ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

سفر وزیر امنیت عراق به تهران

نیروهای سپاهی و شبه نظامی

ج.ا را از عراق خارج کنید!

وزیر اطلاعات و امنیت عراق وارد تهران شد و با "محسني اژه‌‏اي" وزير اطلاعات جمهوري اسلامي دیدار و مذاکره کرد. با آنکه گفته شده این مذاکره عمدتا پیرامون حمله امریکائی ها به دفتر ایران در اربیل بوده، اما گفته می شود محور این گفتگوها و انگیزه سفر چیز دیگری بوده است. دولت عراق توسط " شيروان الوائلي"  وزير امنيت ملي عراق به ایران اطلاع داده است که امریکائی ها قصد یک یورش سراسری به تمام امکانات و نفرات جمهوری اسلامی در عراق را دارند و بویژه تمام مقامات امنیتی و نظامی سفارت جمهوری اسلامی درعراق در معرض خطر دستگیری قرار دارند.

گفته می شود وزیر اطلاعات دولت عراق در این سفر از جمهوری اسلامی خواسته تا هرچه سریع تر افراد و وابستگاه نظامی و امنیتی خود را به تهران برگرداند، زیرا در صورت دستگیری این افراد دولت این کشور توان پاسخگوئی به آن را ندارد.

وزیر اطلاعات عراق حتی مسئله به تهران آوردن و پناهندگی دادن به مقتدا صدر را مطرح کرده و تلویحا اشاره به همکاری و خواست دولت های مصر، عربستان و کویت برای دستگیر او و اطرافیانش کرده است.

محسنی اژه ای در باره این سفر و مذاکرات یک نشست باصطلاح خبری مشترک با وزیر اطلاعات عراق ترتیب داد که عمده ترین هدف آن رساندن چند پیام به امریکائی ها بود، والا آنچه او گفت کوچکترین اشاره ای به اصل و انگیزه این سفر و مذاکرات که در بالا اشاره شد نداشت.

اژه ای گفت:

"جمهوري اسلامي ايران نسبت به آنچه در عراق مي‌‏گذرد و نا امني‌‏هايي كه در اين كشور وجود دارد متاثر است و همواره تلاش كرده است كه دولت مردمي عراق بتواند ناامني‌‏ها را برطرف كند. جمهوري اسلامي ايران در راستاي كمك به دولت مردمي عراق همواره به درخواست‌‏هاي آنان پاسخ مثبت داده است. موضوع  بازداشت ایرانی ها در حمله به دفتر نمایندگی ایران در اربیل نیز در كليات مطرح شد.

وي افزود: اين موضوع از قبل توسط مسئولان ديپلماتيك و وزارت امور خارجه ايران پيگيري مي‌‏شد."
وزیر اطلاعات و امنیت عراق "شيروان الوائلي" نيز گفت:

مساله دستگيري ديپلمات‌‏هاي ايراني توسط نيروهاي آمريكايي در حال پيگيري است. قبل از سفر به ايران با طرف آمريكايي در اين مورد صحبت كرديم و اميدواريم اين مساله هرچه زودتر حل شود."

 وزير امنيت ملي عراق در مورد طرح امنيتي جديد عراق و برنامه جديد آمريكا در اين كشور ، گفت: "طرح امنيتي بغداد يك طرح صرفا عراقي است ، اما ما براي پشتيباني به نيروهاي چند مليتي نياز داريم، افزايش نيروهاي آمريكايي در عراق در راستاي تصميم مشترك عراق و آمريكاست. طرح امنيتي جديد در عراق با هماهنگي و ديدگاه مشترك بين عراق و آمريكا در حال پياده شدن است."