ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

در شواری امنیت

همه آراء خود را گذاشتند روی هم

ما هنوز نتوانسته ایم عقلمان را جمعی کنیم

 

"هادي حق‌‏شناس", عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس‌‏هفتم است. نظراتی که او در ارتباط با قطعنامه شورای امنیت و سیاست خارجی منفعل و شعاری ایران بیان داشته و خبرگزاری های داخلی آن را منتشر کرده اند را می توان نظر گروهی از نمایندگان مجلس دانست که در صورت بحرانی تر شدن وضع کشور صریح تر از امروز نظرات خود را خواهند گفت. او در اظهار نظر اخیر خود گفته است: 

اولين اتفاقي كه پس از تحريم قطعي در ايران رخ مي‌‏دهد، افزايش ريسك سرمايه‌‏گذاري است و معاملات با بانك‌‏هاي خارجي دچار مشكل جدي خواهد شد.  تحريم سبب مي‌‏شود حمل و بيمه كالاها نيز با ريسك بالا باشد. در تحريم فعلي موضوع خريد تجهيزات هسته‌‏اي و موشكي عنوان شده است اما مطمئنا پس از 60 روز مهلتي كه براي ايران در نظر گرفته‌‏اند، قطع‌‏نامه‌‏اي صادر مي‌‏شود كه اكثر كالاها را در بر مي‌‏گيرد, بر اين اساس كار دشوار مي‌‏شود؛ زيرا امكان خريد و تامين مواد مورد نياز امكان‌‏پذير نخواهد شد.

 برخي از تجهيزات هسته‌‏اي و موشكي كاربرد چند منظوره دارند, به عنوان مثال مي‌‏توان در نيروگاه‌‏هاي گازي و آبي استفاده كرد؛ لذا عدم واردات آن ما را دچار مشكل مي‌‏كند.  اين اتفاق چندي پيش براي كره و عراق افتاد؛‌‏ لذا بايد از تحريم قطعي جلوگيري كرد؛ زيرا قطع‌‏نامه‌‏هاي بعدي شرايط را براي ما دشوار خواهد كرد. بايد به اين جمع‌‏بندي برسيم و بپذيريم كه اگر تحريم قطعي صورت گيرد, بايد هزينه اش را بپردازيم, در غير اين‌‏صورت با مذاكره جلوي اين تحريم را بگيريم.
 با عقل جمعي بايد كار جلو برود, در غير اين‌‏صورت به نتيجه مطلوب نخواهيم رسيد. در طول دو سال گذشته ديپلماسي ايران عملكرد خوبي نداشته است؛ چرا كه زمان را به ضرر خودمان و به نفع غربي‌‏ها از دست داده‌‏ايم.

اعتماد بي‌‏جا به روسي‌‏ها و چيني‌‏ها كرده‌‏ايم, 5/1 ميليارد دلار براي نيروگاه اتمي بوشهر به روس‌‏ها داده‌‏ايم؛ ولي تاكنون هيچ كاري انجام نداده‌‏اند و جالب آن‌‏كه در قطع‌‏نامه يك نفر راي مخالف نداد، برخلاف تصور ما.  در سال پيش آمريكا دشمن ما بود؛ اما اكنون اروپا، آسيا و حتي روسيه به ضرر ما راي مي‌‏دهند, آنها با هم اجماع كرده اند.  در اقتصاد به لحاظ منافع ملي هيچ كشوري در جهان دوست نيست, همه كشورها دشمن تلقي مي‌‏شوند؛ زيرا به دنبال منافع خود هستند, اگر منافع اقتصادي در كار نبود، هيچ زمان حمله‌‏اي صورت نمي‌‏گرفت.

تيم مذاكره‌‏كننده بايد ببيند كه در بلندمدت چه چيزي حكم مي‌‏كند؛ البته با در نظر گرفتن منافع اقتصادي. اگر منافع اقتصادي حكم كند كه با اروپائيان يا ساير كشورها كنار بيائيم، بايد اين كار را انجام دهيم. براي امروز نبايد تصميم‌‏گيري كرد ؛‌‏ بلكه اهداف بلندمدت را بايد مدنظر داشت.