ديدگاه‌ها

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

سخنان صریح محمد خاتمی

از مردم سئوال کنید تا پاسخ را بشنوید

آن که به جرم خیانت در امانت

 باید محاکمه شود کیست؟

انتظار مردم تشکیل دادگاه های علنی برای رسیدگی به جنایات مسلم و مشمئز کننده ای است که همگان شاهد آن بوده اند: به رگبار بستن مردم در خیابانها، دستگیریهای خلاف قانون، بازداشتگاه های غیر استاندارد؛ جنایات مسلمی که مورد اعتراف همه است. آیا این بود آن چهره اسلام رحمانی که مدعی دفاع از اخلاق و حقوق اساسی مردم و آزادی بیان و امنیت در جامعه بود؟! امروز مدعیان و احیانا متصدیان بی اعتقاد به انقلاب و راه امام و یا افرادی که از انقلاب پشیمان اند با تمام قوا در صدد مسخ و تحریف انقلاب برآمده اند؛ اگرچه در ظاهر خود را انقلابی می خوانند. بی اعتنایی آشکار به نظر خیرخواهان و برخوردهای نامناسب زیان های هنگفتی را متوجه نظام ساخت. دشمنی با انقلاب و نظام امری است که همواره پس از پیروزی انقلاب به اشکال نظامی، تبلیغاتی و سیاسی و ... وجود داشته و دارد؛ اما تلاش برای نسبت دادن حرکت آرام و متین مردم در اعتراض به نتایج انتخابات به اغتشاشی که عامل بیرونی دارد اشتباهی بسیار بزرگ و توهمی زیان بار و پرهزینه برای نظام بود. تریبون مقدس نماز جمعه در اختیار عده ای قرار گرفته که به شخصیت های برجسته نظام و مراجع بزرگوار شیعه اهانت کرده و حتی در مقام دادستان خواستار برخورد با آنان می شوند(احمد جنتی  چنین خواستی را هفته گذشته از تریبون نماز جمعه دولتی تهران طرح کرد)، حال آنکه خود در پیشگاه وجدان عمومی متهم به خیانت در امانت اند. مگر همین ها نبودند که با گستاخی تمام، مرجعی بزرگوار را که افتخار عالم تشیع است دست نشانده انگلیس معرفی کردند؟ و بحمدالله در نزد مردم هم از اعتباری برخوردار نیستند.

 
 
 
 

اعضاء شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با محمد خاتمی دیدار کردند. در این دیدار محمد خاتمی با صراحتی کم سابقه، به نظرات اعلام شده رهبر، احمد جنتی و دیگرانی که در کودتای 22 خرداد دست داشتند و یا طراح آن بودند پاسخ داد. بخش اصلی این سخنان را می خوانید:

 

«لازم می دانم بر این نکته تأکید کنم که اصلاح طلبان چه در قالب جمع حاضر و چه در قالب سایر تشکل ها باید با قوت در صحنه حضور داشته و به فعالیت خود ادامه دهند. آنچه که در این ایام رخ داده خود دلیلی است محکم برای حضوری قوی تر در صحنه با شعار اصلاح طلبی؛ چرا که ما همه دلبسته به انقلاب هستیم نه پشیمان از انقلاب.

امروز مدعیان و احیانا متصدیان بی اعتقاد به انقلاب و راه امام و یا افرادی که از انقلاب پشیمان اند با تمام قوا در صدد مسخ و تحریف انقلاب برآمده اند؛ اگرچه در ظاهر خود را انقلابی می خوانند.

آنچه امروز مایه نگرانی است خطری است که جمهوری اسلامی یعنی هم جمهوریت و هم اسلامیت را نشانه گرفته است.

