ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

ترانسپورت مسلحانه از افغانستان

170 باند مسلح 3 تا 30 نفره

مواد مخدر وارد ایران می کنند

 

خبرگزاری های داخلی کشور گزارشی را پیرامون عبور مواد مخدر از داخل خاک افغانستان به داخل ایران منتشر کردند که عمدتا متکی به آمارهای مقامات انتظامی و مرزداری جمهوری اسلامی است. بموجب این گزارش 170 باند مواد مخدر مجهز به سلاح هاي سبك و نيمه ‌سنگين در گروه‌هاي 3 تا 30 نفره اکنون انتقال مواد مخدر از افغانستان به خاک ایران را برعهده دارند. برای تبدیل تریاک به هروئین317 لابراتوار در داخل افغانستان و در منطقه معروف به "مثلث طلائی" كه نزدیک به مرزهای ایران قرار دارد فعال اند.

این لابراتوارها بخش مهمی از محصول بدست آمده از 165 هزار هكتار زمين زير كشت خشخاش در افغانستان را تبدیل به انواع مواد مخدر می کنند. در سالهای گذشته، نه تنها کشت خشخاش در افغانستان کاهش نیافته بلکه با افزایش 59 درصدی در هکتار، عملا به بزرگترین منبع درآمد افغانستان تبدیل شده و با نفت و گاز رقابت می کند. نه تنها دولت از این درآمد بهره می برد، بلکه طالبان و القاعده نیز هزینه های عملیات خود در افغانستان و دیگر نقاط جهان و منطقه را با درآمد آن تامین می کنند.

در هفت ماهه گذشته، طی درگیری های مسلحانه با شبکه های مسلح قاچاق مواد مخدر داخل ایران 113 تن از قاچاقچیان و افراد مسلح و 67 تن از نیروهای نظامی ایران کشته شده اند.

دراین درگیری ها 123 هزار و 787 مواد مخدر ضبط شده و بيش از هزار و 765 قبضه سلاح،300 دستگاه خودرو برجای مانده است.