ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

رهبر: بحران نداریم

کارگر، گرسنه و بی حقوق

سر بر بالین می گذارد!

 

ایران 15 میلیون کارگر و مزد بر دارد. میلیون ها تن از این کارگران تشکیل خانواده داده اند. حتی اگر نیمی از آنها زن و یک فرزند داشته باشند، شمار خانواده هائی که با کارگری و مزد بری زندگی می کنند بالای 30 و 35 میلیون است. اتفاقا خط فقر در ایران نیز آماری در همین حدود دارد. اکنون چند سال است که روز و هفته ای بدون اعتراض و اعتصاب و تحصن و راهبندان کارگران بیکار شده، حقوق نگرفته و اخراج شده طی نشده است، اما حکومت چشم بر این معضل بسته و دست نیروهای انتظامی را برای سرکوب آنها باز گذاشته است. رهبر می گوید در مملکت هیچ بحرانی وجود ندارد. از جمله بحران بیکاری و بی حقوقی و فقر، گرانی و نایابی و بازار سیاه. تنها بعنوان نمونه، اخبار منتشره در 48 ساعت گذشته روی خروجی خبرگزاری های داخلی را بخوانید:

 

1- دبير اجرايي خانه كارگر قزوين: صدها كارگر واحدهاي توليد و صنعتي "قوه پارس", "نقش ايران"‌‏ و " كلاچ" قزوين، در اعتراض به سخنان اخير استاندار و فرماندار قزوين در خصوص وضعيت مطلوب واحدهاي توليدي و نبود بحران در كارخانجات استان، دست به یک تجمع اعتراض آميز زدند.  کارگران این واحدها بيش از 5 ماه است حقوق و مزاياي شغلي نگرفته اند.

دراین تجمع 80 كارگر قوه پارس, 200 كارگر نقش ايران و دهها كارگر كلاچ مقابل در ورودي کارخانه های خود جمع شدند. صدا و سیما برخلاف خواست این کارگران هیچ پوشش خبری به این تجمع نداد.

 

2- مدير اجرايي كارخانه لوله سازي خوزستان گفت‌‏: در كارخانه لوله سازي خوزستان 500 كارگر رسمي شاغل هستند و 250 كارگر به صورت قراردادي كار مي كنند كه حدود سه ماه است كارگران حقوقشان به تعويق افتاده است.

 

3- رئيس شوراي اسلامي كار کارخانه " كاغذ سازي كارون" از تجمع 200 كارگر اين واحد در مقابل دفتر رياست جمهوري خبر داد.  230 کارگر این کارخانه نیز 12 ماه است حقوق نگرفته اند.  كارگران گفته اند تا جواب قانع كننده‌‏اي نگيرند، به خوزستان باز نخواهند گشت.

 

4- بيش از هزار كارگر کارخانه "مترو" مقابل دفتر رياست جمهوري جمع شدند تا نسبت به خصوصی سازی شدن مترو اعتراض کنند. اعتراض آنها نسبت به واگذاري بخش دولتي به بخش خصوصي است ، زیرا بیم آن می رود که با فعاليت شركت پيمانكاري خدماتي، امنيت شغلي كارگران با قراردادهاي موقت كار تهديد شده و حقوق و مزاياي شغلي آنها قطع شود.

 

 

5- درجریان سفر احمدی نژاد به شهرستان رودبار صدها كارگر معدن سنگرود با پلاكاردهايي خواهان حل مشکلات کارگران این معدن شدند. 650 کارگر معترضی که پلاکارد بدست جلوی احمدی نژاد جمع شده بودند به او گفتند که معدنچیان رودبار 17 ماه است حقوق نگرفته اند.


7- کارگران پروفيل پارس به نشانه اعتراض نسبت به راي اخير هيات حل اختلاف اداره كار غرب تهران، مقابل سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي استان تهران تجمع کردند.

به موجب توافق كارگران با كارفرماي پروفيل پارس، قرار بود 63 كارگر باقيمانده بر مبناي دريافت سالي 4 ماه حقوق و مزايا بازخريد شوند، اما به دليل جلوگيري كارفرما از اجراي اين توافق دسته‌‏جمعي, هيات حل اختلاف اداره كار غرب تهران تنها 3 ماه حقوق را مبناي براي بازخريدي تعيين كرده‌‏است.