ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

خبرهای بی خطر و غیر بحرانی

بیژن صف سری

در چنین مقطعی از تاریخ این کهنه دیار که وطن در تیر رس بیگانگان قرار داده شده است، شگفتا، هستند سیاست بافانی که در انکاراین واقعیت هم داستان شده اند، که هیچ خطری نیست. با این همه، گروهی آنچنان از بیم چشم زخم به مام وطن دست به دعا و مناجات شبانه اند که می گویند :
آنجا که یادگار خدایان به روی ماه

خط کتیبه های فلک خوانده می شود

ور دست را سحر به در آری زپنجره

دستت پراز ستاره شب مانده می شود

می گویند ویکتورهوگو خالق کتاب مشهور بینوایان درباره اثر جاودانه اش گفته است تا زمانیکه فقر در عالم وجود دارد، خواننده برای این کتاب نیز وجود خواهد داشت، این گفته به جانم نشست چرا که در آن به نوعی، مصداقی از حال روز ما ایرانیان دیدم و آن را بدین معنا گرفتم که تا زمانیکه در چنبره ساده اندیشی گرفتاریم بی شک بخت و اقبالی بهتر از امروز نخواهیم داشت. چرایی این ادعا را به اختصار می گویم که زمانه وقت سخن گفتن است، هر چند به کنایه و اشاره باشد که بقول شاعر

وقت سخن مترس، بگو آنچه گفتنی است

شمشیر، روز معرکه زشت است در نیام

در خبرها آمده است که با پایان مهلت تحریم قطعنامه 1737 شورای امنیت سازمان ملل، محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش تازه ای از فعاليت اتمی ايران، رسماً سرپيچی ایران از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد را تأييد کرده است که بی گمان هر چند معنا و مفهوم این خبر چیزی جز صدور قطعنامه تحریمی دیگر که به مراتب سخت تراز قطعنامه قبلی خواهد بود، نیست . اما جای هیچ گونه نگرانی نیست !

از این خبر مهم که بگذریم چند ماهی است که اخبار ریز و درشتی هم در ارتباط با حمله شیطان بزرگ، آمریکا، از رسانه های داخلی و خارجی شنیده می شود. خاصه که این اخبار هر روز با خبر های تکمیلی چون افزایش تعداد ناو های جنگی آمریکا در خیلیج فارس و یا دریای عمان وهمچنین ایجاد پایگاه های نظامی در بیخ گوش ما، پر رنگتر می شوند تا بدانجا که ارتش و سپاه هم در مقابل این اخبار واکنش هایی نشان داده و برای مقابله با این تحرکات نظامی اعلام آمادگی کرده که به قول رئیس مجلس البته آمادگی برای حمله شرط عقل است. و این هیچ ربطی به وضعیت فوق العاده کشور نخواهد داشت .

از این دو مهم هم که بگذریم، ایام شب عید است و وضعیت اقتصادی مردم هم آنچنان اسفبار است که خبر این فقر عمومی هم از کسی پوشیده نیست، تا چه رسد برای مسئولین نظام که در جهت ساماندهی به این فقر عمومی البته سخت در تکاپو هستند؛ از آن جمله که حتی برای گرانی مسکن، وزارت اطلاعات هم پای به میدان نهاده و مسند نشین وزارتش قول داده است، بزودی عوامل گرانی مسکن را شناسایی و با اعلام آنها این معضل را پایان دهد که البته هنوز خبری نیست، اما از آنجائیکه قرار است از ساده اندیشی و خوش باوری ملت حالا حالا ها بهروری بهینه شود، لاجرم باید به انتظار تحقق قول جناب وزیر اطلاعات نشست و سماق مکید و فعلا تا آن روز برای کنار آمدن با معضل گرانی مسکن باید بدنبال راه کار هایی چون رهنمود رئیس جمهور باشیم که برای مقابله با گرانی گوجه فرنگی سخاوتمندانه آدرس سبزی فروش محله شان رامی دهند .

از اخبار حمله احتمالی شیطان بزرگ ویا وضعیت اسفبار فقر در جامعه که بگذریم، اگر با همین ساده اندیشی مختص ایرانی جماعت، نگاهی هم به دیگر اخبار، چون فرار نابغه اقتصادی شهرام جزایری بنگریم و تحلیل های آنچنانی سیاست بافانی که یحتمل از دریافت کنندگان مرحمتی این نابغه اقتصادی بوده اند، بخوبی در می یابید که شهر در امن و امان است حتی اگر همسر زندانی احمد باطبی را در در شبی تیره از بخت ربوده باشند وهمه ارگان های امنیتی کشور هم از این آدم ربایی اظهار بی اطلاعی کرده باشند. همچنین از سوی دیگربا کمی دقت نظر در اخبار اعتراضات معلمان کشور و یا خبر نا آرامی ها در گوشه و کنار میهن، چون خبر بمب گذاری ها در سیستان و بلوچستان، بخوبی به این مهم دست خواهیم یافت آنچه مسئولین نظام از القا وجود وضعیت فوق العاده در کشور می گویند تا چه حد مقرون به حقیقت است .

حال با چنین حال روزی که به اختصار و اندک گفته آمد و بی شباهت به طنز تلخ روزگار ما نیست، این ادعای نگارنده که تا زمانیکه در چنبره ساده اندیشی گرفتاریم بی شک بخت و اقبالی بهتر از امروز نخواهیم داشت به جانتان نمی نشیند؟