ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

ختنه زنانه
این شعار دوران بربریت است:
دختر باید تیغ زیر دامنش بخورد!
شیرین فامیلی

 
 
 
 

 

انجمن زنان آذر مهر کردستان در بیانیه ای ضمن حمایت از خواست های عمومی جنبش زنان برای تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران، بر ویژگی های مسائل زنان در کردستان اشاره کرد و از جمله، مسئله بحث انگیز ختنه دختران در نقاطی از استان کردستان ایران.

این درحالی است که بموجب آخرین گزارش های سازمان ملل، سالانه، ختنه زنانه، حدود سه میلیون دختر را در آفریقا تهدید می کند.

یونیسف نیز در سال ۲۰۰۳ میلادی اعلام داشت که ۹۷ درصد زنان مصری ختنه شده اند. پس از مصر، بیشتر آمار ختنه زنان متعلق به سودان، یمن، مراکش و سومالی است .اما، ایران چرا؟ و چرا در سالهای اخیر؟

سئوال بزرگ اینست!

 در سال های اخیر، بموجب گزارش های تحقیقاتی، ختنه دختران در نقاطی از خوزستان و کردستان بعنوان سنتی قدیمی احیاء شده است .

نگین شیخ الاسلامی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان و همچنین مسئول انجمن فرهنگی و اجتماعی زنان کردستان به نام « آذرمهر»، در بیانیه ای با قید این نکته که ختنه زنان در نقاطی از کردستان وجود دارد و یکی از موارد خشونت پنهان است، اعلام کرد که "زنان قربانیان این فاجعه دوران بربریت هستند".

نگین شیخ الاسلامی که خود کُرد و از اهالی سنندج است، می گوید بصورت تصادفی با مسئله ختنه دختران مواجه شده است.

او می گوید که در منطقه اورامان، ختنه بعنوان سنت مذهبی عایشه و فاطمه رایج است و هر دختری باید تیغ زیر دامنش بخورد، در حالی که زنان نمی دانستند ختنه چه عوارضی دارد. عمل ختنه که با بریدن قسمتی از لبه های بیرونی آلت تناسلی زن انجام می گیرد، با روش های کاملاً غیر بهداشتی و توسط قابله های محلی انجام می شود.  من از این موضوع فیلم گرفتم و مصاحبه کردم. این تحقیق در شهریور ماه انجام شده و قدیمی نیست. من به زنان آن جا قول دادم که فیلمشان را پخش نکنم و فقط اگر مسئله ای پیش آمد، بتوانم آن را به عنوان مدرک ارائه دهم.  من با دخترانی که ختنه شده و درد این عمل را حس کرده بودند، صحبت کردم. سن ازدواج در اورامان خیلی پایین است و وقتی یک دختر ۱۷ ساله ازدواج می کند، ختنه پنج یا شش سال پیش را به یاد می آورد. این عمل مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش نیست و من همان جا از دخترانی که ختنه شدند عکس گرفتم.

از آن جا که ختنه زنان ریشه در اعتقادات مذهبی و سنتی دارد، برای جلوگیری از آن نیاز به فعالیت های فرهنگی و بهداشتی درازمدت است. (کامل این گزارش را بصورت نوشتاری و گفتاری از لينك زير می توانید بخوانید و بشنوید!

 

http://www.shirin-famili.de/?tsk=read&id=204