ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

قیمت سرپناه درایران

از کنترل همه خارج شده

 

نتایج افزایش قیمت آهن، آلومینیوم، مس و همچنین دیگر مصالح ساختمانی تاثیر قابل پیش بینی خود را روی قیمت مسکن در ایران گذاشت و در روزهای گذشته این افزایش قیمت به 15 در صد رسید. درحالیکه قیمت آهن دربازار 30 درصد افزایش یافته شرکت های ساختمانی از دو برابر شدن قیمت مصالح ساختمانی و افزایش عوارض ساختمانی، بالا رفتن دستمزدها و تورم رو به رشد بعنوان عوام اصلی رشد قیمت مسکن می گویند.

دبیر انجمن شرکت های ساختمانی گفته است: وزارت بازرگانی خود راسا مصالح ساختمانی را چند برابر گران کرده است. کارشناسان اقتصادی می گویند وقتی دولت که خود فروشنده عمده زمین و زیربناست، به افزایش قیمت دست می زند، نمی توان صرفا سازنده و فروشنده را مسبب افزایش قیمتها دانست.

رکود دوساله معاملات مسکن اکنون با جهش قیمت همراه شده است و یگانه راه حل پیشنهادی کنترل قیمت مصالح ساختمانی است.

رئیس اداره برنامه ریزی بانک مسکن اعلام کرده است که از مردادماه سال 84 تاکنون نزدیک به 225 هزار فقره وام 18 میلیون تومانی مسکن پرداخت شده است. یعنی بالغ بر 4 میلیارد تومان نقدینگی در دست افراد برای خرید مسکن است و همین نیز خود افزایش قیمت مسکن را تشدید کرده؛ زیرا هیچ نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد و دولت نیز با افزایش قیمت مصالح ساختمانی خود از جمله عوامل این گرانی است.