ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

ناو هواپیمابر "استنیز"، در آغاز سال جدید

 به دو ناو "انترپرایز" و "ایزنهاور" می پیوندد

لشکر کشی دریائی امریکا

به خلیج فارس و مرزهای آبی ایران

 

نیویورک تایمز طی تفسیری پیرامون فعالیت های اتمی ایران و واکنش های امریکا نوشت: حتی با تصویب قطعنامه تحریم اقتصادی ایران ، فشارنظامی براین کشور همچنان مطرح خواهد بود. امریکا و انگلستان همچنان درتلاش وارد کردن فشارنظامی به ایران ازطریق ارسال ناوگان های جنگی و هواپیماهای جنگی به آب های مرزی ایران هستند. درحالیکه موافقت روسیه و چین برای تصویب قطعنامه ضعیف تحریم ایران را می توان جلب شده دانست، کاخ سفید کمتر به همسوئی با شورای امنیت و پنج عضو دائمی آن می اندیشد و تصمیم نهایی و انفرادی خود را برای سیلی زدن به ایران آماده کرده است. بنابراین شروع پروسه تحریم اقتصادی ایران در شورای امنیت تنها از لحاظ ظاهری اهمیت دارد. شورای امنیتی که ممکن است با تصویب قطعنامه تحریم به امریکا اجازه دهد موجی جدیدی از تحریم اقتصادی را با کمک موثر ژاپن علیه ایران آغاز کند. حتی اگر چنین قطعنامه ای در شورای امنیت تصویب  هم نشود، امریکا و ژاپن می توانند مستقیما این تحریم را به اجرا بگذارند.

حضور دو ناو انترپرایز و آیزنهاور در خلیج فارس نیز بازوی دوم امریکاست که وزیر دفاع امریکا نیز فرمان وزیر دفاع قبلی را برای استقرار آنها در خلیج فارس را تائید کرده است.

نیویورک تایمز می نویسد که این حضور نظامی در خلیج فارس برای افزایش قدرت دریایی امریکا درمنطقه برای جلوگیری از بسته شدن احتمالی تنکه هرمز و عبور جریان نفتی از این منطقه است. همچنان که امریکا طرح شناسایی و جمع آوری مین ها را در دستور نیروهای نظامی خود درخلیج فارس قرار داده است. در همین ارتباط انگلستان نیز ناو ضد مین به منطقه دارد.

ضمنا ناوگان هواپیمابرامریکا "استنیز" نیز قرار است، اوائل سال 2007 که از چند روز دیگر آغاز می شود به ناوگان "انترپرایز" ملحق شود. ناوگان انترپرایز که قراربود ماه جولای این منطقه را ترک کند، همچنان در منطقه باقی می ماند و این مجموعه یعنی حضور گسترده تر نظامی امریکا در منطقه!