ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

گرانی و حاشیه نشینی

تهرانی ها از داخل محدوده

به خارج محدوده کوچ می کنند

قیمت مسکن در تهران روازنه شده است. به گونه ای که هر کس می خواهد ملک و یا خانه و یا آپارتمانی را بفروشد، ابتدا یک جانشین را قولنامه می کند و بعد همزمان با فروش اولی – گاه در همان محضر ثبت املاک- دومی را می خرد. هیچکس، کوچکترین اعتمادی به فردا ندارد. این ناثباتی در قیمت، البته با رشد قیمت مسکن همراه است و نه نزول آن! این گرانی که رشد آن اکنون به 20 در صد در مقایسه با یک تا دو ماه پیش رسیده، به گونه ایست که بسیاری از مردمی که در محدوده شهری زندگی می کرده اند- چه صاحب خانه و یا آپارتمان های کوچک- بتدریج خود را به حاشین شهر می کشند و نوع جدیدی از حاشیه نشین های تهران را تشکیل می دهند.

یک مشاور شهردار تهران گفته است 20 درصد تهرانی ها یا حاشیه نشین تهران شده و یا درحال حاشیه نشین شدن هستند. یک عضو كميسيون اجتماعي مجلس هفتم نیز گفته است: گرانی مسکن تهرانی ها را به حاشیه نشین پایتخت تبدیل کرده است. سرعت رشد حاشيه‌‏نشينی در كلان‌‏شهر تهران خطری است كه بايد هر چه زودتر چاره‌‏اي برای آن پیدا کرد.
علاوه بر گرانی مسکن، گرانی و افزایش بی وقفه هزينه‌‏هاي زندگي نیز از جمله دلائل به حاشیه شهر رفتن تهرانی هاست. و این درحالی است که مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به حاشیه تهران نیز ادامه دارد.

گروه اول هنوز امکان یافتن مسکن و سرپناهی قابل سکونت در حاشیه شهر تهران پیدا می کند، اما گروه دوم اغلب به جمع حلبی آبادهای اطراف تهران می پیوندد.

نماینده مجلس، به پدیده های حاشیه شهر تهران می پردازد و می گوید: رشد حاشيه‌‏نشيني در واقع به مثابه رشد انواع بزه اجتماعي نظير اعتياد، ‌‏قتل، سرقت و گسترش بيماري‌‏ها و انواع معضلات اجتماعي است كه خواه ناخواه اين مشكلات دامن داخل محدوده شهر را نيز می گیرد.