ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

با سفر هاشمی به قم

 مذاکرات انتخاب " رهبر"

در قم ادامه می یابد!

 
 
 
 
 

 در ادامه رایزنی های محرمانه ای که برای یافتن جانشینی برای علی خامنه ای جریان دارد، هاشمی رفسنجانی به بهانه شرکت در یک همایش راهی قم می شود. دیدار با مراجع و علمای قم در برنامه سفر او گنجانده شده است و تردید نیست که این بخش از انگیزه و دلیل سفر، بخش اصلی این سفر است و شرکت در همایش فرع بر این اصل.

با آنکه هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری با صدور اطلاعیه ای، سفر هاشمی رفسنجانی به قم را اعلام داشت که این خود می رساند که سفر درارتباط با وظائف این مجلس انجام می شود. یعنی تفاهم بر سر انتخاب رهبر جانشین و یا تفاهم بر سر شورای رهبری. از آنجا که طرح شورائی کردن رهبری با مخالفت روبروست، تمام رایزنی ها روی انتخاب فرد دور می زند. هاشمی در سفر به قم، آن گفتگوها و رایزنی ها را ادامه خواهد داد که در تهران نیمه تمام ماند. گفتگوها و رایزنی هائی که عمدتا متوجه "محمد خاتمی" و تفاهم بر سر انتخاب او بعنوان رهبر مطرح است.

سخنرانی سه هفته پیش "احمد خاتمی" عضو شورای نگهبان در نماز جمعه تهران که در آن با شورائی بودن رهبری مخالفت کرد و گفت:"حتی اگر یک رهبر ضعیف انتخاب کنیم، بهتر از شورائی کردن رهبری است" جان همان کلامی بود که سمت گیری بحث ها را بسوی انتخاب یک فرد روحانی متوجه ساخت. مصاحبه ها و اظهار نظرهای هاشمی رفسنجانی درباره محدود کردن دوران رهبری و یا امکان اشتباه در انتخاب رهبر و تصحیح کردن آن نیز اکنون مشخص شده که بخشی از بحث ها تند و مهم پشت صحنه بوده است. هم محدود کردن دوران رهبری و هم طرح تصحیح اشتباه خبرگان و برکناری رهبر و یافتن یک جایگزین دیگر برای او، که ابتدا تصور شده بود اشاراتی به "علی خامنه ای" ایست، اکنون مشخص شده که نه مربوط به او، بلکه برای اطمینان بخشی به روحانیون و حتی فرماندهان سپاه مخالف محمد خاتمی برای جانشینی علی خامنه ای بوده است.

این بحث ها در سفر رفسنجانی به قم دنبال خواهد شد و حتی گفته می شود پس از سالها، قرار است هاشمی رفسنجانی در قم به دیدار آیت الله منتظری نیز برود و ضمن دلجوئی از وی، او را نیز در جریان بحث های جاری قرار دهد.

دبیرخانه مجلس خبرگان در اطلاعیه ای که در ارتباط با سفر هاشمی به قم منتشر کرده می نویسد که هاشمی رفسنجانی در همایش "پژوهش برتر حکومت اسلامی" در قم شرکت و سخنرانی می کند.

هاشمی چند هفته پیش قرار بود به قم برود که برای آن سفر بهانه دیگری اعلام شده بود، اما آن سفر انجام نشد و اکنون با بهانه مطبوعاتی جدیدی که دربالا و مستند به اطلاعیه دبیرخانه مجلس خبرگان آمد راهی قم می شود! زمان این سفر 19 بهمن اعلام شده است.