پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيك

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 


قدکچيان
نامش با داستان های
شب گره خورده بود

 

احمد قدكچيان، از موفق ترين هنرپيشه های تئاتر راديوئی ايران نيز خاموش شد و ما زير موج بلند خبری – سياسی موفق به يادی از او نشديم.

قدکچيان که پای ثابت داستان های شب راديو ايران در طی سه دهه بود، در سال 1299 در تهران بدنيا آمده بود. از نسلی بود که بنيانگذار تئاتر راديوئی اند. بندرت در سال های دهه 40 و 50 آرم داستان های شب پخش شد و نام پرويز خطيبی و احمد قدکچيان در ليست بازيکنان و تهيه کنندگان نبود.

در هنرستان هنرپيشگی تحصيل کرد و بازی در نمايش "اسكندر و دارا" در سال 1321 روی صحنه رفت. بعدها در "اتللوو"، " دختر گل فروش"، "سقوط كابينه" و 23 نمايش  ديگر نيز ظاهر شد.

جدا از صحنه تئاتر و تئاتر راديوئی، قدكچيان در شمار زيادی فيلم سينمائی نيز بازی کرد، اما شناسنامه هنری او همچنان تئاتر صحنه ای و تئاتر راديوئی است. در سالهای پس از انقلاب نيز، عليرغم همه موانع و محدوديت ها موفق شد در چند فيلم بازی کند و حتی در چند سريال تلويزيونی نيز مانند "اين خانه دور است"، "امام علی (ع)"،‌ ظاهر شد.

دو پسرش كامران قدكچيان (كارگردان و نويسنده‌ سينما) و حميد قدكچيان (صدابردار سينما)‌ در همان راهی طی طريق می کنند که قدکچيان طی کرد.