ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

شجره خمینی و انقلاب 57

فرش زیر پای سپاه

در رژه انتخاباتی!

 
 
 
 

 

"حميد انصاری" قائم‌مقام موسسه‌ تنظيم و نشر آثار آیت الله خميني خطاب به «روح‌الله حسينيان» که بام مستعار "خسرو" در جریان افشای قتل های زنجیره ای، پرده از نقش او در پشت صحنه این قتل ها نیز برداشته شد نامه ای منتشر کرده است. روح الله حسینیان که گفته می شود در جریان فتوای قتل سید احمد خمینی یادگار آیت الله خمینی نیز کاملا قرار داشته و "احمد خوش کوش" از عاملین اجرای آن قتل، درجریان بازجوئی از بازجویان وزارت اطلاعات در زمان خاتمی گوشه هائی از این قتل را فاش ساخت، در روزهای اخیر به دفاع از فرمانده سپاه پاسداران برخاسته است. این دفاع نه از فرمانده سپاه بلکه از سخنان او در صدور فرمان غیر مستقیم به سپاه و بسیج برای ورود به صحنه به سود باصطلاح اصولگرایان و جلوگیری از راه یافتن اصلاح طلبان به مجلس هشتم بود. فرزند سید احمد خمینی که نوه آیت الله خمینی نیز محسوب می شود و خود روحانی است و در مرحله اجتهاد، از موضع گیری فرمانده سپاه در آن سخنرانی انتقاد کرده و آن را مغایر نظر و خط امام اعلام داشت. روح الله حسینیان از پشت پرده بیرون آمده و در دفاع از آن سخنرانی فرمانده سپاه، فرماند آن انتقادی از سید حسن خمینی را صادر کرد که در روزهای اخیر با صراحت و با عنوان "لپ های گل انداخته سید حسن خمینی( نشانه رفاه و بی دردی) در سایت های امنیتی و مربوط به شبکه کیهان و موسسه ای که مصباح یزدی در قم اداره می کند، با صراحت آغاز شد.

پاسخ حمید انصاری به روح الله حسینیان و استدلال هائی که او مستند به وصیت نامه آیت الله خمینی و سخنان و توصیه های او می کند منتشر شده است، اما اصل ماجرا که مربوط به نقش سپاه درحاکمیت جمهوری اسلامی باشد، از این مرحله و این نوع توصیه ها گذشته و در ماهها و سالهای آینده این واقعیت بیش از پیش آشکار خواهد شد. آن خصوصی سازی لجام گسیخته ای که ملی ترین بخش اقتصاد کشور مانند نفت و برق و آب و مخابرات و پتروشیمی و راه آهن و هواپیمائی و ذوب آهن و گاز و... که حتی در زمان شاه کسی جرات نکرده بود آن را علنا پشت قباله خود کند، اکنون به سود فرماندهان سپاه پاسداران و شرکت هائی که تشکیل داده اند مصادر شده است. دولت در اختیار سپاه است و فعلا تا اطلاع ثانوی احمدی نژاد سخنگوی آن. در هیچ مراسم و عکس و فیلمی که از رئیس جمهوری پخش می شود فرماندهان سپاه غیبت ندارند! رئیس ستاد مرکزی نیروهای مسلح "سرلشکر فیروز آبادی" بنام تمام نیروهای مسلح بارها از دولت حمایت کرده و مخالفان را تهدید.

شواهد نشان می دهد که علی خامنه ای هم تا وقتی رهبر است که در خط آنها حرکت می کند، در غیر اینصورت ارج و اعتبار او بسیار بسیار نازل تر از آیت الله خمینی است که یادگارش را کشتند و پسر یادگار را در این روزها زیر ضربه گرفته اند تا یا برود در خانه اش بنشیند و یا سرنوشت پدرش را قبول کند!

 

 حمید انصاری در بخش هائی از نامه خود، خطاب به روح الله حسينيان  می نویسد:

 

