ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

رفسنجانی:

بناید به خشکه مقدس ها

اجازه سلطه برکشور داد

سلسله رایزنی هائی که در آستانه تشکیل مجلس جدید خبرگان آشکار و پنهان جریان دارد، ظاهر با سفر هاشمی رفسنجانی و موسوی خوئینی ها به مشهد، در روزهای اخیر نیز ادامه یافت. روحانیون شناخته شده سه دهه اخیر سرگرم گفتگوها و رایزنی هائی هستند که عملا مخفی است و تنها می تواند از خلال برخی سخنرانی ها و یا مصاحبه های آن ها حدس زد دراین روزها در چه اندیشه ای هستند و در باره چه مسائلی گفتگو می کنند. ترکیب آینده هیات رئیسه مجلس و یا موضع گیری نهائی در باره قطعنامه شورای امنیت حتما دراین دیدارها مطرح است اما نشانه ها حاکی از رایزنی مهم تری نیز هست. یعنی انتخاب جانشین رهبر. حتی اگر بیماری رهبر جمهوری اسلامی نیز جدی نباشد، مسئله حمله امریکا و کشته شدن این و آن مطرح است و در پی چاره ای برای آن شرایط نیز می توانند باشند!

درجستجوی همین نشان ها مواضع هاشمی رفسنجانی در سفر به مشهد را بررسی کرده ایم.

هاشمی رفسنجانی در دیدار با شماری از دانشجويان دانشگاه‌هاي فردوسي و علوم پزشكي مشهد گفت:

«دانشگاه‌ها، نقش كيفي در وقوع انقلاب داشتند و رژيم شاه بسيار نگران حضور نيروهاي مذهبي و انقلابي در دانشگاه‌ها بود. مهمترين خواست مردم، استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي بود.

امروزآزادی که براي ابراز عقايد و انتقادات وجود دارد قابل مقايسه با پيش از انقلاب نیست. البته تا رسيدن به مقصد مطلوب، فاصله داريم ولي حركت به سمت خواست‌هاي مردم و در نظر گرفتن سليقه‌هاي مختلف در اداره جامعه است.  تمام تلاش‌ها بايد بر اين محور باشد كه نگذاريم اسلام سطحي‌نگر جامعه را رنج دهد. امام هم نگران  حاكم شدن سليقه‌هاي خشكه مقدس بودند و امروز نيز نسبت به اين مساله بايد حساس بود. تفكر امام معتدل بود و نه به نيروهاي غرب‌گرا و نه به نيروهاي داراي تفكرات خشك اجازه نمي‌داد نظرات خود را حاكم كنند.