ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

Khaleejtimes

اعراب خلیج فارس، مصمم

به تقلید از برنامه اتمی ایران

خلیج تایم طی تفسیر که منبع اطلاعات آن را سایت خبری "آژانس بین المللی انرژی اتمی" اعلام کرده، در آخرین شماره خود، با اشاره به کنفرانس اخیر کشورهای خلیج فارس در عربستان سعودی نوشت:

با توجه به هراس کشورهای عرب سنی مذهب، از ایران شیعه مذهب که در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته ای است، نباید از وارد شدن عربستان و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به رقابت تسلیحاتی و اتمی تعجب کرد.

شورای همکاری خلیج فارس یکشنیه اعلام کرد که برنامه انرژی اتمی با اهداف صلح آمیز را در دستور کار قرار داده است.عربستان، امارات، عمان، کویت، قطر و بحرین، درعین حال موضعی مشابه موضع اتمی ایران اتخاذ کرده و اعلام کرده اند که هیچ کدام ازبرنامه های هسته ای ایران و اعراب نباید به سمت تولید بمب اتم برود! (روی دیگر این سکه که با همین هدف هم شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرده آنست که اگر ایران به بمب اتمی رسید اعراب نیز تعهدی برای عدم تولید بمب اتمی نخواهند داشت)

خلیج تایم سپس با اشاره غیر مستقیم به اظهار نظر نخست وزیر اسرائیل در دیدار هفته گذشته وی با صدراعظم آلمان که در آن اسرائیل را مجهز به سلاح اتمی اعلام داشت، می نویسد:

«اسرائیل دارای راکتور اتمی است. نخست وزیر این کشور در مصاحبه اخیر خود در آلمان رسما اعلام کرد که اسرائیل بمب اتمی دارد. روزنامه سعودی دیلی نیز اعلام کرده که این موضوع کاملا جدی است که منطقه وارد رقابت اتمی شده است.

اعراب اهل تسنن نگران گسترش نفوذ ایران اتمی در منطقه هستند. بویژه که ایران از گروه های شیعه در لبنان و فلسطین نیز حمایت می کند و روابط گسترده ای با سوریه دارد.»

خلیج تایم سپس اضافه می کند:

«ترس از ایران باعث شد تا در جنگ 1980- 1988 ایران و عراق، اعراب از عراق حمایت کنند. حتی همین مسئله نیز تائیدی است براینکه با اتمی شدن ایران منطقه وارد مسابقه تسلیحاتی خواهد شد. دراین میان نباید از خاطر برد که پاکستان، یگانه کشور مسلمان سنی است که بمب اتمی داشته و  روابط بسیار مستحکمی با عربستان دارد. به همین دلائل، در شرایط کنونی هیچ  دلیل قانع کننده ای برای جلوگیری از کوشش اعراب برای دست یابی به فن آوری هسته ای وجود ندارد. حتی آنها اکنون از ایران شیعه و اتمی بیشتر از اسرائیل اتمی می ترسند.»

خلیج تایم، در ادامه و در ارتباط با مسائل داخلی ایران می نویسد:

«بسياري از مردم ايران مخاطب صحبت ها رئيس جمهورشان نيستند. حتي درگيري هاي فلسطين و لبنان را نيز مشکل اعراب مي دانند نه مشکل ايراني ها.»