ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصاحبه تلویزیونی علی لاریجانی

قطعنامه تحریم ایران

از قطعنامه علیه کره سخت تراست

با سولانا برای تعلیق غنی سازی به یک فرمولی رسیده بودیم

پیروزی دمکرات ها، تصور می کنم روی

تئوری "حمله پیشگیرانه" بوش تاثیر بگذارد

 
 
 
 

علی لاریجانی در آستانه سفر به مسکو و مذاکره بر سر پیشنهادهای روسیه جهت ایجاد تغییراتی در قطعنامه در دست تهیه شورای امنیت سازمان ملل در گفتگوئی با شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی شرکت کرد.

دبير شوراي امنيت ملي به سئوالاتی که طرح شد پاسخ هائی داد که گرچه هیچیک از این پاسخ ها بیان کننده مسائل پشت پرده مذاکرات و مسائل اتمی ایران نبود، اما حداقل کلام و اصطلاحاتش متفاوت با کلام و اصطلاحات جنجال ساز احمدی نژاد بود.

از مصاحبه مشروح و پرحاشیه علی لاریجانی نکات اساسی آن را استخراج کرده ایم که می خوانید.

لاریجانی در باره انتخابات امریکا گفت:

تصور می کنم با پيروزي دموكرات‌ها در انتخابات كنگره امريكا سياست‌هاي بوش در زمينه جنگ‌ طلبي در منطقه تغیير ‌كند و روي تئوري "اقدام پيشگیرانه" تاثير بگذارد.  اروپای امروز با توجه به شرايط منطقه و سست شدن سياست‌هاي جنگ‌طلبانه آمريكا با روی كار آمدن دموكرات‌ها از موقعيت معتبر‌تری برخوردار است.

امريكا براي از بين بردن طالبان به افغانستان حمله كرد اما در حال حاضر نه تنها طالبان از بين نرفته است، بلكه بر اساس اطلاعاتي كه ما از پشت پرده اقدامات آن در افغانستان داريم به دنبال كار كردن با طالبان است. حتي در مورد مواد مخدر نيز وضع به همين صورت بوده است. آمريكا در منطقه در باتلاقی گير كرده است كه هيچكس جز ايران نمي‌تواند اين وضعيت را برايش حل كند.

 

درباره مذاکراتی که لاریجانی دراین مدت با اروپائی ها داشته و مردم از مضمون آنها هیچ اطلاعی ندارند، لاریجانی تنها نکته تازه ای که گفت این بود:

" يكي از رهبران اروپايي به من گفت که فايده جنگ آمريكا عليه عراق اين بود كه امریکا ديگر به كشوري حمله نخواهد كرد.همچنین يكي از رهبران اروپا مي‌گفت كه اولمرت(نخست وزیر اسرائیل) امروز يك جنازه سياسي است. "

لاریجانی در باره تعلیق غنی سازی اورانیوم که گفته می شد در گفتگو با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نوعی و با شروطی با آن موافقت کرده بود و به همین دلیل مدتی از مذاکرات حذف و هاشمی ثمره میدان دار مذاکرات شده بود نیز گفت:

" موضوع تعليق را نه به آن صورت كه آن‌ها مي‌خواستند، اما طي بحث‌هاي زيادي با سولانا در اين باره به يك فرمول منطقي رسيديم. در مورد نگراني آن‌ها نيز به فرمولي رسيديم. "

درباره قطعنامه در دست تهیه شورای امنیت برای تحریم علیه ایران نیز لاریجانی گفت:

"هيچ سياستمدار عاقلي در صحنه بين‌الملل نيست كه پيشنويس قطعنامه شوراي امنيت را تائيد كند. اين پيشنويس چيزي نيست كه به طور واقعی برای ايران انجام شود. اين پيش‌نويس در مقايسه با قطعنامه‌ای كه عليه كره‌شمالی صادر شد، بسيار سخت‌تر است در حالی ‌كه ما با كره‌شمالی خيلی فرق داريم.  ضمنا در دكترين امنيت ملي ايران سلاح هسته‌يي جايي ندارد و نظارت‌هاي آژانس را هم به طور كامل پذيرفته‌ايم و تاكنون تخلفي از قوانين و مقررات آژانس انجام نداده‌ايم.  بنابراين آژانس بايد به ما كمك مي‌كرد.

وي ادامه داد: من به سولانا گفتم كه اگر ايران غني‌سازي را بر اساس ان. پي. تي انجام دهد آيا مرتكب جرمي شده است؟ اگر نشده چرا پرونده ما را به شواري امنيت برديد؟ آن‌ها در پاسخ مي‌گويند؛ ممكن است شما در آينده به سراغ سلاح هسته‌ ای برويد.

آن‌ها خودشان مي‌گويند كه ايران بمب ندارد و اگر زماني بر فرض بخواهد به اين سمت برود به ‌٥ تا ‌٧ سال وقت نياز دارد. بنابراين اقدامات آن‌ها برای كشاندن مساله به شورای امنيت هيچ مبنای حقوقي ندارد.

ما از اول گفته‌ بوديم؛ كساني كه مي‌خواهند مذاكره كنند داراي اختيار تمام و تصميم‌گيرنده باشند. سولانا با اين عنوان به پای ميز مذاكره آمد، اما ظاهرا بعدا با فشار بعضی از كشور‌ها مثل آمريكا مجموعه توافق‌شده در مذاكرات كنار گذاشته شد.