ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

سایت بیزنس ویک – 30 نوامبر

آینده نگران کننده ای که برای

نفت ایران پیش بینی می شود

برای رفع نگرانی غرب از متوقف شدن صدور نفت ایران، تنها چند کشوردر دنیا قدرت برابری و جانشینی را دارند و این درحالی است که تولید گاز و نفت در ایران دچار مشکلات جدی شده است. مصرف داخلی ایران افزایش روزافزون دارد و این کشور برای صادرات نفت و گازخود دست و پا می زند. یک مشاور انرژی واشنگتن بنام "سعد رحیم" اعتقاد دارد صدور نفت از ایران در عرض 10 سال آینده به صفر خواهد رسید، مگر آنکه تهران روش سیاسی خود را در منطقه تغییر دهد. رحیم مشاور انرژی  "پی. اف. سی" در واشنگتن است.

شرکت ملی نفت ایران هنوز نتواسته تجهیزات نفتی خود مدرنیزه کند و حتی بسیاری از تحهیزات نفتی این کشور متعلق به سال 1920 است و همچنان مورد استفاده قرارمی گیرد. این اعتراف وزیرنفت ایران که اعلام کرده، اگر سرمایه گذاری جدیدی روی صنعت نفت ایران نشود سالانه 13 درصد کاهش تولید نفت ایران خواهیم داشت، سخنانی واقع بینانه است و این درحالیست که مصرف تولید محصولات فسیلی، مانند گازولیل در داخل این کشوررو به افزایش است. تنها درسال گذشته این کشور 6 میلیارد دلار گازولیل وارد کرده است، که تامین کننده 40 درصد نیاز داخلی است. ایران قصد دارد 16 میلیارد دلار برای پالایشگاه نفت سرمایه گذاری کند تا ظرفیت آن را 60 % افزایش دهد ولی این برنامه درصورتی عملی است که قیمت نفت افزایش یابد. (روندی که اکنون عکس آن در حال وقوع است)

همزمان با این دورنما، تورم  نیز در ایران رو به افزایش است و این کشور، بی تردید نیازمند سرمایه گذاری خارجی است تا بحران صنعت نفت این تحت کنترل در آید. تهران از کمپانی هایی مانند رویال داچ – شل ، کمپانی فرانسوی تی او تی، کمپانی نروژی استااویل تاکنون 20 میلیارد دلارسرمایه گذاری جذب کرده است، اما ادامه سرمایه گذاری ها از بیم حمله نظامی امریکا و جنگ درایران متوقف شده است.