ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

هاشمی رفسنجانی:

قطعنامه خطرناکی است

برای آینده برنامه دارند

نه آنها و نه مسئولان ما، نباید اشتباه کنند

 زیرا جلوگیری از آثار اشتباه آسان نخواهد بود

 

هاشمي رفسنجاني نماز عيد قربان را در تهران خواند. همانگونه که انتظار می رفت او در خطبه های خود ضمن اشاره به انتخابات 24 آذر، درباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز دیدگاه های خود را مطرح کرد که این دیدگاه ها بکلی با نظرات احمدی نژاد و فرماندهان سپاه متفاوت بود.

هاشمی در خطبه های نماز خود گفت:

انتخابات اخير را در شرايط نسبتا خوبي برگزار كرديم. عوامل دلسردكننده و تبليغات سهمگيني جريان داشت تا مردم را دلسرد كند، اما مردم هوشياري خود را نشان دادند و در انتخابات شركت كردند. تشكر از اين مردم بزرگوار و توجه‌دادن اهميت اين كاري كه كردند بايد در رسانه‌ها هميشه به وضوح ديده شود. در مورد خودم صميمانه اين تشكر را از اين تريبون اعلام مي‌كنم.

من در يكي دو مورد كه در انتخابات‌ها مسائلي پيش آمد، حرفي نمي‌زنم، زيرا آنها را به خدا واگذار كردم و ديگر به خودم اجازه نمي‌دهم وارد آن گونه بحث ها شوم.

مهم‌ترين شرارتي كه در مقابل خود داريم فشاري است كه به بهانه‌ي پرونده‌ي هسته‌اي ايران وارد مي‌شود. من اين مسأله را بهانه تعبير مي‌كنم و اين را با حساب بيان مي‌كنم، نه كلمه‌اي كه در يك سخنراني مي‌پرد. براي همه روشن است كه برنامه هسته‌اي ما صلح‌آميز است و آمادگي خود را اعلام كرده‌ايم كه همه‌ي ابهامات را در مذاكرات برطرف كنيم، همه‌ي كشورها نيز وقتي مي‌خواهند چيزي بگويند عنوان مي‌كنند ما حق برخورداري از منافع صلح‌آميز هسته‌اي را براي ايران قبول داريم، بنابراين تا اينجاي مسأله روشن است، اما بعد ابهام مي‌آفرينند و مي‌گويند ايران مي‌خواهد به سمت كار نظامي هسته‌اي برود كه ما اين تهمت را قبول نداريم و حاضريم اين تهمت را از خودمان با منطق، نظارت، مذاكره، بازرسي‌ها و همه‌ي مقرراتي كه سازمان‌هاي بين‌المللي براي نظارت بر اين مسأله دارند، دور كنيم، اما باز هم بهانه‌جويي مي‌كنند و كار را به قطعنامه‌ي تحريم مي‌كشاندند.

اين قطعنامه بسيار خطرناك است.البته تا حدودي تعديل شد، اما باز هم چندين نقطه‌ي شوم و خطرناك دارد و پيداست كه بهانه‌جويي است و براي آينده برنامه دارند، اما اين مسأله به اين آساني نيست كه آنها فكر كنند كشوري مثل ايران را با فشار زياد تسليم كنند. اين اتفاق نخواهد افتاد . فقط براي خودشان، كشورمان و منطقه مشكلات به وجود مي‌آورند. اين مشكلات آن گونه نيست كه در ايران محدود بماند بلكه آتشي است كه اگر افروخته شود دودش به چشم خيلي‌ها خواهد رفت و قابل مقايسه با مسائل افغانستان، لبنان، عراق و فلسطين نيست؛ اين‌جا ايران است.

جايي كه ما حاضريم با مقررات بين‌المللي اثبات كنيم راهمان صلح‌آميز است آنها عجله نكنند و وارد ميدان هايي كه براي همه خطر دارد نشوند. ان‌شاءالله مسوولانمان نيز با تدبير، حوصله و سعه‌ي صدر با اين مسأله‌ي پيچيده‌اي كه در شرايط فعلي بوجود آمده، برخورد كنند؛ زيرا اگر در اين مسأله انسان از هر طرف اشتباه كند، جلوي آثار اشتباه را گرفتن ديگر آسان نيست، اما اگر با قدم‌هاي درست، مطمئن و حساب‌شده هر دو طرف جلو بروند ان‌شاءالله به نقطه‌هاي مطلوبي خواهند رسيد.

وي در ادامه با گرامي‌داشت ياد شهيدان ستاري، غفاري و تبريك سال نو ميلادي به مسيحيان، گفت: انتظار داريم امت حضرت مسيح و پيروان او آموزش‌هايي را كه حضرت مسيح به آنها آموخت و آنها را از ستم و ظلم برحذر داشت، فراموش نكنند. متأسفانه امروز بخشي از دولتهايي كه در غرب مردمشان مسيحي هستند اين دستورات پيغمبرشان را معكوس گرفته‌اند و به بشريت ستم مي‌كنند كه اميدواريم به خود آيند و به دستورهاي پيامبرشان درست عمل كنند.

هاشمي رفسنجاني در باره عيد سعيد قربان نيز با تبريك اين عيد گفت:  ایرانیان و اصولا آريايي‌هايي كه به ايران آمدند روحيه‌ي شادي داشتند و ا به حزن و اندوه توجه نمي‌كردند و عزاداري در زندگي‌شان نبود، گويا در سال 60 عيد را برگزار مي‌كردند و همين مسأله ادامه داشت تا زماني كه اسلام ظهور كرد و به طور كلي، اسلام جهت عيد را تغيير داد.

يعني در دو عيد رسمي عيد فطر و عيد قربان مي‌بينيم كه مناسك و اعمالي در نظر گرفته شده است.