ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

خودشیرینی احمدی نژاد برای مصباح یزدی

تعرفه پائین دولتی

برای افزایش واردات شکر

 واردات جهشی شکر با تعرفه پائین می رود تا تولید داخلی شکر را با بحران اساسی روبرو سازد. این تعرفه پائین را دولت برای واردات شکر در نظر گرفته و بزرگترین وارد کننده شکر نیز بنیاد مصباح یزدی در قم است و تسهیلاتی که دولت احمدی نژاد برای واردات شکر قائل شده با توجه به حمایت مصباح یزدی از وی طبیعی است. درحال حاضر توليدكنندگان شکر داخلی اميد چندانی به فروش محصول امسال خود ندارند.

طرح توسعه نيشكر و صنايع جانبي آن در خوزستان اكنون بيش از 400 ميلياردتومان به بانك‌ها بدهكار است و با بحرانی که واردات بی رویه شکر ایجاد کرده فروش کنونی شکر داخلی حتي پاسخگوي بهره وام‌هاي دريافتي را نيز نمي‌دهد.

توليد شكر از چغندر از معدود صنايعي است كه با وجود سابقه‌اي بيش از نيم قرن در ایران، در سال‌هاي پس از انقلاب روی آن سرمايه‌گذاري نشده است. از جمله بدلیل عدم تعیین قیمت تضمین شده و خرید چغندر توسط وزارت جهاد كشاورزي و قيمت فروش شكر توسط وزارت بازرگاني. واردكنندگان قدرتمند شكر مصمم به ورشکست کردن كارخانه‌های تولید شکرند و به همین دلیل خط تولید شکر از چغندر قند نیز در حال تغییر است و این تغییر لطمه بزرگی نیز به چغندرکاران کشور خواهد زد.