ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

نوبت به عجمان و راس الخیمه رسید- بابک صارمی

شیوخ پول ها را می خورند

مردم در ایران حسرت را

 

همگان از روند آبادانی و شکوفایی دوبی اطلاعاتی دارند و واقفند که این امیرنشین قدم های اولیه پیشرفت را در جنگ ایران و عراق برداشت و با واسطه گری و اطمینان بخشیدن به سرمایه های ایرانیان آنها را روزبه روز به سمت خود کشاند. اما آن فقط آغاز راه بود، دوران پس از جنگ و نیاز روزافزون کشور به بازسازی، دوبی را مجددا به جایگاه اصلی هدایت واردات ایران تبدیل کرد و این امیر نشین از این طریق به درآمدهای کلانی دست یافت و توانست پله های اولیه توسعه را بردارد.

این روند توسعه و بازسازی کماکان ادامه دارد. این امیرنشین با جذب سرمایه های کلانی که حتی بانکهای ایرانی در اختیار آنها می گذاشتند توانست ظرف مدت کوتاهی این شهر را به طرزی افسانه ای توسعه بخشد و باعث ایجاد جذابیت روزافزون برای سرمایه گذاران اقصی نقاط دنیا شود.

این پیشرفت سریع دبی باعث ایجاد روند مهاجرت بسیار بالای ایرانیان به دبی بوده است که پس از انتخاب احمدی نژاد نیز تشدید شد. اگر تا پیش از این، سرمایه گذاران و بازرگانان برای ادامه فعالیت های اقتصادی خود به این امیر نشین پناه می بردند، حال با مهاجرت بیشمار اقشار میانی جامعه ایران به این امیر نشین مواجه هستیم که حتی حاضرند با فروش خانه خود در ایران، آپارتمانی در دوبی دست و پا کرده و اقامت اخذ کنند.

هر چه پروژه های توسعه کشور همچون عسلویه با کسادی و تعطیلی روبرو می شود پروژه های برج سازی و پل و جاده سازی در دوبی شدت می گیرد. گویی دستی در کاراست تا ایران را روزبروز عقب نگاه دارد تا دوبی شکوفا شود.

این هجرت وسرمایه گذاری ایرانیان، امیرنشین های دیگر امارات همچون راس الخیمه و عجمان را هم تشویق کرد تا از همان تجربه دبی استفاده نموده و سرمایه های ایرانیان را بسوی خود جذب نمایند. این امیرنشین ها از عقب مانده ترین امیرنشین های خلیج فارس هستند که مدنیت در آنها با حتی شهرهای دورافتاده ایران هم فاصله بسیار دارد. با همه اینها با ایجاد جذابیت های بسیار برای ایرانیان و دادن امتیازات گوناگون سرمایه های میلیاردی ایرانیان را بسوی خود کشیده اند.

در همین ارتباط ايسنا می نویسد که درپي هجوم ايرانيان به دوبي و سرمايه‌گذاري ده‌ها ميليارد دلاري درآنجا، دیگر اميرنشينان امارات در رقابتي تنگاتنگ با دوبي براي جذب سرمايه‌هاي ايرانيان اقدام به راه‌کاراها و راهبردهايي کرده‌اند. طبق آخرين آمار منتشر شده از سوي مسوولان دوبي در اوايل سال 2006 ميلادي ايرانيان در اين اميرنشين بيش از 300 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري کرده‌اند.

انتشار اين آمار و ارقام اميرنشينان امارات را وادار کرد تا به ايرانيان امکانات و آزادي‌هايي بدهند تا سرمايه‌هاي خود را روانه امارات کنند.

اسامه العمري ـ رييس منطقه آزاد تجاري راس الخميه ـ گفت: منطقه آزاد راس الخيمه به زودي دفتري در ايران و آلمان براي راحتي سرمايه‌گذاران و گرفتن تسهيلات ويژه تاسيس مي‌کند. تاکنون خارجي‌ها بيش از 27 ميليارد دلار در اين منطقه سرمايه‌گذاري کرده‌اند که تا پايان سال جاري اين ميزان افزايش مي‌يابد.

طبق آخرين آمار منتشر شده بيش از 330 شرکت ايراني درمنطقه آزاد راس الخيمه تاسيس شده‌اند.

اسامه العمري با اشاره به اينكه ما ماهانه 100 شركت جديد به ثبت مي‌رسانيم گفت: ما تاكنون 2400 شركت جديد در منطقه به ثبت رسانده‌ايم و انتظار مي‌رود در سال جاري رشدي 100 درصدي را به ثبت برسانيم.

وي با بيان اينكه بيشتر از 623 شركت از مجموع شركت‌هاي به ثبت رسيده متعلق به كشور هند است، گفت: سرمايه‌گذاري خارجي و مستقيم در منطقه آزاد تجاري راس الخيمه تاكنون به 100 ميليارد درهم رسيده است. ما به تنهايي پنج ميليارد درهم در ساختار‌هاي زيربنايي منطقه سرمايه‌گذاري كرده‌ايم تا فرصت‌هاي مناسب براي سرمايه‌گذاران به وجود بياوريم.