همزمان با بزرگداشت پيروزي انقلاب و در پي سخنان برخي از فرماندهان نظامي در خصوص لزوم جانبداري اعضاي سپاه و قواي نظامي از اصول‌گرايان و در آستانه‌ي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، يادگار گرانقدر حضرت امام خميني (رض) ضمن مصاحبه‌اي مفصل با يكي از نشريات به بيان آسيب‌هاي انقلاب اسلامي پرداخته و طي تذكراتي دلسوزانه در مورد وجوب عمل به وصاياي صريح امام خميني (ره) در نهي مكرر از ورود نيروهاي نظامي و انتظامي و بسيج در عرصه‌ي نزاع‌هاي انتخابات و رقابت‌هاي سياسي احزاب و جناح‌ها مطالبي را متذكر شدند. اين بخش از سخنان ايشان به نحو برجسته‌تري در سايت‌ها و رسانه‌ها منعكس گرديد و واكنش‌هايي را نيز موجب شد؛ اما آنچه موجب شگفتي است مطلبي است كه به عنوان اظهارات رياست محترم مركز اسناد انقلاب اسلامي جناب حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان منتشر شد. ايشان كوشيده است تا اظهارات فرمانده‌ محترم كل سپاه مبني بر حمايت سپاه و بسيج از تقويت اصولگرايان در انتخابات آينده را به معناي دفاع سپاه از ايدئولوژي اصول‌گرايي تفسير كند تا بدين وسيله تلقي خروج سخنان ايشان از نهي رهبر كبير انقلاب اسلامي نشود. اين كوشش از اين جهت ارزشمند و قابل تقدير است كه مبادا اعضاي جوان‌تر سپاه و بسيج كه فرامين آشكار امام خميني در اين باره را مستقيما نشنيده‌اند، سخنان فرماندهي را به لزوم دخالت به نفع يكي از دو جناح اصلي حاضر در رقابت‌هاي انتخاباتي به نام جناح اصول‌گرا در مقابل جناح اصلاح‌طلب تلقي كنند؛ اما در اين ميان متاسفانه چند نكته فوق‌العاده مهم مغفول مانده است. انتظار از جناب آقاي حسينيان آن بود كه نص فراز مهم وصيت‌نامه‌ي امام خميني (ره) در اين باره را نقل مي‌كردند و به دفاع از نهي آشكار امام و فلسفه‌ي آن مي‌پرداختند و وجوب مراقبت مداوم در عمل به اين وصيت امام را متذكر مي‌شدند، نه آن‌كه با طرح چند سوال كلي به گونه‌اي اظهارنظر فرمايند كه خود مويد برداشت عدول از وصيت‌نامه‌ي امام در اظهارات فرماندهي محترم كل سپاه شود.

اظهارات فرمانده‌ محترم بنا به نقل سايت‌ها و روزنامه‌ها در همايشي با نام «همايش دانشجو، انتخابات، مشاركت حداكثري و اتحاد ملي» با حضور مسوولان بسيج دانشجويي يك‌صد دانشگاه كشور ايراد شده است و موضوع سخنان ايشان نيز مستقيما درباره‌ي انتخابات آينده و رسالت سپاه و بسيج بوده است.

حميد انصاري هم‌چنين آورده است: ايشان در سخنان خويش فرموده است: «بسيج به عنوان بخشي از جامعه بايد بداند كه در رابطه با انتخابات چطور كار و حركت كند».

جناب آقاي حسينيان در توجيه سخنان مذكور نوشته است:

«سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به عنوان يك ارگان نظامي، سياسي، فرهنگي و اطلاعاتي وظيفه‌ي پاسداري از انقلاب شكوهمند اسلامي را به عهده دارد و به همين جهت از اصول‌گرايي به عنوان يك انديشه و ايدئولوژي مبنايي نه يك جريان سياسي حمايت مي‌كند».

اما سخنان فرمانده‌ محترم كل سپاه در همايش مذكور به گونه‌اي ديگر است. ايشان فرموده است: «امروز مرزبندي‌هاي سياسي گذشته به هم ريخته است؛ به گونه‌اي كه در هر مقطع از انتخابات شاهد تغيير و تحولات عمده‌اي در كشور هستيم. زماني صحبت از چپ و راست، زماني ديگر صحبت از جبهه‌ي ارزشي و غير ارزشي بوده و امروز مي‌بينيم اين تقسيم‌بندي، تقسيم‌بندي كامل‌تري و به جرياني به نام اصول‌گرايي رسيده است كه به نوعي مي‌توان گفت انقلابي در انقلاب توسط مردم و بسيجي‌هاست!»

جناب آقاي حسينيان در نوشته‌ خويش تاكيد كرده كه «سپاه و بسيج هرگز از جريان‌هاي سياسي با هر عنوان حمايت نمي‌كند بلكه اصول‌گرايي و ارزش‌هاي انقلاب را فرياد مي‌كند و از اصولگرايي به عنوان يك مبنا حمايت مي‌كند»؛ اما چنانكه نقل شده، سخن فرمانده محترم سپاه صراحتا در رابطه با مرزبندي‌هاي سياسي دو جناح حاضر در عرصه‌هاي گذشته و حال انقلاب و در موضوع انتخابات است. ايشان فرموده است: «جريان اصولگرايي بعد از گذشت 25 سال از انقلاب دوباره زنده شده است و در حاكميت دو قوه از سه قوه‌ كشور قرار گرفته است؛ البته قوه‌ قضاييه حسابش جداست و ان‌شاءالله همين اصول‌گرايي را دنبال كند!  امروز در قوه‌ي مجريه و مقننه جريان اصول‌گرايي حاكم است؛ از اين‌رو اگر بسيج مي‌خواهد در اين رابطه كاري كند ابتدا بايد از اين جريان مراقبت كرده و ....امروز شاهد وحدت تشكيلاتي در بين جريان اصول‌گرا هستيم»

