ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

هشدار مصر علیه اتمی شدن ایران

اهداف وزیر خارجه امریکا

از سفر به خاورمیانه و اروپا

رئیس جمهور امریکا به چه اطلاعاتی دست یافته بود

 که فرمان حمله به اربیل را صادر کرد؟

 

وزير خارجه امریکا "رایس" برای مذاکره با سران مصر، اردن، عربستان، کویت، اسرائیل و سپس رهبران آلمان و انگلستان راهی خاورمیانه شد.

هدف از این سفر جلب حمایت اعراب از استراتژی جدید بوش در عراق است. این استراتژی نمی تواند صرفا افزایش چند هزار نیروی نظامی به نیروهای حاضر در عراق باشد و قطعا هدف از این سفر هماهنگی با آن بخش از سخنان جورج بوش بعنوان استراتژی جدید امریکا در عراق است که مسئله تعقیب گروه های تخریبی در خارج از خاک عراق و بطور مشخص ایران را مطرح می کند. یعنی آغاز مرحله نوین جنگی و عبور از مرزهای ایران و عراق و بمباران مواضعی از نیروهای نظامی ایران در اینسوی مرزهای عراق. آیا این مرحله اول آغاز جنگ است و بدنبال آن حملات نظامی امریکا گسترش خواهد یافت.

ظاهرا آنچه که رایس برای مذاکره بر سر آن راهی منطقه شده همین دو مرحله باید باشد. درعین حال، او در این سفر از اطلاعاتی که نخست وزیر اسرائیل از سفر به چین با خود آورده با خبر خواهد شد، همانگونه که با حسنی مبارک و پادشاه عربستان بعنوان دو بال پرواز نظامی علیه ایران و مقابله کننده با نقش جمهوری اسلامی در عراق گفتگو خواهد کرد. جلب حمایت از ارتش امنیتی جدید عراق که با کمک افسران بعثی دوران صدام شکل گرفته اند نیز بخش دیگری از مذاکرات رایس خواهد بود، همچنان که محور اصلی همه این تلاش ها برنامه اتمی ایران است. یعنی همان موضوعی که بشدت مورد علاقه حسنی مبارک در مصر و سپس پادشاه سعودی است.

درآستانه این سفر، حسني مبارك رئيس جمهور مصر در مصاحبه با یک هفته نامه مصر بنام "الاسبوع" اعلام كرد، در صورتي كه ايران به بمب هسته اي دست يابد ما(جهان عرب) در مقابل آن واكنش جدي نشان خواهيم داد. مصر هرگز نمي تواند بنشيند و ببيند كه برخي از كشورهاي منطقه به سلاح هسته اي مجهز مي  شوند. هیچ کشور عربی هم نمي توانند در سايه يك تهديد احتمالي ادامه حيات دهند.

رايس، قبل از حرکت از امریکا، در مصاحبه با روزنامه نيویورک تايمز مدعی شد که حمله امنیتی – نظامی به دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در اربیل با فرمان بوش صورت گرفت. رایس گفت که رئیس جمهور امریکا به نشانه هائی پیرامون عملیات ایران درعراق دست یافته بود و به همین دلیل فرمان حمله اربیل صادر شد.

او نگفت که این اطلاعات کدام بوده و از چه طریق بدست آمده است، اما همانگونه که حدس زده می شد، پس از دستگیری شماری ایرانی در دفتر مجلس اعلای انقلاب اسلامی در بغداد که گفته می شود افسران امنیتی سپاه بوده اند، طبیعی بود که اطلاعاتی ویژه ای دراختیار امریکا قرار گرفته است، همانگونه که در حمله اربیل اطلاعات تازه تری بدست آمده و پایه باج گیری ها و یا عملیات بعدی قرار خواهند گرفت.