ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

مصطفی تاج زاده:

خطر جدی، گسترده و فوری است

نباید امکان داد

ایران تبدیل به زمین سوخته شود

اصول گرایان مقابله نظامی را انتخاب کرده اند

 
 
 
 

مصطفی تاج‌زاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت خاتمی و عضو شورای رهبری جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، در مصاحبه ای که سایت آفتاب با وی انجام داد، نقطه نظرات زیر را در ارتباط با اوضاع بحرانی کشور بیان داشت:

امروزه حتی بسیاری از اصولگرایان نیز به این نتیجه رسیده‌اند که جمهوری اسلامی ایران حتی با وجود دولت نهم می‌توانست مانع صدور قطعنامه‌های تحریم علیه ایران شود. معنای سخنان آنها اینست که امروز نیز می‌توان از صدور قطعنامه سوم تحریم جلوگیری کرد و به طریق اولی با سیاستی عاقلانه می‌توان همچون دوره اصلاحات تهدیدات نظامی را علیه کشورمان منتفی کرد.

براین اساس، من نه تنها خطر را جدی و گسترده می‌بینم، بلکه آن را فوری نیز ارزیابی می‌کنم. معتقد نیستم که این تهدیدات، هر عملکردی که ما داشته باشیم نیز محقق خواهند شد، بلکه معتقدم اگر دولت و مجلس عاقلانه رفتار کنند، شاید بتوان برخی از این تهدیدها را حتی به فرصت تبدیل کرد و کشتی هسته‌ای کشور را به ساحل نجات رساند.

متاسفانه تاکنون کشتی اقتصاد کشور قطب‌نما نداشته است. همچنانکه آقای توکلی اعتراف کرد که دولت احمدی‌نژاد غول تورم را بیدار کرده است. من معتقدم در عرصه بین‌الملل نیز کشتی دولت نهم قطب‌نما ندارد و غول‌های زیادی را علیه ایران اسلامی بیدار و بسیج کرده است که اگر هر چه سریع‌تر برای آ‌نها فکری نشود تبعات سنگینی را ایرانیان خواهند پرداخت.

در حال حاضر ایرانیان بین دو راهبرد متفاوت مخیر شده‌اند:

اول آنکه اصل چالش را با نظام سلطه جهانی اجتناب‌ناپذیر بدانند و در فکر آن باشند که با تهدیدات نظامی متقابل و با شعار اینکه «ایران را ویتنام اسلامی خواهیم کرد» به مقابله با ماجراجویی جنگ‌طلبانه آمریکایی بروند که به نظر می‌آید اصولگرایان این راهبرد را انتخاب کرده‌اند.

دوم اینکه به جای راهبرد پرهزینه «ویتنامیزه کردن کشور» باید با استراتژی «عبور از ویتنام» اصل چالش را منتفی کرد. همچنانکه جمهوری اسلامی ایران با انتخابات آزاد و مردم ایران با انتخاب خاتمی تهدید بزرگ نظامی سال 75 را که بسیاری آن را قطعی و اجتناب‌ناپذیر می دانستند، منتفی کرد.

نباید اجازه داد ایران به ویتنام دیگری تبدیل شود، حتی اگر بتواند آمریکا را شکست دهد و حتی شکستی سنگین‌تر از ویتنام بر آن وارد کند اما در پایان جز زمین سوخته برای ایران و ایرانیان باقی نماند.