باید مصمم تر از پیش بر "تغییر" پای فشرد. مراد ما از تغییر همانگونه که از ابتدا گفتیم و در انتخابات اخیر هم بر آن تأکید کردیم بازگشت دوباره به اصول قانون اساسی و آرمانهای امام و انقلاب است. مگر آنچه مردم در انتخابات فریاد زدند چیزی جز این بود؟ مگر مردم چیزی جز حاکمیت رأی خود و عدالت و کرامت انسانی و اخلاق و بازگشت به اصول قانونی اساسی و حتی بازگشت به مسیر رسیدن به اهداف سند چشم انداز مطالبه کردند؟

امروز سخن ما اینست: شائبه بی اثر شدن رأی مردم در نظام باید برطرف شود و اعتماد خدشه دار شده مردم به عنوان مهم ترین پایگاه و پشتوانه اعتبار نظام باید به سرعت ترمیم شود. اتفاقاً این حرف حرف انقلابی است و هرکس خلاف آن را دنبال کند بر ضد انقلاب و مسیری که امام و مردم در انقلاب برگزیدند حرکت می کند.

بی اعتنایی آشکار به نظر خیرخواهان و برخوردهای نامناسب زیان های هنگفتی را متوجه نظام ساخت. دشمنی با انقلاب و نظام امری است که همواره پس از پیروزی انقلاب به اشکال نظامی، تبلیغاتی و سیاسی و ... وجود داشته و دارد؛ اما تلاش برای نسبت دادن حرکت آرام و متین مردم در اعتراض به نتایج انتخابات به اغتشاشی که عامل بیرونی دارد اشتباهی بسیار بزرگ و توهمی زیان بار و پرهزینه برای نظام بود.

از ابتدای استقرار جمهوری اسلامی در ایران بزرگترین هدف دشمنان نظام جدایی مردم از حکومت و حذف سرمایه های اجتماعی کشور بوده است. آیا آنچه امروز شاهد آن هستیم و همه خیرخواهان نسبت به وقوع آن هشدار دادند جز این است که چهره نظام در جهان غیرمنطقی، خشن، ناسازگار با معیاری مسلم انسانی و اخلاقی، بی اعتنا به رأی مردم و حتی بی اعتنا به قوانین و موازین خود نشان داده می شود؟

تهاجم یک طرفه به مردم و نیروهای مورد علاقه مردم و تبلیغات ناجوانمردانه تمامی دستگاهها و تریبونهایی که دراختیار حکومت قرار دارند بر علیه چهره های محبوب و ارزشمند کشور و وابسته نشان دادن اعتراضات مردمی به جریانات پلید و خطرناک تنها با هدف توجیه برخوردهای خشن، غیر قانونی و انحصارطلبانه صورت می گیرد.

آنچه تاکنون رخ داده از جمله برگزاری دادگاه های کذایی از سوی هیچ یک از علمای بزرگ دینی، نخبگان حوزه و دانشگاه و جامعه و فرهیختگان، جریان های مستقل سیاسی و حتی افکار عمومی مورد پذیرش و تأیید قرار نگرفته است و این خود نشانگر اشتباه بزرگی است که رخ داد. حقوقدانان برجسته و فرهیختگان جامعه به اتفاق روند بازداشت ها، نگهداری دستگیرشدگان، برخورد با خانواده ها و وکلای آنها و برگزاری دادگاه ها را با استدلالهای روشن حقوقی زیر سؤال برده اند و این هشداری است جدی به نظام که به فکر چاره اندیشی باشد.

جریانی خاص امروز به هر روشی و با هر نسبت ناروایی قصد دارد چهره های خوش سابقه نظام را به جرم دفاع از حقوق مردم دشمن معرفی کند! مایه سرافکندگی است که کسانی امروز به خاطر دفاع از حقوق مردم و خواست تطبیق روش ها با اصول قانون اساسی، آیین دادرسی و حقوق شهروندی مورد حمله ای اینچنین ناجوانمردانه قرار گرفته اند.

تریبون مقدس نماز جمعه در اختیار عده ای قرار گرفته که به شخصیت های برجسته نظام و مراجع بزرگوار شیعه اهانت کرده و حتی در مقام دادستان خواستار برخورد با آنان می شوند(احمد جنتی  چنین خواستی را هفته گذشته از تریبون نماز جمعه دولتی تهران طرح کرد)، حال آنکه خود در پیشگاه وجدان عمومی متهم به خیانت در امانت اند. مگر همین ها نبودند که با گستاخی تمام، مرجعی بزرگوار را که افتخار عالم تشیع است دست نشانده انگلیس معرفی کردند؟ و بحمدالله در نزد مردم هم از اعتباری برخوردار نیستند.

