ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

عقب نشینی رهبر در برابر اروپا

تا مرز گفتگوهای سال 1382

 
 
 
 

بخش قابل توجه سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی در روز تولد حضرت علی، همان اعلام عقب نشینی از دیپلماسی تهاجمی و پذیرش سیاست دوران اصلاحات و خاتمی برای گفتگو با اروپا بود.

او دراین سخنرانی، با خلع ید مجلس و نمایندگان آن که مطابق قانون اساسی هر تصمیم و مصوبه ای باید به تائید و تصویب آن برسد، گفت:

«ملت ایران در مورد كسانی كه همچون آمریكا از روی عناد با حق دستیابی به دانش هسته‌ای و این امتیاز بزرگ مخالفت می‌كنند، با كسانی كه به ملت ایران و حق آنان احترام می‌گذارند و خطوط قرمز ملت را رعایت می‌كنند و خواستار مذاكره درباره مسائل گوناگون از جمله هسته‌ای هستند، تفاوت قائل می‌شود

مسئول پیشبرد موضوع هسته‌ای شورایعالی امنیت ملی است كه در رأس آن رئیس جمهور محترم قرار دارد و آنچه كه از طرف رئیس جمهور و مسئولان درخصوص موضوع هسته‌ای بیان می‌شود، مورد اجماع همه مسئولان كشور است.»

این سخنان، عقب نشینی به مرزهای قبل از سخنرانی یازدهم آبان ماه 1382 است که رهبر، بازهم از روی سر مجلس سیاست اتمی و حمایت از گفتگوهای اتمی حسن روحانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی را با وزرای خارجه انگلستان، فرانسه و آلمان در تهران اینگونه اعلام داشت:

«اگر آنهايى كه وارد اين گفتگو با مسؤولان جمهورى اسلامى شده اند، بخواهند با جمهورى اسلامى سرِ اين قضيه به چالش بيفتند و زياده‏طلبى كنند، همه چيز به هم خواهد ريخت . مذاکرات تهران با اتحادیه اروپا «کاری درست»، «با تدبير و بدون پذيرش تسليم و قبول حرف زور» است. ما راه‌هاى مسالمت‏ آميز و همراه با عزت جمهورى اسلامى را براى حفظ كشور و اين دستاورد طى مى‏كنيم، كه خط قرمزش اين است كه بخواهند در امور داخلى ما دخالت كنند. اگر بخواهند بگويند ما مى‏خواهيم اطمينان پيدا كنيم، ما حرفى نداريم و همين كارى كه تا الان اتفاق افتاده است، بعد از اين هم همين كار در حدى انجام خواهد گرفت.»

با همین سخنان مذاکرات دو ساله تیم سابق پرونده هسته‌ای با اتحادیه اروپا آغاز شد و مانع ارجاع پرونده به شورای امنیت و تصویب هرگونه تحریم شد، دانش هسته‌ای بدون فشار بین‌المللی کامل شد و تهدیدات امنیتی و نظامی از فراز کشور دور شد.

در سال 1384 ، پس از روی کار آمدن احمدی‌نژاد، این سیاست و این مذاکرات ناگهان متوقف شد و رئیس‌جمهور جدید و علی لاریجانی که رئیس وقت شورای عالی امنیت و تابع سیاست ها و نظرات رهبر بود مخالف با مذاکره با اروپا یا آمریکا درباره امور اتمی ایران را اعلام داشتند.

عقب نشینی رهبر از سیاست تهاجمی و بازگشت به سیاست 1382 ارجاع پرونده به شورای امنیت، صدور 4 قطعنامه، اعمال تحریم‌های بین‌المللی و... را روی دست مردم ایران گذاشته است.

این را می گویند حاصل تعیین سیاست پشت درهای بسته و تمرکز 70 در صد اختیارات حکومتی و قدرت تصمیم گیری در دست یک نفر. یک روز سیاست تهاجمی، یک روز سیاست تعاملی، یک روز مذاکره، یک روز مانور جنگی، یک روز فاجعه بیرون کشیدن احمدی نژاد از صندوق ها و سیاست خارجی مانور احساساتی برای جلب اعراب منطقه و یک روز از بیم از کف رفتن سرمایه 3 ساله ای که سخنرانی های جنجالی و ضد اسرائیلی احمدی نژاد جمع کرده، سیاست آغوش گشائی برای اروپا و حتی امریکا!