ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6  بهمن 1388

infos@peiknet.com

 
 
 

اظهارات عضو آکادمی علوم مهندسی روسیه

امریکا در دهه 60

ایجاد زلزله را آزمایش کرده بود

 
 
 
 

آیا ایجاد زمین لرزه نظامی امکان پذیر است و آیا دلائلی مبنی بر ایجاد زمین لرزه در هائیتی توسط امریکا وجود دارد؟ روی حرف های چاوز رئیس جمهور ونزوئلا می توان حساب کرد؟

این ماحصل آن پرسش هائی است که روز گذشته بصورت پیام و ای میل به پیک نت رسیده بود.

ابتدا این نکته را برای خودمان روشن کنیم که ارزیابی درباره چاوز را آلوده به مناسباتی که وی با دولت احمدی نژاد دارد و یا سیمی که احمدی نژاد روی سیم او انداخته مخلوط نکنیم. بالاخره هر کشوری منافع ملی دارد و دنبال منافع خودش است و بقول ما ایرانی ها "میزند چه چه بلبل- تا خرش بگذرد از پل". اینگونه تصور نباید کرد که آقای چاوز نمی داند در ایران چه می گذرد و احمدی نژاد کیست؟، فعلا هم مناسبات اقتصادی برقرار است و هم سر امریکا به احمدی نژاد گرم.

دوم این که "امریکا" بالاخر "امریکا" ست، با همه خصلت های نظام اقتصادی آن. یکباره از ترس احمدی نژاد و خامنه ای نباید افتادن به دام امریکا که در اینصورت اینطور می شود که از ترس مار پناه برده ایم به افعی. نتیجه آن که "نه قم خوبه؛ نه کاشون، لعنت به هردوتاشون!"

اما پایه های آن خبر مربوط به ایجاد زلزله در هائیتی چیست؟

روز 5 بهمن، خبرگزاری «ریا نووستی» به قلم "یوری زایتسف" مشاور آکادمی علوم مهندسی روسیه نوشت:

«امکان ایجاد زمین لرزه مصنوعی وجود دارد، اما بعید است که کشوری تصمیم بر این آزمایش که از لحاظ بین المللی ممنوع است بگیرد. آزمایشاتی از این قبیل در طرح های دهه 60 در آمریکا با نام "پرایم آرگوس" انجام شد که در چارچوب آن امکان ایجاد زمین لرزه و آتش فشان مصنوعی بررسی شد. در آن آزمایش زمین لرزه در گسله های پوسته بالایی زمین ایجاد شد. چنین آزمایش هائی طبق کنوانسیون ها بین المللی اکنون ممنوع است.»

بنا بر این اظهار نظر، چنین واقعه ای می تواند ایجاد شود و شاید در هائیتی هم ایجاد شده باشد و طبیعی است که 50 سال بعد از آن آزمایش اولیه، امروز امریکا با تکنیکی بمراتب پیچیده تر از آن دهه قدرت چنین اقدامی را دارد. این که کنوانسیون های بین المللی چه محدودیت هائی ایجاد کرده و می کنند، به جای خود محترم است، اما وقتی دولت و حکومتی مثل جمهوری اسلامی برای این کنوانسیون ها تره خرد نمی کند، این تصور که امریکا چنین نمی کند، خنده دار است.

از قدیم گفته اند: "مال است، نه جان است، که آسان بتوان داد". و برای حفظ این مال و در واقع نجات از بحران اقتصادی به آسانی هم جان خواهند گرفت و هم جان خواهند داد. یعنی هم سربازهای امریکائی را می توانند در افغانستان و عراق به کشتن بدهند و هم جان مردم را در هائیتی و ایران می توانند بگیرند.

چه باید کرد؟

پای مرغ خودمان را باید ببندیم، به جای این که همسایه را دزد کنیم!" یعنی تکلیف دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی را باید در همان داخل کشور روشن کرد تا جاده چنین فجایعی را برای ایران هموار نکنند! والا با انکار ماهیت امریکا و نا ممکن بودن ایجاد زلزله در هائیتی، مشکلی حل نمی شود.

 

 
 
اشتراک در فیس بوک