ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

سخنرانی پوتین در کنفرانس مونیخ

اگر راست می گویند و دنبال سلاح اتمی نیستند

درک نمی کنیم، چرا ایرانی ها

درهای بسته را نمی گشایند!

 

سخنرانی "پوتين" رئیس جمهور روسیه، در اجلاس امنیت جهانی در مونیخ آلمان، با آنکه خطابی غیر متعارف به امریکا داشت و واکنش وزیر دفاع امریکا در اجلاس مونیخ را در پی آورد، بوئی از حمایت از برنامه اتمی جمهوری اسلامی هم نداشت. انتقاد تند پوتین نسبت به جنگ طلبی امریکا و کاشتن سپرموشکی در اروپای شرقی و حرکت از فراز سر سازمان ملل متحد را می توان نوعی افشاگری پیرامون حمله امریکا به ایران نیز ارزیابی کرد. وزیر دفاع امریکا در همان اجلاس سخنان پوتین را نوعی "جنگ سرد" جدید قلمداد کرد که باید از آن اجتناب کرد!

اما آن بخش از سخنان پوتین که درارتباط با ایران بود و خبرگزاری نووستی آن رامنتشر کرد:

«جامعه‌ي جهاني در رابطه با ماهيت و کيفيت برنامه‌ي هسته‌يي ايران نگران است و محمد البرادعي، مديرکل آژانس چندي پيش اين نگراني‌ها را در 67 بند تنظيم كرد. در اينجا من با شما همبستگي دارم.

ايراني‌ها مدام مي‌گويند برنامه‌ي هسته‌يي آنها صلح آميز است، اما اين براي روسيه قابل درک نيست که چرا طرف ايراني تاکنون به طور مثبت و سازنده‌اي به نگراني‌ها و پيشنهادات البرادعي براي برطرف كردن اين نگراني‌ها پاسخي نداده است.  جامعه‌ي جهاني بايد راهکاري معقولانه را براي حل مشکل هسته‌يي ايران بيابد.  بسياري از کشورها بر همين اساس خواستار ايجاد صنايع انرژي خود به عنوان پايه‌اي براي عدم وابستگي در زمينه‌ي انرژي هستند.  ما متوجه هستيم که اين فن‌آوري‌ها مي‌توانند به سرعت به سوي دستيابي به مواد تسليحاتي منحرف شوند و اين سبب تنش زايي بين المللي مي‌شود.  اگر جامعه جهاني تصميمي معقولانه را براي اين مناقشه نيابد، در آينده نيز چنين بحران‌هاي بي‌ثبات‌سازي، جهان را متزلزل خواهند کرد و ما به طور مداوم با تهديد گسترش سلاح‌هاي کشتار جمعي مواجه خواهيم بود.

من شواهدي ندارم که نشان دهد روسيه در سال‌هاي 90 به ايران در ساخت فن‌آوري هاي موشکي کمک کرده باشد. در آنجا بسياري کشورهاي ديگر فعالانه عمل مي‌کردند و فن‌آوري‌ها از کانال‌هايي مختلف راه مي يافتند. ما شواهد اين امر را در دست داريم و من آنها را در زمان مناسبش به رييس جمهور ايالات متحده تحويل دادم.  فن‌آوري‌ها از اروپا و از کشورهاي آسيايي راه مي يابند، پس بدين ترتيب روسيه در اين ميان نقشي ندارد. هم اکنون نيز از آمريکا به ايران تجهيزات نظامي و دستگاه‌هاي ويژه منتقل مي‌شوند. لوازم يدک هواپيماي اف-14 تا به امروز هم‌چنان منتقل مي‌شوند.  اين جريان را به سختي مي توان متوقف كرد. بايد به طور مشترک عمل کرد.  روسيه به ايران سيستم‌هاي دفاع ضدهوايي با برد متوسط 30-50 کيلومتر را عرضه كرده است.  ايران موشک‌هايي که بتوانند اروپا را تهديد کنند، در اختيار ندارد.  شما در مورد در اشتباهيد. امروز ايران داراي موشک‌هايي با برد 1600-1700 کيلومتر است.  حساب کنيد چند کيلومتر از مرز ايران تا مونيخ فاصله است. آنها درصدد ساخت موشک‌هايي با برد 2400 کيلومتر هستند، و اين هم هنوز معلوم نيست که از لحاظ فني بتوانند اين را انجام دهند يا خير.