ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

جلسه سه نفره هاشمی- مشکینی- امینی

برای بررسی گزارش کار رهبر و وظائف مجلس آینده خبرگان

مخالفت مصباح یزدی با اعلام قائم مقام و اشاره هاشمی به چند فرد شایسته!

مقدمات اعلام نام

رهبر جانشین علی خامنه ای

 

هاشمی رفسنجانی در سفر به قم و دیدار با شماری از مراجع مذهبی مقیم قم، مقدمات گشایش دور جدید مجلس خبرگان را فراهم ساخت. این مجلس قرار است اسفند ماه در تهران گشایش یابد. شاید مهم ترین بخش دیدار هاشمی از قم، ملاقات و جلسه مشترک او با آیت الله مشکینی و آیت الله امینی نایب رئیس و دبیر مجلس خبرگان بود، که از جزئیات آن خبری انتشار نیافته است.

درآستانه سفر رفسنجانی به قم، آیت الله امینی مصاحبه ای کوتاه با خبرگزاری داخلی کرده و ضمن تاکید بر حضور نداشتنش در مجلس خبرگان آینده و ضرورت ماندن در حوزه علمیه قم اشاره به گزارشی کرد که درباره رهبری تهیه شده، اما قابل انتشار نیست. او گفت که این گزارش توسط کمیسیونی تهیه شده که خود وی عضو آنست.

آن مصاحبه را شاید بتوان با دیدار سه نفره هاشمی، مشکینی و امینی پیوند زد و از دل آن نه تنها بخشی از انگیزه سفر هاشمی به قم، بلکه مضمون و دلیل جلسه سه نفره مورد بحث را بیرون کشید.

بخشی از یک سخنرانی هاشمی که برای شماری روحانی و طلبه در قم ایراد شد نیز دارای چنان اهمیت و حاوی چنان اشاراتی بود که بلافاصله سایت خبری وابسته به مصباح یزدی بنام "رجانیوز" یک اشاره آن را بصورت تحریف شده و تحریک آمیز منتشر کرد.

هاشمی دراین سخنرانی گفت:

"مهم‌ترين كار حفظ  نظام است و حوزه‌ها و خبرگاني كه از مردم راي گرفته‌اند، مسئول اين مهم هستند.  مي‌شد براي انتخاب رهبر سازوكار ديگري انتخاب كرد اما از آن جا كه رهبر و ولي فقيه مسئول همه امور كشور است و امر وي براي مردم و همه مسئولين مطاع است، انتخاب وي از راه مجلس خبرگان عقلاني‌ترين و منطقي‌ترين راه است.

به نظر من انتخاب شخص آيت الله علي خامنه‌اي در شرايط بسيار حساس و خطير سال 68 بهترين و مناسب‌ترين انتخاب بود و امروز نيز ايشان بهترين گزينه مناسب براي اين مسند هستند. - اما- خبرگان در شرايط حاضر نبايد از بررسي افراد واجد صلاحيت براي رهبري غافل باشد و بايد گزينه‌هاي مناسب را مورد بررسي قرار داده و چنان كه در سال 68 در ظرف چند ساعت توانست بهترين انتخاب را براي جايگزيني امام  انجام دهد، اكنون نيز مطالعه و بررسي گزينه‌هاي مطلوب را از قبل انجام داده باشد. "

 

رجانیوز همین بخش آخر را برجسته کرده و با اشاره به دوران قائم مقامی آیت الله منتظری در زمان حیات آیت الله خمینی نوشت: "آن تجربه ناموفق نباید تکرار شود."

رجانیوز و در واقع مصباح یزدی که برای ریاست مجلس خبرگان و سپس جانشینی علی خامنه ای خیز برداشته است، تلاش برای یافتن افرادی برای جانشینی علی خامنه ای را به کوشش برای اعلام یک قائم مقام برای وی تعبیر کرد. تعبیری که شاید با آگاهی از خبرهائی در پشت صحنه  باشد! اما آنچه مسلم است و هم در سخنرانی هاشمی و هم مقابله مصباح یزدی مشهود است، اینست که مجلس خبرگانی که از اسفند ماه تشکیل می شود می خواهد رهبر جانشین را انتخاب کند. حال یا فعلا بعنوان قائم مقام و یا بعنوان کاندیدا و جانشین مخفی تا در لحظه موعود نامش اعلام شود.

آیا دیدار سه نفره مشکینی، امینی و هاشمی آخرین رایزنی ها در همین ارتباط نبوده است؟