در جریان حوادث پس از انتخابات به آیت الله شاهرودی که برایشان احترام قائلم تذکر دادم و ایشان را به عنوان مسؤول قوه قضائیه مورد خطاب قرار داده و خواستار رعایت اصول قانون اساسی و موازین آئین دادرسی و حقوق شهروندی در برخورد ها شدم و اینکه جلو اهانت ها، دستگیری ها و نگهداری های غیر قانونی متهمان و برگزاری دادگاههای ناسازگار با موازین را بگیرند و صد افسوس که ایشان در پایان دوران مسؤولیتشان که به اعتقاد من می توانستند بسیار پرشکوه تر منصب را ترک کنند نخواستند یا نتوانستند اقدام کنند.

حرفی که امروز هم خواست مردم از رئیس جدید قوه قضائیه است: جلوگیری از سم پاشی و فضاسازی برای تخریب افراد با نسبت های ناروا و یک سویه و خلاف قانون و شرع و نیز رعایت موازین از جمله آیین دادرسی در بازداشت و محاکمات. نمی توان براساس اعترافاتی که به اصل آن اشکالات جدی حقوقی و قانونی وارد است یک سویه همه را مورد تهاجم قرار داد، بی آنکه کوچکترین حقی برای دفاع در نظر گرفته شود.

از سوی دیگر انتظار مردم تشکیل دادگاههای علنی برای رسیدگی به جنایات مسلم و مشمئز کننده ای است که همگان شاهد آن بوده اند؛ به رگبار بستن مردم در خیابانها، دستگیریهای خلاف قانون، بازداشتگاه های غیر استاندارد؛ جنایات مسلمی که مورد اعتراف همه است و آنچه که موجبات لطمه های سنگین روحی به ملت و خدشه به اعتماد عمومی شده است. آیا این بود آن چهره اسلام رحمانی که مدعی دفاع از اخلاق و حقوق اساسی مردم و آزادی بیان و امنیت در جامعه بود؟

متأسفانه در جریان انتخابات و وقایع پس از آن انحرافات بسیار بزرگی وجود داشته و دارد و رسالت اصلاح طلبان و تمامی خیرخواهان جامعه مقابله با این انحرافات برای حفظ اصول واقعی نظام و ترمیم اعتماد مردم است و در این راه پرداخت هیچ هزینه ای زیاد نیست و ما هم از هیچ هزینه ای دریغ نخواهیم کرد تا ان شاء الله انقلاب با کمترین هزینه به مسیر اصلی خود بازگردد و راه خود را ادامه دهد.

به صراحت تأکید می کنم که حذف دلبستگان به انقلاب با این عناوین و روشهای بی اساس که از سوی جریانی خاص دنبال می شود بزرگ ترین توطئه علیه جمهوری اسلامی است و نتیجه آن سوق دادن نیروهای اجتماعی به سوی جریاناتی است که با اصل انقلاب و نظام در تعارض اند.

همواره سخن ما در مجامع بین المللی دفاع از اسلام به عنوان مدافع حقوق مردم و ارزشهای انسانی بود و الگو و نمونه کار جمهوری اسلامی ایران بود در مقابل سایر جریانهایی متحجر؛ افراطی و ضد انسانی که به نام اسلام شکل گرفته بود. اما با این رفتارها چه جای دفاعی باقی گذاشته اند؟
ما باید علی رغم تمام فشارهایی که برای بیرون کردن اصلاح طلبان و عقلای منصف از صحنه وارد می شود در صحنه بمانیم و با فریاد زدن، تذکر دادن و مذاکره هزینه ها را برای بازگشت انقلاب به مسیر اصلی خود کاهش دهیم

ان شاء الله مسئولان نظام هم با پایان دادن به روشهای غلط و آزادی زندانیان و پای بندی به موازین و اصول قانون اساسی و برخورد جدی با خاطیان و جنایتکاران اصلی این راه را هموار سازند و اعتماد لطمه خورده مردم را با تدبیر و حسن نیت ترمیم کنند.»