ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

روز جهان زن، در کرمانشان

به دليل عدم صدور مجوز از سوی نهادهای دولتی جهت برگزاری مراسم روز جهانی زن در يكی از مكان‌های عمومی شهر كرماشان، فعالان و مدافعان حقوق بشر (زنان) كرماشانی مجبور شدند اين مراسم را با تأخيری چند روزه و در سطحی بسيار كوچك در مكانی خصوصی برگزار نمايند.

اين مراسم روز 21 اسفندماه به صورت محدود، با حضور جمعی 30 نفره از زنان و مردان حق‌خواه و برابری‌طلب در محل دفتر يك شركت خصوصی در شهر كرماشان برگزار گرديد.

ژيلا گل‌عنبر (از فعالان حقوق زنان در كرماشان) به عنوان برگزار كننده و هماهنگ كننده اين برنامه ضمن خير مقدم به ميهمانان و بيان گوشه‌ای از تلاش‌های نا‌فرجامی كه جهت كسب مجوز از مراجع دولتی برای برپايی گسترده مراسم 8 مارس در يكی از سالن‌ها يا تالارهای عمومی شهر داشته‌اند به ارائه تاريخچه‌ روز جهانی زن پرداخت. سپس خانم هيوا خدری (كارشناس ارشد در رشته حقوق بشر) با موضوع "آموزش حقوق بشر و زنان كُرد" سخنرانی كردند و همزمان شركت‌كنندگان به بحث و بررسی موضوعات مطرح شده پرداختند.

پس از اعلام تنفسی كوتاه، پخش موسيقی، پذيرايی از ميهمانان، برنامه با سخنرانی خانم عبدالهی (عضو هيئت خصوصی كوهنوردی بانوان كرماشان) از سر گرفته شد. ايشان با تأكيد بر توانايی زنان در امر ورزش به ارئه‌ی گزارشی از افتخارآفرينی بانوان كرماشانی در صعود به مرتفع‌ترين كوه‌های استانی و كشوری و جهانی پرداخت. مقاله‌ای از رحيم مرتضی‌وند با نام "انسان اقليت" پيرامون نقش زنان در فيلم‌های كُردی توسط گل‌عنبر قرائت گرديد.

اين برنامه با سخنرانی خانم حمزه (از فعالين كمپين "يك ميليون امضاء برای رفع قوانين تبعيض‌آميز" در كرماشان) در مورد كليات و اهداف كمپين و پاسخ به پرسش‌های شركت‌كنندگان درباره‌ی اين طرح پايان يافت.( کرمانشان لفظ کردی کرمانشاه است و در کردستان بصورت عمومی از این لفظ استفاده می شود.- پیک نت)