ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

آغاز سال دوم فعالیت جبهه متحد کرد

کردهای ایران

صاحب خانه هائی تحت ستم!

خبرنگار شارنیوز- اولین سالگرد تاسیس جبهه متحد کرد در تهران برگزار شد. در این مراسم که در سالن انجمن شرکت های ساختمانی برگزار شد عده ای از شخصیت های سیاسی، اجتماعی کرد و غیر کرد از جمله شکر الله بابان، دکتر فریبرز رئیس دانا، دکتر عبدالله رمضان زاده، دکتر جلال جلالی زاده، دکتر بیژن ذوالفقار نسب، دکتر علی شمس برهان، مصطفی سوران، تعدادی از نمایندگان  کرد مجلس ششم و مجلس هفتم و جمعی از صاحب نظران کرد شرکت کردند.

مطلبی با عنوان تاریخ ملت کرد همراه با پخش نمآهنگی در همین زمینه قرائت و پخش شد.

بهاالدین ادب میزبان و اولین سخنران این مراسم بود که به زبان کردی به میهمانان خوش آمد گفت و سپس چگونگی تشکیل جبهه متحد کرد و دلیل جبهه نام گرفتن این حرکت را به زبان فارسی بیان کرد. او گفت:

"نمی خواستیم و بهتر است بگویم نمی توانستیم تشکیل حزب بدهیم زیرا مشکلات فراوانی در به ثبت رساندن حزب وجود دارد و همچنین به دلیل سخت گیری هایی که در این زمینه اعمال میشد، تصمیم گرفتیم تحت عنوان جبهه فعالیت کنیم. تشکیل جبهه بر طبق عرف امروز ایران نه نیازی به ثبت در هیچ جایی داشته و نه هیچ گونه محدودیت قانونی برای تداوم فعالیت آن وجود دارد.

دموکراسی خواهی با مفهوم ایجاد، بنیان و توصیه آن در تمامی زمینه ها، عدالت طلبی، نه فقط به معنای توزیع ثروت بلکه عدالت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و توزیع عادلانه قدرت، زیرا کردها در هرم قدرت جایگاه مناسبی ندارند و سرانجام توسعه متوازن، از جمله سواد در میان اکراد، سه محور فعالیت جبهه متحد است. این جبهه به قانون اساسی پایبند بوده و در چهارچوب آن فعالیت خواهد کرد و دارای فعالیت شفاف و به دور از پنهان کاری است. جبهه متحد کرد به دنبال هیچ گونه تجزیه طلبی نبوده و در قالب تمامیت ارضی ایران فعالیت خواهد کرد، زیرا معتقدیم که صاحبان اصلی این سرزمین کردها هستند . مشی ما انجام فعالیت های مسالمت آمیز و نفی خشونت است، با تمام احزاب، گروه های سیاسی و اجتماعی دیگر تعامل خواهیم داشت."

سخنران دیگر این مراسم  محمد صالح نیکبخت وکیل دعاوی و عضو برجسته کانون وکلای ایران بود که در سخنان خود گزارشی از نحوه عملکرد جبهه در اولین سال فعالیت ارائه نمود.

پس از اجرای  موسیقی توسط یک گروه موسیقی علاالدین باباشهابی و بایزید مردوخی در باره توسعه نیافتگی مناطق کردنشین سخنرانی کردند.

مردوخی گفت:

"تفاوت زیاد در شاخص های توسعه یافتگی بین شهرهای کرد نشین با سایر شهرها باعث شده است که بر میزان مهاجرت ها افزوده شود. مهاجرت تبدیل به راهی برای تامین حداقل معیشت شده است. شاخص فقر انسانی در کشور 18 درصد است اما در کردستان 07/31 در صد.

مهمترین عوامل دورنی توسعه نیافتگی در مناطق کرد نشین عبارتند از:

1) سلطه فرهنگ عصر دامداری و کشاورزی بر مناسبات دیوانی این منطقه

 2) تعصب های دینی، قومی و قبیله ای

 3) غلبه احساس بر عقلانیت

 4) شیفتگی نسبت به زبان و فرهنگ غیر کرد

6)عدم اتحاد و فقدان گذشت به خصوص در امور سیاسی.

بعد از سخنرانی دکتر بایزید مردوخی،نوبت به اجرای موسیقی توسط عزیز شارخ از خوانندگان برجسته کرد رسید که اجرای وی با تشویق حضار همراه بود.

مهندس شاه ویسی سخنران پایانی برنامه بود وی طی سخنانی از حضار درخواست همکاری و تداوم در اتحاد را نمود.

(متاسفانه سایت خبری "شارنیوز" که این گزارش را منتشر کرده، عکس های این مراسم را بصورت تبلیغاتی با مهرهای تبلیغ این سایت با حروف لاتین مزین کرده(!) و این عکس ها را از کیفیت خبری خود خارج ساخته است. درحالیکه این سایت می توانست تاکید کند انتشار عکس ها با ذکر نام سایت مذکور باشد!)