ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 دی  1388

infos@peiknet.com

 
 
 

تعطیل اعتراضی بازار تهران از پنجشنبه شروع شد

محاصره انتظامی بازار تهران

 
 
 
 

من یکی از قدیمی های مرتبط با بازار تهران هستم، که برای اطمینان شما نسبت به خبری که دراختیارتان می گذارم، در پایان این نامه خود را با این قید که از درج آن خودداری فرمائید، معرفی کرده ام.

بازار تهران روز پنجشنبه، بمناسبت درگذشت آیت الله منتظری نیمه تعطیل شد. یعنی بسیاری از بازاری ها که مقلد آقای منتظری بودند و بخش دیگری از بازاری ها که نسبت به سرکوب مردم و بستن در مساجد در شهرستان ها معترض هستند، مغازه ها و حجره های خود را باز نکردند. برخی از این بازاری ها، از اهالی شهرستان هائی هستند مانند اصفهان و قم، نجف آباد، کاشان، تبریز و دیگر شهرها و به همین دلیل همدلی آنها با مردم این شهرها پیش بینی می شد. کسانی که روز پنجشنبه از حوالی بازار تهران عبور کرده و حتی داخل بازار تهران هم نشده بودند، شاهد استقرار وسیع نیروهای انتظامی در دهانه و خیابان های اطراف بازار تهران بودند. این یک پیش بینی برای پیشگیری شروع تظاهرات در بازار تهران بود. توجه داشته باشید که تعطیل تاسوعا و عاشورا از روز جمعه شروع می شود، اما بازار تهران از پنجشنبه تعطیل شد و به همین دلیل این تعطیلی، یک تعطیل اعتراضی بود. این را از هم اکنون اعلام کنید تا اگر صدا و سیما خواست تعطیل پنجشنبه بازار تهران را به تاسوعا و عاشورا ربط بدهد، از حالا مچش باز شده باشد. بازار تهران مانند همیشه در ایام محرم، سیاهپوش است و معمولا در روزهای تاسوعا و عاشورا هیات های بزرگ عزاداری با خرج بازار به حرکت در می آیند که همیشه به "دسته بازار" معروف است. هیات های عزاداری وابسته به بازار وقتی به حرکت در می آیند، معمولا معروف به هیات های عزاداری قومی و شهرستانی اند، مانند دسته تبریزی ها، هیات آذربایجانی های مقیم مرکز  و...

آنها اشکال سنتی عزاداری خود را نیز دارند- سینه زنی، زنجیر زنی و....- و نوعی تقلید از مراجع مختلف در این هیات ها حاکم است. امسال، با توجه به در گذشت آیت الله منتظری، مخالفت مراجع با حکومت و سرکوب مردم، و همچنین جلوگیری از برپائی مراسم ترحیم ایشان درشهرستانها، اگر رقابتی هم میان این هیات ها وجود داشته باشد، این رقابت در مخالفت با دولت و حکومت است. با توجه به همین شرایط و پیش بینی ها، نیروهای انتظامی بصورت گسترده بازار تهران را محاصره کرده اند و فکر می کنم تا چند روز بعد از عاشورا نیز این محاصره ادامه داشته باشد.

 
 
اشتراک در فیس بوک