ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

محمدرضاخاتمی:

با فرش کردن مساجد و چراغانی شهر درد تهران دوا نمی شود

مردم می دانند "گرباسچی"

موفق ترین شهردارتهران بود

 

سيدمحمدرضا خاتمي در همايش انتخاباتي ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان در شمال غرب تهران در یک سخنرانی و پرسش و پاسخ شرکت کرد و از جمله گفت:

 

امروز يك پرسش در جامعه مطرح است و آن اين كه با توجه به سرمايه‌هاي عظيمي كه در كشور ما وجود دارد، چرا اوضاع در خور مردم و تمدن بزرگ ايراني نيست.

وي با بيان اين‌كه شايد بتوان گفت كه انقلاب 57 پاسخي به اين نياز بود. سه شعار محوري استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي در انقلاب پاسخي به مطالبات تاريخي ملت ايران بود و به نظر ما پايبندي به اصول انقلاب به مفهوم پايبندي به اين سه شعار محوري است.

استقلال كشور ما هم‌اكنون در وضعيت خوبي است، هرچند كه برخي سوء تدبيرها باعث شده در نگاه آگاهان نسبت به حفظ استقلال كشورمان نگراني‌هايي ايجاد شده باشد. موضوع اصلي آزادي و جمهوري اسلامي است كه بايد بررسي شود آيا نظام ما در تحقق اين دو شعار در مسير كمال حركت مي‌كند يا نه؟

تقريبا همگي به اين اصل اعتقاد دارند كه اگر آزادي نباشد امكان شكوفايي انديشه و مجال رشد آن ايجاد نخواهد شد. از سويي در شعار جمهوري اسلامي امروز شاهد نوعي دفاع از اسلام هستيم كه با آزادي مردم سازگاري ندارد و با نگاه حضرت امام مغاير است. كساني كه روزهاي اوايل انقلاب را ديده‌اند مي‌دانند كه نوعي از اسلام تبليغ مي‌شد كه مردم آن را پذيرفته بودند و آنها را دچار محدوديت در عرصه‌هاي سياسي و تصميم‌گيري‌شان نمي‌كرد.  كساني كه از نزديك امام را مي‌شناسند مي‌دانند چقدر به دخالت مردم و احترام به رأي آنها در انتخابات‌ها و آزادي‌شان در انتخاب تأكيد داشتند.

درباره شرایط کنونی و انتخابات پیشرو باید بگویم:

يك راه اين است كه بگوييم از ما كاري برنمي‌آيد و نااميد بشويم كه به نظر من چنين راهي پسنديده نيست. راه ديگر اين است كه به دنبال رفتارها و حركت‌هايي باشيم كه براي جامعه و مردم مضر است و تجربه نشان داده كه مردم چنين راههايي را نمي‌پسندند. تنها راه باقي‌مانده مشاركت فعال براي تعيين سرنوشت است. ما در كشوري هستيم كه پايه‌هاي اصلي نهادهاي مدني در آن تشكيل نشده است؛ از اين رو بايد تلاش كنيم اين نهادها پا بگيرند. در دوره‌ اصلاحات چنين تلاشي صورت گرفت و نهادهايي هم شكل گرفتند كه يكي از اين نهادها شوراي شهر است. تشكيل شوراي شهر و احياي اصول مربوط به آن در قانون اساسي از افتخارات دولت خاتمي است.

علي‌رغم تلاشهاي انجام شده براي افزايش اختيارات شوراها موانعي بر سر اين راه وجود دارد و برخي از بخشها مخالفت مي‌كنند. مجلس ششم تلاش زيادي كرد كه بتواند با تغيير قانون شوراها، اختيارات شوراها را در مديريت شهري افزايش دهد اما موفق نشد، اما اين تلاش‌ها باعث شد اصل شورا در كشور جا بيفتد و افتخار ديگر اصلاح‌طلبان اين است كه اگر در شهرهاي بزرگ كاري صورت گرفت و موفقيت ايجاد شد اين موفقيت از آن اصلاح‌طلبان بود.  امروز وقتي از مردم بپرسيد كدام شهردار از همه موفق‌تر بوده آنها كرباسچي را معرفي مي‌كنند. من منكر برخي اشكالات مديريتي ايشان نيستم اما دستاوردهاي كرباسچي در طول دوران شهرداري‌اش بر كسي پوشيده نيست و قابل تقدير است، البته شوراي شهر دوم نيز تلاشهايي كرد كه آن هم قابل تقدير است اما به نظر من مشكلات اصلي شهر را حل نكرد. دادن فرش به مساجد و با چراغاني كردن شهر مشكلات اصلي شهر حل نمي‌شود، مشكلاتي مثل ترافيك و آلودگي هوا مورد توجه قرار نگرفت.

اگر عملكرد خانم ابتكار در سازمان محيط زيست نبود معلوم نبود از نظر آلودگي، تهران الان در چه وضعيتي بود، خانم ابتكار در دوران مسووليت خود با ارائه‌ طرحهايي توانست تا حدودي آلودگي را كنترل كند. همچنين آقاي دكتر نجفي به نظر اكثريت جامعه‌ معلمان بهترين وزير آموزش و پرورش بعد از انقلاب بوده است.