قضاوت در اينكه اظهارات مذكور مربوط به دفاع از مباني ايدئولوژيك انقلاب اسلامي و اصول ارزش‌هاي آن است يا داوري درباره‌ دو جناح اصلاح‌طلب و اصول‌گراي فعال در عرصه‌ سياست و انتخابات در سال‌هاي اخير و خصوصا در آستانه‌ انتخابات آتي را به عهده‌ خوانندگان محترم وامي‌گذارم.

«اگر سپاه پاسداران و بسيجيان سرافراز در زمان انتخابات مباني اصول‌گرايي را تشريح نكنند، پس چه زماني بايد از اين انديشه حمايت نمايند. دشمنان انقلاب اسلامي درصدد فرصتي هستند با هوچی‌گري و فتنه‌انگيزی، اصولگرايی و ارزش‌مداري را از جريان سياسي كشور خارج كنند. »

اولا مرز بين دفاع از اصول‌گرايي و ارزش‌مداری با حمايت از يك جناح كه به تعبير فرمانده محترم، اينك در دو قوه از سه قوه‌ نظام، حاكميت يافته است، بر اهل فن پوشيده نيست. ثانيا موضوع مربوط به "مرزبندي‌هاي سياسي گذشته و تغييرات انتخاباتي و جابجايي جناح‌هاي سياسي كشور است."

جناب آقاي حسينيان! اينجاست كه امام خميني مي‌فرمايد: «براي سپاهي‌ها جايز نيست كه وارد بشنود به دسته‌بندی و آن طرفدار آن يكي، آن يكي طرفدار آن يكي، به شما چه ربط دارد كه در مجلس چه مي‌گذرد؟ در امر انتخابات باز هم به من اطلاع دادند كه بين سپاهي‌ها باز صحبت است. خب! انتخابات در محل خودش دارد {انجام} مي‌شود، جرياني دارد، به سپاه چه كار دارد كه آنها هم اختلاف پيدا كنند؟ براي سپاه جايز نيست اين. براي ارتش جايز نيست اين. سپاهي را از آن تعهدي كه دارد، از آن مطلبي كه به عهده‌ي اوست باز مي‌دارد و همين‌طور ارتش را. و ما در گفتارمان، در كردارمان كه در محضر خداي تبارك و تعالي واقع است بايد فكر بكنيم.» (صحيفه‌ي امام ج 19، ص 12)

و ثالثا: اگر سخن از ارزش‌ها و مباني ايدئولوژيك انقلاب اسلامي است، چرا از يكي از مباني مستحكم انقلاب اسلامي كه برگرفته از نص خطبه‌ی اباعبدالله الحسين(ع)، در بيان فلسفه‌ قيام آن حضرت مي‌باشد، يعني اصلاح‌طلبي مداوم در بستر بالنده‌ي انقلاب اسلامي نيز دفاع نكنيم. مگر رهبر معظم انقلاب اسلامي با تاكيد خاص بر تركيب معنادار «اصولگرايي اصلاح‌طلبانه» سفارش مكرر نفرموده‌اند و مگر سخن و مشي رهبري كبير انقلاب اسلامي و خلف شايسته‌ ايشان، جز بر لزوم مداوم اصلاحات در چارچوب ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامي بوده است.

يكبار ديگر از جناب آقاي حسينيان تقاضا مي‌كنم متن سخنان اخير برخي از مسوولان عالي‌رتبه‌ نظامي كشور در موضوع انتخابات آينده را مرور نمايند. به هر حال آنچه كه مورد نظر دلسوزان انقلاب اسلامي در تذكرات خيرخواهانه‌ي ايشان بوده است چيزي جز نص وصيت‌نامه‌ امام خميني – سلام‌الله عليه – نيست و اهل فن به خوبي مي‌دانند كه اجتهاد در مقابل نص، مردود است و امثال اين جانب و جناب آقاي حسينيان كه از دور و نزديك نسبت به فلسفه‌ تذكرات مكرر امام خميني (ره) در اين موضوع و سوابق و پيامدهاي عدول از آن آشناييم، بايد همواره مراقبت كنيم كه خداي ناكرده از رهگذر تاويل‌ها و تحليل‌هايمان زاويه انحراف در برداشت از سخن صريح امام خميني گشوده نشود.

