ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

دو جبهه علیه ایران- افسانه نگاهی

هم قطعنامه تحریم اقتصادی

و هم تدارک ضربه نظامی

نخستین مصاحبه خبری وزیر دفاع جدید امریکا "رابرت گيتس"، که پس از دیدار با فرماندهان ارتش امریکا در عراق انجام شد، به همه خوش خیالی های ناشی از پیروزی دمکرات ها در انتخابات اخیر امریکا و عقب نشینی نظامی امریکا از عراق خاتمه بخشید. رابرت گیتس که خواه ناخواه نمی توانست خلاف سیاست رئیس جمهور سخن بگوید و برای مقابله با نظرات او به وزرات دفاع برگمار نشده که چنین انتظاری از او بتوان داشت، در مصاحبه خود در بغداد گفت: نيروی دريايی امریکا در خليج فارس تقويت خواهد شد و حضور نظامی آمريکا در منطقه خلیج (فارس) برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت.

این مصاحبه همزمان شد با گزارش خبرگزاری های جهان پیرامون ورود کامل ناوجنگی ایزنهاور به خلیج فارس و آخرین سخنرانی جورج بوش که درآن وعده افزایش نیروهای نظامی امریکا در عراق را داد. آنچه از مرور مطبوعات چند روز اخیر امریکا استنباط می شود آنست که کاخ سفید درعین حال که روی قطعنامه تحریم اقتصادی ایران متمرکز شده و موافقت چین و روسیه را همزمان پیش برده، بصورت جداگانه نیز طرح یک ضربه هولناک نظامی به نیروهای ایران را پیش می برد که این ضربه بدون همآهنگی با انگلستان و اسرائیل نیست. دراین میان نگران کننده ترین مسئله وقوع یک ماجراجوئی از جانب ایران است. چه بعنوان عکس العمل در برابر تحریم اقتصادی و قطعنامه آن و چه بعنوان عکس العملی دربرابر حضور نظامی روز افزون امریکا در خلیج فارس. مثلا انفجار مین در تنگه هرمز و یا تهدید به بستن این تنگه و یا حوادث و موضع گیری هائی مشابه. دراین صورت امریکا بهانه لازم را برای وارد کردن نیروهای عرب منطقه در حمله نظامی که به نیروهای نظامی ایران می خواهد بزند بهترین بهانه را بدست خواهد آورد. حتی می توان حدس زد که از هم اکنون شورای همکاری خلیج فارس، کویت و عربستان سعودی خود را آماده این همکاری نظامی کرده اند و سفر سئوال برانگیز نخست وزیر انگلستان به بحرین، پس از بازگشت از امریکا و مذاکرات طولانی با جورج بوش نیز می تواند در همین رابطه باشد. از سوی دیگر، دولت و حاکمیت ایران نیز برای جبران شکستی که درانتخابات اخیر خورده است، بجای تغییر سیاست ها و تغییر در ترکیب حاکمیت، ممکن است به استقبال چنین رویدادی برود تا بلکه در داخل کشور، بار دیگر و به بهانه دفاع از کشور مردم را پشت خود جمع کند. امری که انتخابات اخیر نشان داد؛ درست خلاف آن صحبت دارد. یعنی مردم به هیچ روی از جنگ و حمله و ماجراجوئی دفاع نمی کنند و انتخابات اخیر همین نکته را به عیان ثابت کرد. شاید سرمقاله شب گذشته کیهان که خطاب به لاریجانی نوشته شده و در واقع لاریجانی و شریعتمداری با هم پاسکاری کرده اند نیز درهمین ارتباط باشد. یعنی تهدید به خروج از پیمان منع تولید سلاح اتمی، پس از تصویب قطعنامه تحریم. و این یعنی اعتراف به رفتن به سوی تولید سلاح اتمی و ریختن آب به آسیاب سیاست امریکا که دربالا نوشتم.

پیام کیهان را معاون "برنز" معاون وزارت خارجه امریکا زودتر از همه گرفت، زیرا شب گذشته در تلویزیون امریکا ظاهر شد و به بهانه پاسخ به سئوالات ایرانیانی که از داخل به این تلویزیون تلفن می کردند و درباره سرانجام قعطنامه تحریم می پرسیدند، گفت: اگر رژیم ایران به قطعنامه اهمیت ندهد 60 روز بعد قطعنامه دیگری تند تر از قطعنامه کنونی تصویب می شود . ما مخالف داشتن انرژِ صلح امیز ایران نیستیم ولی به رژیم و دولت ایران هیچ اطمینانی نداریم.  

برنز در پاسخ به سئوالات دیگر، با انگیزه جلب نظر جوانان ایران ابتدا بصورت غیر مستقیم از کودتای 28 مرداد ابراز تاسف کرد و سپس گفت:

امیدوارم تاریخ جدیدی بین ایران و امریکا شروع شود. ما دوست داریم دانشجویان ایرانی به امریکا بیایند و هماهنگی با سفارت در دبی شده است تا ایرانیان بیشتری به امریکا بیایند.