ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

 

 
 
 
 
 

دانشگاه آزاد

مخالفت تند هاشمی رفسنجانی

با زمینه چینی های احمدی نژاد

هاشمي رفسنجاني با هیات با ديدار استادان دانشگاه واحد نجف‌‏آباد، با اشاره مستقیم به تحرکات اخیر احمدی نژاد برای گسترش هیات امناء و دست گذاشتن دولت روی دانشگاه آزاد گفت:

هر تغييري در هيات امناي دانشگاه آزاد بايد با پيشنهاد هيات موسس و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت بگيرد، بنابراين هيچ نهاد و شخصي حق پيشنهاد براي افزايش ظرفيت هيات موسس دانشگاه آزاد را ندارد.

برخي اقدامات كه نسبت به دانشگاه آزاد آغاز شده است، شكست خواهد خورد و شما بايد مقاومت كنيد، ما هم اگر قرار بود در مقابل اين موارد عقب‌نشيني كنيم، بايد به همان اتاق طلبگي برمي‌‏گشتيم و يا در روستاهايمان براي مردم مساله مي‌‏گفتيم.

اولین اعضاي هيات موسس دانشگاه آزاد عبارت بودند از مقام معظم رهبري(رئیس جمهور وقت)، آيت‌‏الله موسوي اردبيلي (رئیس دیوانعالی کشور و در واقع رئیس قوه قضائیه)، مهندس ميرحسين موسوي(نخست وزیر وقت) و  من (رئیس مجلس وقت) بعنوان سران سه قوه و مرحوم حاج احمد خميني و دكتر جاسبي . هيات موسس به من وكالت داده بود كه امور مربوط به دانشگاه آزاد را شخصا پيگيري كنم كه من هم جز در مواردي خاص به آنها رجوع نمي‌‏كردم. پس از چندي هم حاج احمد آقا از بين ما رفت و رهبري هم به دليل جايگاهشان درست نبود كه همچنان عضو هيات موسس باقي بمانند. رهبري گرچه رسما استعفا نكرده‌اند اما به بنده اعلام كرده‌‏اند كه نمي‌‏توانند مسووليتي در اين هيات داشته باشند.

تصميم اين شده است كه ظرفيت هيات موسس را پر و اعضاي جديد آن را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي كنيم. اساس‌‏نامه تنظيم‌‏شده هيات موسس خيلي محكم و دقيق است. در ماده 19 اين اساس‌‏نامه آمده است هر تغييري در هيات امناي دانشگاه آزاد بايد با پيشنهاد هيات موسس و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت بگيرد، بنابراين هيچ نهاد و شخصي حق پيشنهاد براي افزايش ظرفيت هيات موسس دانشگاه آزاد را ندارند. برخي مسائل كه استادان در اين جا به آن اشاره كردند را هم در هيات امنا که خیلی هم فعال است مطرح شده است .

چون جمعيت كشور كنترل شده، پيش‌بيني من اين است كه در چند سال آينده كنكور خواه ناخواه حذف و تقاضاها تقريبا با ظرفيت دانشگاه‌ها برابر خواهد شد.

دانشگاه آزاد در ايام انتخابات به سوژه سياسي تبديل مي‌‏شود، بنابراين بايد به مقتضاي زمان مسلح شد و پاسخ اين هجمه‌‏ها را داد.

تعدادي از استادان پيشنهادهايي درباره بهتركردن عملكرد اين دانشگاه، از جمله حذف كنكور و برگزاري كلاس‌هاي پيش دانشگاهي توسط دانشگاه‌ها، افزايش ميزان حقوق اعضاي هيات علمي با توجه به افزايش ساعت كاري آنها،‌ توجه بيشتر به دانشگاه‌هاي بزرگ آزاد به جاي افزايش كمي، به روز كردن مواد درسي با توجه به علوم جديد و نانوتكنولوژي و اولويت داشتن مدارك در استخدام .

رفسنجاني همچنين با روساي 32 واحد دانشگاهي منطقه 4 شامل دانشگاه آزاد استان‌هاي اصفهان، يزد و چهارمحال و بختياري نیز دیدار و نکاتی در چارچوب مسائل بالا را مطرح کرده و تاکید کرد که باید ضمن پرهيز از افراط و تفريط و انتقادپذيري، برخي تخريب‌ها و القائات سوء سياسي عليه دانشگاه را پاسخ گفت.

دانشگاه آزاد اسلامي يك ميليون و 30 هزار دانشجو در بيش از دهها واحد دانشگاهي دارد.

برخي مي‌گويند ديپلمه‌هايي كه بيكار بودند حالا شده‌اند ليسانس‌هاي بيكار، به نظر من بهتر است بیکار باسواد داشته باشیم تا بی سواد و بیکار.