چرا كه اگر دامنه‌ برداشت‌ها و تحليل‌ها به مطالبي متضاد با صريح وصاياي امام كشيده شود آنگاه تنها اين نهي آشكار امام خميني نيست كه مورد سوء برداشت قرار مي‌گيرد؛ بلكه دامنه‌ آن به اصول بنيادی ‌تر از آن كه مربوط به وصايای امام خميني (ره) در مورد اركان اساسي نظام اسلامي است، نيز كشيده مي‌شود و بايد بدانيم كه هستند كساني كه مترصد چنين گفتماني به انتظار نشسته‌اند تا اساس وصاياي امام خميني در مورد اسلاميت نظام، جمهوريت نظام، ارزش‌هاي الهي انقلاب اسلامي و اصل مترقي ولايت فقيه و اصول مربوط به استقلال و آزادي و حق تعيين سرنوشت و وصاياي امام در مورد وجوب حفظ حرمت و جايگاه نهادهاي مباركي همچون مجلس شوراي اسلامي، شوراي نگهبان، مجمع تشخيص مصلحت نظام و نهادهاي عزت‌آفريني همچون سپاه پرافتخار پاسداران انقلاب اسلامي و شجره‌ي طيبه‌ي بسيج را نيز به مطالبي غير از آنچه از صريح مواضع امام خميني در اين امور در وصيت‌نامه بيان شده است، تاويل نمايند.

در پايان اين نوشته تاكيد مي‌كنم كه اينگونه مناقشات و مباحثات طلبگي نشانه‌ي بالندگي نظام جمهوري اسلامي و نشانه‌ي سرزندگي انگيزه‌ي دفاع از خط و راه امام خميني و مباني انقلاب اسلامي است و فصل‌الخطاب نهايي نيز مواضع رهبري معظم انقلاب اسلامي است كه طبق همان مواضع صريح امام، رهنمودشان واجب‌الاتباع است و آنچه اينجانب در تمام دوران پس از رحلت امام عظيم‌الشان در نصايح و خطبه‌ها و مواضع رهبري فرزانه انقلاب اسلامي شنيده و خوانده‌ام، جز تاكيد بر اين حقيقت نبوده است كه «راه ما راه امام خميني است» و اصول انديشه و راه امام نيز خوشبختانه در متن وصيت‌نامه‌ي ايشان بدون نياز به هر گونه تاويلي بازگو شده و در سراسر آثار ايشان «صحيفه‌ امام» نيز قابل ملاحظه است.

راه روشن امام‌خميني در مناقشه‌ اخير، در دو فراز زير به صراحت بازگو شده است:

«از امور مهمي كه بايد تمام نيروهاي مسلح از آن پيروي كنند و اغماض از آن به هيچ‌وجه نمي‌توان كرد و باز هم تذكر داده‌ام، آن است كه هيچ‌يك از افراد نيروهاي مسلح چه رده‌هاي بالا يا پايين در حزب و گروهي با هر اسم و عنوان نبايد وارد شوند، هر چند آن حزب و گروه صد در صد اسلامي و به جمهوري اسلامي وفادار باشند.» (صحيفه‌ي امام ج 16، ص 203)

و اين هم نص وصيت‌نامه‌ي امام خميني (س):

«وصيت اكيد من به قواي مسلح آن است كه همان‌طور كه از مقررات نظام، عدم دخول نظامي در احزاب و گروه‌ها و جبهه‌هااست به آن عمل نمايند و قواي مسلح مطلقا، چه نظامي و انتظامي و پاسدار و بسيج و غير اينها، در هيچ حزب و گروهي وارد نشده و خود را از بازي‌هاي سياسي دور نگه دارند. در اين صورت مي‌توانند قدرت نظامي خود را حفظ و از اختلافات درون گروهي مصون باشند و بر فرماندهان لازم است كه افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمايند و چون انقلاب از همه‌ي ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت و ملت و شوراي دفاع و مجلس شوراي اسلامي وظيفه‌ي شرعي و ميهني آنان است كه اگر قواي مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح اسلام و كشور بخواهند عملي انجام دهند يا در احزاب وارد شوند كه بي‌اشكال به تباهي كشيده مي‌شوند – و يا در بازي‌هاي سياسي وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت كنند و بر رهبر و شوراي رهبري است كه با قاطعيت از اين امر جلوگيري نمايد تا كشور از آسيب در امان باشد».