ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

توقف غنی سازی و مذاکره!

مصاحبه مشاور امور خارجه رهبر

که از آن تلقی قبول شرط مذاکره اتمی شده

 
 
 
 

روزنامه جمهوری اسلامی متن مصاحبه ای را با علی اکبر ولایتی وزیرخارجه اسبق و مشاورکل سیاست خارجی رهبر منتشر کرد، که خبرگزاری ها آن را مقدمه پذیرش بسته پیشنهادی 1+5 و آغاز مذاکرات اتمی تلقی کرده اند. ولایتی دراین مصاحبه اشاره به توقف غنی سازی که شرط آغاز مذاکرات پیرامون بسته پیشنهادی است نکرد اما درباره ضرورت مذاکره با اروپائی ها چنان سخن گفت که چنین تصمیمی از آن استنباط شود.

ولایتی فرمول مذاکره را اینگونه بیان کرد:

هم‌اكنون آمریكا و آنهایی كه خلاف مصالح ما عمل می‌كنند، می‌خواهند پیشنهادها را نپذیریم و از همین رو روشن می‌شود كه پذیرش، به مصلحت ماست. به موازات آنكه ما می‌آییم طراحی‌های شیطنت آمیزی كه بعضی از قدرتهای مخالف ما در دنیا دارند می‌كنند آنها را با تدبیر خنثی می‌كنیم متقابلا هم باید خودمان ابتكاراتی داشته باشیم.

اروپا به دنبال این است كه از طریق مذاكره با ایران مسایل را حل كند. آمریكایی‌ها به دنبال این هستند كه بگویند مذاكره با ایران بی فایده است. باید قطعنامه به كار ببریم، تهدید نظامی بكنیم، محاصره اقتصادی بكنیم و از این قبیل. اروپایی‌ها می‌گویند نه ممكن است مذاكره به نتیجه برسد. آمریكایی‌ها منتظرند از ایران بهانه بگیرند و نظر خود را به كرسی بنشانند و بگویند: «دیدید گفتیم مذاكره با ایران فایده ندارد». آمریكایی‌ها به دنبال قانع كردن ایران نیستند آنها به دنبال قانع كردن شركای خودشان هستند. ما باید تلاش خود را بكنیم و ضمن اینكه یك قدم عقب نشینی نمی كنیم اما از این عرصه كه عرصه بسیار مهمی در جهت احقاق حقمان است استفاده كنیم.

اگر «1+5» از تحریم به عنوان یك نقطه ضعف استفاده كنند نباید ما اجازه دهیم آنها به این نتیجه برسند كه ما با تحریم‌ها وادار به عقب نشینی می‌شویم. باید سعی كنیم با مذاكرات پیش برویم اما نباید هم اجازه دهیم كه «1+5» به این نتیجه برسند كه تحریم‌ها برای ما مهم است. ما با تحریم عقب نشینی نمی كنیم. ما باید تلاش كنیم كه تحریم‌ها علیه ما صورت نگیرد. هر چه دیپلماسی در حوزه بین‌المللی جدی تر و فعال تر باشد امكان وقوع مشكلاتی مثل تحریم‌ها كمتر می‌شود. ما باید از زمان حداكثر استفاده را بكنیم و به مذاكرات با«1+5» و یا تك تك كشورهای اروپایی و روسیه و چین ادامه دهیم.