ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

نگاهی به مصاحبه مطبوعاتی علي لاريجاني

مردم لازم نیست چیزی بدانند

اطاعت کورکورانه اجباری است!

اعتبار یک میلیارد دلاری و از جیب مردم ایران به عراق  از سوی چه ارگانی تصویب شده است؟

اسم قطعنامه تحریم اقتصادی- اتمی ایران؛ را لاریجانی گذاشت "قطعنامه تحقیرایران" و البته در رد حرف ها و تهدیدهای بی مطالعه احمدی نژاد نیز، به خبرنگاران گفت: اجازه بدهید من بی مطالعه حرف نزنم!

مجلس زیر بار فشار غیرمستقیمی که از جانب بیت رهبری بر آن وارد شد، تجدید نظر در مناسبات با آژانس انرژی اتمی را تصویب کرد. این مصوبه بلافاصله توسط شورای نگهبان تائید و به دولت ابلاغ شد. ابلاغ به دولت در واقع یک پوشش قانونی بود، زیرا آن را دراختیار شورای عالی امنیت ملی گذاشتند تا همآهنگ با بیت رهبری اجرا کند.

پیشتر مجلس بارها برای جلوگیری تصویب قطعنامه تحریم از سوی شورای امنیت تهدید به بیرون آمدن از NPD کرده بود، اما پس از تصویب قطعنامه و بویژه متاثر از رای مردم درانتخابات شوراها زیر بار این مصوبه نرفت و تنها بصورت کلی با تجدید نظر در مناسبات با سازمان انرژی اتمی بسنده کرد و مسئله را عملا پاس داد به خود رهبر که تمام سیاست های نظامی و اتمی و خارجه تحت نظر اوست.

بدنبال این مصوبه علی لاریجانی درکنار وزیر دارائی عراق و در واقع بجای احمدی نژاد و یا وزیر دارائی دولت او در برابر خبرنگاران ظاهر شده و در یک مصاحبه مطبوعاتی، پیرامون قطعنامه شورای امنیت، فاش ساخت که به تقلید از کمیته ای که در شورای امنیت تشکیل شده، یک کمیته هم در کنار دولت و وزارت خارجه و شورای امنیت برای امور اتمی ایران تشکیل شده است. او گفت:

در كميته ای که تشکیل شده درباره‌ي اقدامات، متناسب با شرايط و واقعيات در مساله‌ي هسته‌يي تصميم گيري مي‌شود و در آن از دستگاه‌هاي ذيربط حضور دارند.

علی لاریجانی که بسیار تلاش می کرد سیاست آماده تفاهم و مذاکرات را به نمایش بگذارد، با سکوت در باره جنبه های اقتصادی و فنی قطعنامه، به تاسی از همان سیاست تبلیغاتی که پیرامون اخبار مربوط به قطعنامه مطبوعات و سیمای جمهوری اسلامی دنبال می کند، گفت:

"قطعنامه‌ي 1737 شوراي امنيت عليه ايران براي تحقير ايران بوده است!"

لاریجانی در باره خطرات نظامی که این روزها در همه سایت های مهم جهانی مطرح است، تنها گفت:

"امریکا می خواهد با يك مشكل جديد، مشكلات قبلي‌ اش در منطقه را حل كنند. ‌ ما دنبال رفتار راديكال نيستيم؛ اما اگر آن‌ها شروع به چنين رفتاري كنند خودشان بايد پاسخگو باشند. ما با استقبال از مذاكرات با سولانا به مسير حل و فصل مسئله از طريق مسالمت‌آميز وارد شديم و هنوز بر اين موضع خود هستيم. در مذاكرات با سولانا به نتايجي رسيديم و آن نتايج هنوز مي‌تواند مورد توجه باشد؛ اگر فكر مي‌كنند با استفاده از زور مي‌توانند به ما فشار آورند بايد بدانند كه ديگران هم موقعيت‌هايي را در اختيار دارند كه مي‌توانند در مقابل آن استفاده كنند. "

لاریجانی پس از ماه ها که از مذاکرات با سولانا می گذرد، هنوز نگفته است چه تفاهمی با وی بدست آمده بود و ضمنا چه امکاناتی ایران برای مقابله با حمله به ایران دراختیار دارد. همه این سئوالات و مجهولات در حالی است که بی وقفه گفته می شود "قطعنامه ضد ایرانی" و روی خیزش ملی ایران برای دفاع از سیاست هائی که معلوم نیست سرانجامش چیست و در پشت صحنه چه می گذرد تاکید می شود و مردم به اطاعت کورکورانه فراخوانده می شوند.

لاریجانی در بخش دیگری از مصاحبه خود، تهدیدهای احمدی نژاد را پس گرفت و گفت:

" در باره زمان راه‌اندازي 3000 دستگاه سانتريفيوژ به لحاظ فني نمي‌توانم اظهارنظر دقيقي را داشته باشم. اجازه دهيد. من نمي‌خواهم بدون مطالعه بخش فني نظري بدهم."

این سخن لاریجانی عملا به معنای حرف های بی مطالعه زدن احمدی نژاد تفسیر شده است. دربخش دیگری از این مصاحبه لاریجانی از یک اعتبار یک میلیارد دلاری به دولت عراق سخن گفت که معلوم نیست چه ارگانی برای اعطای آن تصمیم گرفته است و این درحالی است که مجلس نخستین ارگان تصمیم گیرنده درباره این اعتبارات و کمک هاست. لاریجانی گفت:

 

"اعتبار يك ميليارد دلاري ايران به عراق در جریان سفر وزير دارايي عراق به تهران موافقت شده است .اين مبلغ به صورت اعتبار براي فعاليت‌هاي عمراني اختصاص داده مي‌شود."

لاریجانی نگفت که این اهداف مشترک کدام است؟

 

در بخش دیگری از این مصاحبه لاریجانی با عقب نشینی بیشتر در مقایسه با مواضع رهبر و احمدی نژاد گفت:

"ما حرفی نداریم که مذاکرات را روی بسته‌ پيشنهادي 1+5 حامل پيشنهادي اروپا و پاسخ ايران شروع کنیم. طرف مقابل ادعاي يك سري نگراني‌ها را دارد و ما هم نگراني‌هايي داريم. مذاكراتي كه در اين چارچوب باشد قابل پيگيري است. "

دراین بخش هم لاریجانی نگفت که نگرانی های ایران چیست و نگرانی های اروپائی ها کدام است. به این ترتیب باز هم سیاست به مرداب هدایت کردن مردم بی اطلاع از همه چیز و همه جا ادامه خواهد یافت.