ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

نگاهی به مصاحبه مرتضی نبوی دبیر بنیاد "رسالت"

بنیادهای اختلاف و رقابت

در طیف راست حامی احمدی نژاد

 
 
 
 

مرتضی نبوی رئیس بنیاد رسالت است. بنیاد رسالت روزنامه رسالت را منتشر می کند و مرتضی نبوی مسئول آنست. این بنیاد در سالهای جنگ با عراق به ابتکار روحانیون و غیر روحانیونی که با سیاست های اقتصادی، سیاسی و حتی جنگی آیت الله خمینی مخالف بودند تشکیل شد و آیت الله آذری قمی که بعدها به منتقدان آیت الله خمینی و شورای نگهبان به دبیری آیت الله جنتی تبدیل شد سردبیر و سرمقاله نویس آن بود. شاید جسورترین روحانی آن سالها که دربرابر آیت الله خمینی ایستاد آذری قمی باشد که این موضع گیری را در سرمقاله های خود منعکس می کرد. بدلیل همین موضع گیری ها، توزیع روزنامه رسالت در جبهه های جنگ را برای دورانی ممنوع کردند، اما آن را توقیف نکردند. سرمایه بنیاد رسالت را عمدتا روحانیونی تامین کردند و ظاهرا هنوز هم می کنند که در جمهوری اسلامی صاحب بنیادهای بزرگ اقتصادی و مالی شدند. نظیر آیت الله یزدی که اکنون در شورای نگهبان است و قبلا رئیس قوه قضائیه. موتلفه اسلامی شمع دیوار بنیاد رسالت بود و نزدیک ترین متحد سیاسی آن در تمام این سالها، جامعه اسلامی مهندسان که مانند اتاق بازرگانی پا به پای موتلفه اسلامی و بنیاد رسالت تا اینجا و اکنون پیش آمده است. جامعه اسلامی مهندسان را دو نفر اداره می کردند ومی کنند، مرتضی نبوی و از او تاثیر گذارتر، مهندس محمد رضا باهنر نایب رئیس و همه کاره کنونی مجلس هفتم. بنابراین، گروه خونی رسالت، همان گروه خونی دولت احمدی نژاد است، با این تذکر که اکنون در شکافی که میان طیف راست ایجاد شده و صف بندی های جدیدی پیرامون حمایت کامل، مشروط و منتقد احمدی نژاد شکل گرفته، خواه نا خواه در بنیاد رسالت همه نظرات نسبت به دولت احمدی نژاد یکسان نیست. هم مرتضی نبوی و هم محمد رضا باهنر، پس از انتخابات دوم خرداد 1376 و روی کار آمدن خاتمی و آغاز اصلاحات، به حکم رهبر و با هدف ذخیره سازی رهبران جناح راست برای آینده، به مجمع مصلحت نظام رفتند و هنوز هم در آنجا هستند. همچنان که رهبری جامعه مهندسان و بنیاد رسالت را دراختیار دارند.

شاید بدون این مقدمه، خواننده مصاحبه ای که خلاصه آن را در زیر می آوریم، چندان توجهی به حرف ها و موضع گیری توام با احتیاط مرتضی نبوی توجه نمی کرد. از این مصاحبه که در حاشیه نشست واحد سياسي جامعه اسلامي مهندسين(چیزی شبیه شورای رهبری) که خبرگزاری ایلنا با مرتضی نبوی انجام داد، چند نکته زیر را بیرون کشیده ایم که می خوانید. احتمالا جلسه شورای رهبری جامعه اسلامی مهندسان که خود یک حزب کامل سیاسی است اما زیر نامه جامعه اسلامی  برای بررسی برنامه بودجه دولت برای سال جدید که هنوز در دستور کار بررسی مجلس قرار نگرفته و بحث پیرامون مسائل اتمی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی تشکیل شده بود. مرتضی نبوی دراین مصاحبه گفت:

از اصلاحاتي كه دولت در لايحه بودجه سال آينده به عمل آورده و نرخ معقولي براي نفت در نظر گرفته است،(35 دلار) استقبال مي‌‏كنيم. نكته مهمي كه در شرايط حساس كنوني بايد مورد توجه قواي سه‌‏گانه، رسانه‌‏ها، احزاب و فعالان سياسي قرار گيرد، اين است كه برخي مسائل كم‌‏اهميت نبايد به مساله عمده جامعه تبديل شود. مثلا روزنامه‌‏اي در وسط زمستان در صفحه اول خود عزاي گوجه فرنگي بگيرد و سعي كند آن را به ديالوگ دو قوه تبديل كند.( انکار گرانی و حمایت از وارد کنندگان و توزیع کنندگان و انبارداران و محتکران از سوی مرتضی نبوی چندان دور از انتظار نیست و به همین دلیل او برای دفاع از دولت در این بخش، مسئله گرانی کمر شکن را به گرانی گوچه فرهنگی و آن هم با لودگی و طنز دلخراش تبدیل کرده است!)

اكثر صاحب‌‏نظران اعلام كردند كه كشور نيازمند يك شوراي عالي است تا همه دستگاه‌‏ها را براي اجراي سياست‌‏هاي اقتصادي هماهنگ كنند.(همان نگرانی که جناح راست و سرمایه تجاری با ورود سرداران سپاه به این عرصه و بعنوان رقیب اکنون پیدا کرده است و بخش مهمی از اختلافات در جبهه راست ناشی از همین ورود به صحنه اقتصادی و رقابت است!) در مورد مسائل اقتصادي مراكز مختلف تصميم‌‏سازي و تصميم‌‏گيري در كشور وجود دارد كه به دليل عدم هماهنگي، بعضي دستگاه‌‏ها اقدامات دستگاه‌‏هاي ديگر را خنثي مي‌‏كنند و لازم است سه قوه و همه ارگان‌‏هاي ذيربط و سياست‌‏گذاري و اجرا با يكديگر هماهنگ شوند.