ارتباط با آن عملیات نباشد. از جمله این که هلیکوپتر سپاه هدف موشك‌هاي آمريكايي SA-7 قرار گرفته و سقوط کرده است.

گزارش هائی که خبرگزاری دولتی منتشر کرده اند حکایت از درگیری های نظامی در دره جهنم خوی میان کردها و نیروهای سپاه دارد و این که تاکنون شماری از اعضای «پ.ك.ك» ترکیه دراین درگیری ها کشته شده اند. این اخبار هدایت شده می خواهد بگوید که پس از تفاهم و توافق ایران وترکیه در جریان سفر منوچهر متکی به ترکیه، این عملیات آغاز شده است و ربطی به کردهای ایران ندارد. اما اخبار و اطلاعاتی که کردهای ایرانی از جزئیات این عملیات منتشر می کنند حکایت دیگری از این عملیات را ارائه می دهد.

سپاه پاسداران در اطلاعيه خود از پاكسازي مناطق مرزي شمال غرب از وجود اشرار ضد انقلاب گزارش داده است. حتی اگر همین اطلاعیه نیز ملاک قضاوت قرار گیرد، درگیری ها نه میان "پ.ک.ک" که با کردهای ایرانی باید باشد، زیرا کرد ترکیه نه انقلابی ایرانی است و نه ضد انقلابی ایرانی! هر مسئله ای دارد با دولت خودش دارد. اطلاعیه سپاه می گوید 17 تن را در جریان عملیات کشته است.

و البته در ادامه همین اطلاعیه، به سقوط هلیکوپتر سپاه نیز پرداخته و می نویسد: فرمانده لشكر 3 نيروي زميني سپاه به اتفاق 8 نفر از همراهان كه باهلیکوچتر214 هوانيروز ارتش جمهوري اسلامي عازم منطقه بود دچار سانحه شده و سقوط کرد.

با این اخبار و اطلاعیه ها، اکنون دو صحنه جنگی در برابر دیدگان قرار میگرد. جنگ و گریز در بلوچستان که با انفجار و ترور همراه شده است و جنگ و باصطلاح پاکسازی در غرب کشور. اگر این دو عملیات نظامی را در کنار اطلاعیه وزارت خارجه امریکا در حمایت از حقوق قومیت های ایران قرار دهیم، آنگاه سناریو کامل می شود. حاکمیت به عناد با حق و حقوق قومیت ها ادامه میدهد و با زبان گلوله و تصفیه ادارات و آموزش و پرورش در کردستان و تحریک اقوام بلوچ علیه یکدیگر ادامه میدهد و در خوزستان نیز به زبان اعدام و دار سخن می گوید و امریکا در نقش ل له دلسوز تر از مادر وارد صحنه شده است. ورود به صحنه ای که در شرایط و موقعیتی به مراتب متفاوت با سالهای اول انقلاب 57 است و می رود تا به اعلام مناطق پرواز ممنوع (شبیه آنچه در زمان صدام حسین امریکا و انگلیس اعلام کردند) بیانجامد، بویژه اگر پس از حمله نظامی به ایران و در هم کوبیدن قدرت نظامی جمهوری اسلامی باشد!

آنها که استانداران نظامی و سپاهی در مناطق قومی ایران منصوب کردند و آمادگی جنگی در این مناطق گرفتند، ندانستند و نخواستند بدانند که زمان بهره گیری از زبان توپ و تانک نیست، بلکه زمان تفاهم و احترام به حقوق قومیت ها و جلب و جذب آنهاست. همچنان که زمان خودی و غیر خودی نیست. زمان همه خودی است!