ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مصاحبه وزیرخارجه عراق

آغاز بازنگری و کنترل

روابط دیپلماتیک با ایران

رفت و آمد زائران به عراق محدود می شود. ماموریت های دیپلماتیک باید مشخص، زمان آن محدود و زیر نظر نخست وزیر عراق انجام شود. هیچ دیپلمات جمهوری اسلامی حق تماس با گروه های مسلح در عراق را نخواهد داشت. علاوه بر هویت سپاهی دستگیر شدگان اربیل، در مصاحبه وزیر خارجه عراق مشخص شد که دو عضو سپاه نیز در بغداد دستگیر شده اند.

همزمان با حضور وزیر خارجه امریکا در منطقه و مذاکرات و اتحادهائی که بین امریکا، مصر، اردن و بسیاری از کشورهای خاورمیانه و خلیج فارس علیه ایران شکل عملی به خود گرفته، دولت عراق نیز در یک اقدام سئوال برانگیز سطح دیپلماتیک مناسبات خود را با جمهوری اسلامی کاهش داد. این اقدام با احضار سفیر عراق از تهران صورت گرفت و بهانه آن اطلاعاتی اعلام شد که امریکائی ها از دستگیر شدگان اربیل و در ارتباط با دخالت های سپاه پاسداران ایران در امور داخلی عراق بدست آورده اند. این درحالی است که گفته می شود نیروهای شبه نظامی مقتدا صدر که فرماندهان آن عمدتا تعلیم یافتگاه سپاه پاسداران هستند، تقریبا در حلقه محاصره نیروهای مشترک نظامی امریکا و عراق قرار گرفته و پیش بینی می شود در روزهای آینده یورش همه جانبه به آنها آغاز شود.

هوشیار زیباری وزیر امورخارجه عراق «بازنگری دیپلماتیك» در مناسبات با جمهوری اسلامی را انگیزه احضار سفیر عراق از تهران اعلام کرد و گفته می شود بزودی مقررات جدید و سختی برای زائران ایرانی برای ورود به خاک عراق اعلام خواهد شد تا از انتقال افراد سپاه، انتقال کمک های مالی و نظامی – انفجاری از ایران به عراق جلوگیری شود و ارتباط هائی که تاکنون از این طریق برقرار می شده تحت کنترل قرار گرفته و کاهش یابد.

با ایران، خاطر نشان کرد عراق سفیر خود در تهران را برای پاره‌ای مشورت‌ها از تهران فراخوانده است.

 نیویورك‌تایمز از قول وزیر خارجه عراق نوشت: «دولت عراق در چارچوب تعهدی که برای تامین امنیت داخلی این کشور به امریکا داده از این پس کلیه مسئولین و فعالان امور دیپلماتیک جمهوری اسلامی را در عراق تحت نظر می گیرد. هر مامور ایرانی از این پس باید مشخص شود برای چه هدفی به عراق سفر می کند و در همان محدوده باید به وظائف خود عمل کند. با این محدودیت ها سعی می شود ارتباط ماموران ایرانی با نیروهای شبه نظامی قطع شود. در همین ارتباط، قرار است از این پس سفر مقامات جمهوری اسلامی به عراق تنها پس از تائید نخست وزیر ممکن شود.»

وزیرخارجه عراق در همین مصاحبه گفت که « ما پس از اولین دستگیری ها در بغداد  با صراحت به مقامات جمهوری اسلامی گفتیم که برخی توافقنامه های گذشته برای سفر به عراق را مورد بازنگری قرار خواهیم داد و لازم است که مراقب رفتار خود در عراق باشید.»

ظاهرا اشاره زیباری به عدم مراعات هشدارهای دولت عراق و در نتیجه یورش به دفتر اربیل و دستگیری 5 فرمانده سپاه در این مقر باید باشد. به همین دلیل زیباری در مصاحبه خود، با اشاره به دستگیری های اربیل گفت:

«نیروهای آمریكایی حق دارند افراد مظنون به حمله را بازجویی كنند و از این پس نیز افراد دارای گذرنامه دیپلماتیك باید جزئیات و دلائل سفرشان به عراق و ماهیت ماموریت و مدت آن مشخص باشد.

وزیر خارجه عراق در ادامه همین مصاحبه، پیرامون دستگیری های بغداد که قبل از یورش اربیل صورت گرفت گفت: دو عضو سپاه پاسداران ایران که در جریان دستگیری های بغداد بازداشت شده اند، ماموریت های مشکوت در عراق داشته اند که تحت بررسی است.

« در حال حاضر 36 نفر در سفارت جمهوری اسلامی در بغداد حضور دارند، که 11 نفر در كنسولگری كربلا و 9 نفر دیگر در كنسولگری بصره مستقر هستند