ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

وزیرخارجه فرانسه راهی عربستان شد

ریاض

کانون اخبار مهم منطقه و جهان اسلام

ریاض – 6 ژانویه – وزیرامورخارجه فرانسه "فیلیپ دوستو بلازی" برای مذاکره با مقامات عربستان سعودی وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد. او دراین سفر قرار است درباره مسائل لبنان و منطقه با سعودی ها گفتگو کند. "دوستوبلازی" قبل از حرکت از پاریس به  خبرنگاران گفت که درعربستان با پادشاه این کشور نیز ملاقات خواهد داشت. وزیر خارجه فرانسه فاش ساخت که حزب الله لبنان برای حل مناقشاتی که با دولت این کشور دارد، نقش عربستان سعودی را بعنوان میانجی این مناقشات پذیرفته است. این نکته در ماه دسامبر توسط حزب الله باطلاع دولت فرانسه رسانده شده است.

در همین ارتباط سایت خبری "زمان" نیز شب گذشته نوشت:

پادشاه عربستان مستقیما با حزب الله لبنان در تماس قرار گرفته است و روزنامه السفیر نیز از قول حزب الله لبنان نوشت که "عربستان سعودی می تواند بعنوان میانجی در لبنان ایفای نقش کند".

 محمد فنیش که از جمله وزرای شیعه دولت سینوره در لبنان بوده و از کابینه استعفا داده است ماه گذشته درجده با پادشاه عربستان ملاقات و از وی خواست که از نفوذ عربستان سعودی برای پایان دادن به اختلافات شیعه و سنی در منطقه استفاده کند.

 (اظهارات وزیر خارجه فرانسه نشان دهنده آنست که حزب الله لبنان نزدیکی به جهان عرب را برای مسائل خود با دولت لبنان به پیوند با جمهوری اسلامی ترجیح داده است. پیش از حزب الله لبنان، حماس در فلسطین نیز با خود داری از محکوم کردن اعدام صدام حسین مواضع خود را با مواضع حزب الله لبنان در این ارتباط و کشورهای اسلامی منطقه همسو ساخت و حاضر به پیروی از رهبران جمهوری اسلامی دراین ارتباط نشد. از جانب دیگر این اخبار نشان میدهد که بیم از جنگ مذهبی در منطقه هر روز بیش از روز پیش دامنه می گیرد.)